سلامت نیوز: صبح روز جمعه نمایندگان جامعه پزشکی در استان‌های فارس و مازندران با حضور در سمینار بررسی مشکلات طرح پزشک خانواده شهری، گزارشی از روند اجرای این طرح در استان خود را ارائه دادند.

دکتر گل علیزاده رئیس سازمان نظام پزشکی نوشهر و عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به افتتاح برنامه پزشک خانواده در مازندران از هشتم مهرماه سال جاری گفت: برای اجرای این طرح در این استان ابتدا برای پزشکان و سایر گروه‌های تیم سلامت فراخوان دادند و ثبت نام در محل شبکه‌های بهداشتی درمانی انجام و بلوک بندی جمعیت انجام شد.

وی ضمن ارائه گزارشی از تعداد مراکز مجری و همچنین تعداد پایگاه‌های مورد نیاز برای اجرای طرح پزشک خانواده ادامه داد: با وجود آن که چند ماه از آغاز اجرای طرح گذشته است اما هنوز با مراکز مجری طرح عقد قراردادی صورت نگرفته است. کمتر از 30 درصد پاراکلنیک‌ها توانسته‌اند در این طرح قرارداد ببندند. البته قرارداد با بخش‌های دولتی مشکلی ایجاد نکرده و ظاهرا بیمارستان‌های خصوصی محلی از اعراب ندارند. بیمارستان‌های تامین اجتماعی هم هنوز قراردادی نبسته‌اند.

وی ضمن انتقاد از روند پرداخت‌ها در طرح پزشک خانواده گفت: سازمان تامین اجتماعی هنوز پرداختی نداشته‌ است. اما سازمان بیمه خدمات درمانی حدود 28 میلیون تومان پرداخت داشته‌اند. گزارش‌ها حاکی از پرداخت های 11 هزار تومانی، 58 هزار تومانی، 250 هزار تومانی و رقم‌های این چنینی به پزشکان خانواده است. در مجموع رقم‌های پرداختی به پزشک‌های خانواده در طول مدت این سه ماه زیر 300 هزار تومان است. در چنین شرایطی انتظار دارید پزشکان همکاری کنند؟

دکتر گل علیزاده ادامه داد آزمایشگاههای استان با ارسال نامه‌ای اعلام کرده‌اند که در سطح یک خدمات تعرفه سال 91 را قبول دارند اما برای سطح دوم خدمات پیشنهاد افزایش 20 درصدی را داده‌اند. برخی از آزمایشگاه‌ها عقد قرارداد را منوط کرده‌اند به این افزایش 20 درصدی تعرفه‌ها. رادیولوژی‌ها هم مشکل دارند، داروخانه‌ها گلایه‌مندند چرا که 28 تا 30 درصد منابع این حوزه مربوط به داروخانه‌هاست و از طرف دیگر داروخانه‌ها مطالبات معوق از بیمه‌ها دارند. بنابراین اگر قرار باشد سطح یک خدمات رایگان شود و ضمانتی هم برای پرداخت بیمه‌ها به داروخانه‌ها نباشد، این موضوع مایه نگرانی است. همچنین داروخانه‌ها پیشنهاد معافیت‌های مالیاتی داشتند چرا که با آغاز طرح پزشک خانواده درآمدهایشان کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه کمبود نیروی انسانی و عدم استقرار تیم سلامت براساس نسخه 02 ، عدم تمایل پزشک و ماما جهت حضور در شیفت عصر، تفاوت در ارائه خدمات در مراکز شهری و روستایی عدم استقبال جمعیت شهری از انتخاب پزشک مستقر در مراکز بهداشتی درمانی شهری و ... را از جمله مشکلات طرح پزشک خانواده شهری در مازندران عنوان کرد.

گل علیزاده افزود: هنوز هیچ شرح وظایفی برای پایگاه‌های ارسال نشده است. مشکلاتی هم در مورد سامانه مربوطه وجود دارد از جمله پایین بودن سرعت سامانه و قطع شدن اینترنت، ویزیت جاری نیز در سامانه مشخص نشده است. پرداخت حق الزحمه و دستورالعمل نسخه 02 مطابقت ندارد و مبالغ کمی از سوی بیمه خدمات درمانی پرداخت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی هم که هنوز پرداختی نداشته است.

وی افزود: از طرف دیگر قرار شد تمام مکاتبات درباره این طرح از طریق ستاد اجرایی صورت گیرد. اما اکنون هرکدام از بیمه‌ها جداگانه نامه‌هایی صادر می‌کنند. همچنین هزینه‌هایی به پزشکان عمومی تحمیل می‌شود. از جمله اجبار عقد قرارداد با ماماها و همچنین تجهیز مطب. وضعیت قرارداد با پزشکان MMT مشخص نیست. بسته‌های آموزشی ویژه پزشکان خانواده تهیه نشده است. مطالبات معوق پزشکان از سوی سازما‌های بیمه‌گر با وجود وعده‌هایی که داده بودند محقق نشده است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مردم در اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران گفت: نشاندار کردن دفترچه‌های بیمه و عدم پذیرش دفترچه بیمه از سوی سایر پزشکان و پاراکلینیک‌ها، انجام شدن ویزیت رایگان تنها در برخی از مراکز دولتی، فعال نبودن call center و ... از جمله مشکلات مردم در این طرح است. مردم در این طرح سردرگمی عدیده دارند.

گل علیزاده افزود: مشخص نبودن منابع مالی و اعتباری از دیگر مشکلات اصلی این طرح است. ظاهرا پولی نیست که پرداخت شود در ماه‌های اول نه تنها اصل پول پزشکان را نمی‌دهند حتی انگیزه و تشویقی هم برای آنها در نظر نگرفته‌اند. عدم هماهنگی در ستاد کشوری برنامه و تاخیر در ارسال دستورالعمل‌ها و پاسخ به سوالات احتمالی وجود دارد.

وی افزود: هنوز جایگاه بیمه تامین اجتماعی در این برنامه مشخص نیست. اگر قرار است تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت قرار گیرد لازم است این کار سریعتر انجام شود. در غیر این صورت وضعیت را مشخص کنند. بیمه نیروهای مسلح هم هنوز تکلیفش مشخص نیست. مشخص نشدن وضعیت ارجاع به سطوح بالاتر نیز از دیگر مشکلات است.

در ادامه دکتر بهجو از انجمن پزشکان عمومی استان فارس نیز با ارائه گزارشی از چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده در این استان گفت: این طرح 24 تیرماه در شیراز آغاز شد این در حالی بود که هیچ تبلیغاتی در این زمینه صورت نگرفت و یک روز صبح اعلام کردند مردم بروند داخل مطب‌ها و ثبت نام کنند.

وی افزود: تنها چیزی که مردم در مورد پزشک خانواده یاد گرفتند آن است که درمان رایگان است و نباید پولی بدهند. از طرف دیگر تمام سرشماری‌ها در این طرح برعهده پزشکان گذاشته شد و حتی یک ریال هم از این بابت به پزشکان پرداخت نشد. سامانه مربوطه در این طرح مدام قطع می‌شود و سرعت آن پایین است. در مجموع 10 فاز اجرایی که برای برنامه پزشک خانواده به صورتی عالمانه نوشته شده بود در شیراز نادیده گرفته شد همین موضوع استرس روحی روانی زیادی را برای پزشکان به وجود آورد.

بهجو افزود: برای اجرای این طرح با هیچ یک از پزشکان عمومی صاحب نظر مشورتی صورت نگرفت. زیرساخت‌های فرهنگی نیز برای آن انجام نشد و پزشکان بعد از پنج ماه هنوز نمی‌دانند باید چه کنند.

وی اشکال در سیستم پرداخت به پزشکان خانواده را از بزرگترین معضلات پزشک خانواده شهری عنوان کرد و گفت: سرانه بسیار پایین است به نحوی که حداقل تعرفه مربوط به سال 91 نیز تامین نمی‌شود. از طرف دیگر محدودیت‌هایی برای مراجعه به پزشکان خانواده گذاشته‌اند به عنوان مثال یک فرد ماهانه بیشتر از سه بار نمی‌تواند به پزشک خانواده مراجعه کند. در این زمینه تذکر دادیم که فصل سرماست و مردم بیش از حد مراجعه می‌کنند آنقدر مراجعات زیاد شده است که مسئول اجرای برنامه در مصاحبه‌ای اعلام کرده که مراجعه بی‌رویه ما را کلافه کرده است. در این زمینه هرج و مرج وجود دارد به مبلغ سرانه بارها اعتراض کردیم اما گفتند این مبلغ کارشناسی شده‌ است پزشکان انگیزه ندارند.

بهجو افزود: درباره جمعیت تحت پوشش پزشکان خانواده گفته بودیم که یک پزشک حداکثر می‌تواند 1500 را تحت پوشش قرار گیرد اما اکنون در شیراز مشاهده می‌شود حتی 3000 تا 3500 نفر تحت پوشش یک پزشک خانواده قرار می‌گیرند این طرح جذابیت ندارد و تنها سبب می‌شود بار مراجعه به پزشکان زیاد شود. این موضوع باعث اختلال در درمان می‌شود.

وی با اشاره به اجرای شتاب زده برنامه پزشک خانواده در شیراز گفت: این شتابزدگی در شیراز سرسام آور اتفاق افتاد. پسخوراند سطوح بالاتر نیز صورت نمی‌گیرد و پرونده سلامت معنی ندارد. تنها ویزیت سطح اول رایگان شده است که باز هم همه مردم از آن استفاده نمی‌کنند.

وی در پایان با اشاره به نظرسنجی انجام شده در شیراز از پزشکان فعال در طرح پزشک خانواده گفت: پزشکان به ما فشار می‌آورند که این طرح را تعلیق کنید. برخی پزشکان نیز عنوان می‌کنند که این طرح باید تعلیق و پس از اصلاح اجرا شود. نتایج این نظرسنجی به رئیس دانشگاه ارائه شده است.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha