سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی سینه گفت: بر اساس شواهدی که در جراحی‌های سینه با آن مواجه می‌شویم در نیمی از بیماران نیازی به برداشتن غدد لنفاوی زیربغل نیست.

احمد کاویانی در گفت‌وگو با فارس در مورد جراحی و برداشتن غده‌های لنفاوی نگهبان اظهار داشت: جراحی زیر بغل و برداشتن غدد لنفاوی این بخش یکی از پایه‌های اصلی در درمان سرطان سینه به طور سنتی بود و سالهای سال هر وقت تومور سینه جراحی می‌شد، غدد لنفاوی زیر بغل هم تخلیه‌ می‌شد.

وی تاکید کرد: حتی اخیراً رادیوتراپی و پرتودرمانی هم برای زیر بغل اضافه شده بود و اعتقاد بر این بود که توموری که در سینه وجود دارد حتماً در زیر بغل هم وجود دارد.

کاویانی به این نکته اشاره کرد که با تخلیه غده‌های لنفاوی زیر بغل عارضه‌ای به نام «لنف ادم» در دست به وجود می‌آید که دست ورم می‌کند.

عضو پژوهشکده سرطان سینه افزود: در مطالعات دیده شده که از هر 2 نفری که غدد لنفاوی زیر بغلشان تخلیه می‌شود یک نفر دچار ورم دست می‌شود و در مراحل بعدی این ورم دست سنگینی، بد شکلی و عفونت‌های مکرر ایجاد می‌کند.

وی افزود: در عین حال سالها پیش بر این باور بودند که ممکن است تومور سرطان سینه به زیر بغل هم سرایت کند در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد سرایت از طریق خون اتفاق می‌افتد نه لنف.

کاویانی افزود: در روش‌های جدید مواد رادیواکتیو و آبی رنگی به زیربغل تزریق می‌شود که حین عمل غده اولیه لنفاوی مشخص می‌شود تا با نشانه‌گذاری غده لنفاوی اولیه را حین جراحی سینه برداریم و در محیط آزمایشگاهی تشخیص دهیم که سرطانی شده یا نه.

این فوق تخصصی جراحی سینه تصریح کرد: اگر غده اولیه لنفاوی سرطانی نبود بقیه غده‌های لنفاوی را بر نمی‌داریم چون سرطان مرحله به مرحله پیش می‌رود.

به گفته کاویانی در کشورهای پیشرفته تا 75 درصد موارد در افراد مبتلا به سرطان سینه نیازی به برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل نیست و غدد لنفاوی زیر بغل تخلیه نمی‌شود.

وی گفت: در کشور ما بر اساس شواهد و جراحی‌هایی که انجام می‌دهیم از هر 2 بیمار، یک بیمار نیازی به برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل ندارند و هر چقدر سرطان سینه در مراحل اولیه شناسایی شود عوارض درمانی آن از جمله برداشتن غدد لنفاوی زیربغل هم کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha