سلامت نیوز :هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران، صبح روز پنجشنبه با حضور جمعی از كارشناسان رصد شیوع بیماری سرطان در كشور برگزار شد. در این همایش كه به بررسی وضعیت برنامه جامع كنترل سرطان در ایران و مطرح كردن چالش‌ها و فرصت‌ها پرداخت، دكتر بیژن صدری‌زاده نماینده ایران در سازمان بهداشت جهانی در حوزه سرطان، از پیشگیری، تشخیص زودرس، درمان مناسب و مراقبت‌های تسكینی به عنوان اولویت‌های سازمان بهداشت جهانی نام برد و افزایش سطح آگاهی سیاستمداران و مردم را از عوامل موفقیت این برنامه دانست، چرا كه به عقیده وی ناآگاهی و ترس از سرطان منجر به كاهش مراجعه افراد برای تشخیص بیماری شده و لذا روند تشخیص زودرس با كاهش همراه می‌شود. صدری‌زاده از مهاجرت مردم به كلانشهرها و رسیدن به سنین پیری، به عنوان دو عامل از عوامل تبدیل بیماری‌های واگیر به غیرواگیر از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری مزمن ریوی نام برد و سرطان را دومین عامل مرگ و میر در تمام جهان دانست.

نماینده ایران در سازمان بهداشت جهانی، هزینه‌های سنگین درمان را به عنوان یكی از مهم‌ترین مشكلات بیماران سرطانی معرفی كرد و از این هزینه‌ها تحت عنوان «هزینه‌های كمرشكن» نام برد. وی در پاسخ به «اعتماد» در رابطه با فقدان پوشش داروهای سرطان توسط سازمان‌های بیمه‌گر با وجود قول مساعد و دستور شخص رییس‌جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: «لازم بود مسوولان در رابطه با داروهای سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر كشورمان، حساسیت ویژه به خرج می‌دادند اما متاسفانه در حال حاضر با فقدان این حساسیت مواجه هستیم و نتیجه این شده كه می‌بینیم. من مسوولیت اجرایی ندارم و نمی‌دانم دلیل اهمال مسوولان چیست، اما هر چه كه هست خانواده‌های بسیاری تاكنون از فشار این هزینه‌های سرسام‌آور لطمه دیده‌اند.»

در حالی كه حدود سه هفته پیش، در روزهای اوج آلودگی هوای تهران، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران اعلام كرده بود طبق گزارش وزارت بهداشت، تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به چهار هزار تا پنج هزار نفر می‌رسد و میزان آزبست در تهران 50 تا صد برابر شهرهای پاك است، دكتر حیدر‌زاده رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری، آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در كشور را سالانه 45 هزار نفر دانست و با تاكید بر اینكه سالانه یك میلیون و 650 هزار تن از انواع آلاینده‌ها از منابع متحرك و ثابت وارد هوای تهران می‌شوند كه 80 درصد آنها مربوط به منابع متحرك است، گفت: «هم‌اكنون میزان آزبست موجود در هوای تهران 10 برابر بالاتر از استانداردهای جهانی است. میزان گوگرد در گازوییل مصرفی خودرو‌ها بر اساس استاندارد جهانی 25 تی‌پی‌ام در نظر گرفته شده، حال اینكه این میزان در ایران به 500 تی‌پی‌ام می‌رسد. میزان بنزن كه می‌بایست بر اساس استاندارد‌ها 1/0 جرم حجمی باشد، در ایران 4/0 است. پس ما با واقعیتی به عنوان آلاینده‌های محیطی كه عامل ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان است مواجه هستیم.»حیدری‌زاده سپس خاطرنشان ساخت: با وجود اینكه بیش از یك دهه از اجرای برنامه جامع آلودگی هوا در تهران می‌گذرد، متاسفانه توفیقی در زمینه كاهش آلودگی هوا به دست نیامده است.بنا به اظهارات وی، در حالی كه معابر شهر تهران تحمل بیش از یك میلیون و 700 هزار خودرو را ندارند، اما رقمی نزدیك به شش میلیون خودرو هم‌اكنون در خیابان‌های پایتخت موجود است. رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری، موفقیت برنامه جامع آلودگی هوا را ملزوم در كنار هم قرار گرفتن مدیران ارشد كشور مانند وزیر بهداشت، شهردار تهران و رییس سازمان محیط زیست در شورای راهبردی این برنامه دانست.

استفاده از دارو، نخستین اولویت درمان

حسن ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه در تامین منابع برای كنترل سرطان با ضعف سیستمی مواجه هستیم، گفت: «تغییر در شیوه زندگی مردم و تغذیه آنها یكی از عوامل كاهش احتمال ابتلا به سرطان است.»

وی استفاده از دارو را نخستین اولویت درمان دانست و نقش برخی درمان‌های گرانقیمت در این زمینه را كمرنگ معرفی كرد و گفت: «بسیاری از افراد هستند كه نیازی به غربالگری ندارند اما با روی آوردن به غربالگری‌های بی‌فایده، در آنها و در جامعه ایجاد نگرانی می‌كنیم.»وی سپس با اشاره به خانواده‌هایی كه از درمان‌هایی مانند شیمی درمانی نتیجه‌یی دریافت نكرده و از بضاعت مالی نیز برخوردار نیستند، ادامه داد: «چرا باید به افراد، درمان‌های گرانقیمتی مانند اهدای سلول‌های بنیادی در كشور‌های اروپایی را معرفی كنیم كه صد میلیون تومان هزینه دارد؟»

میزان استفاده از سموم دفع آفات، 10 برابر بیش از استاندارد جهانی

دكتر مجید حاجی‌فرجی، تغذیه را عاملی دانست كه پیش از شكل گرفتن كامل وجود انسان تا زمان مرگ در سلامت او موثر است. همچنین این عامل بیش از 35 درصد در بروز انواع سرطان‌ها نقش دارد. به عقیده وی اگر در شریط فعلی، ما بخشی از روز را در هوای آلوده به سر می‌بریم با تغذیه به صورت روزمره و از دوران جنینی مواجه هستیم، لذا عواملی كه در ساخت مواد غذایی نقش دارند بسیار حائز اهمیت هستند. بنا به گفته حاجی‌فرجی این روزها به دلیل تغییر در سبك و ساختار زندگی و نوع مشغله و مسائل اقتصادی، نوع خوراك مردم به سمت فست‌فودها و غذاهای آماده پیش رفته و این مواد خوراكی حتی با وجود اینكه از استاندارد‌های مربوط به مصرف نگهدارنده‌ها و افزودنی‌ها پیروی می‌كنند، سلامت انسان را از خطر و مضرات در امان نگاه نمی‌دارند. وی، روغن‌های سرخ‌كردنی و غذاهای سرخ شده در این روغن‌ها را یكی از عوامل ایجاد سرطان دانست و گفت: «امروزه طعم و رنگ و شكل غذا از همان دوران كودكی برای انسان اهمیت ویژه‌یی پیدا می‌كند و بالطبع راه را برای ایجاد خطرهای بی‌شمار می‌گشاید. لذا برای جلوگیری از این خطر باید به فراسودمند كردن مواد غذایی یعنی جایگزین كردن مواد پرخطر با مواد كم‌خطر سودمند پرداخت.»حاجی‌فرجی مصرف سبزی و میوه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان را دارای اهمیتی ویژه دانست و ادامه داد: «هر صد گرم میوه 10 درصد و هر صد گرم سبزی 20 درصد از خطر ابتلا به سرطان می‌كاهد. یعنی در جامعه 75 میلیونی ایران، به راحتی می‌توان هفت هزار و 500 مورد از موارد ابتلا به سرطان كاست. به این شرط كه در مرحله تولید در مزارع، میزان استفاده از سموم دفع آفات 10 برابر بیش از استاندارد جهانی نباشد؛ اتفاقی كه هم‌اكنون در ایران در حال رخ دادن است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha