سلامت نیوز: دانشگاه علوم پزشکی تهران شرایط پذیرش رشته تخصصی پزشک خانواده را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به این شرح است:

رویكرد رشته تخصصی پزشك خانواده، تربیت پزشكانی سلامت‌نگر، جامع‌نگر، جامعه‌نگر، پاسخگو و با نگاه جامع به طبّ می باشد. متخصّص این رشته به انسان در تمام ابعاد اعم از ابعاد جسمی، روانی، معنوی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌نگرد و خدمات خود را در جنبه‌های درمانی، حفاظت‌كننده، پیشگیری‌كننده و ارتقاءدهنده‌ی سلامت به آحاد جامعه ارائه می‌كند. تحقیقات نشان می‌دهد كه سطح سلامت فرد و خانواده‌های تحت پوشش پزشك خانواده از سطح سلامت گروه مشابه كه تحت پوشش نمی‌باشند با صرف هزینه كمتر بالاتر است و خدمات حرفه‌‌ای این متخصّصین باعث افزایش کیفیت و اثر بخشی خدمات، افزایش رضایتمندی آحاد جامعه، کاهش هزینه ها و افزایش دستیابی به عدالت اجتماعی شود. در دنیا سال‌ها است كه برای تربیت نیرویی با توانمندی‌های متعدّد برنامه‌ریزی و تجربه شده است. با تغییرات الگوی جمعیتی كه در كشور رخ داده، موقع آن فرا رسیده است كه برای پاسخگویی بهتر به نیازهای بهداشتی‌ درمانی مردم به این سمت گام برداشته شود. برای این منظور، رشته پزشک خانواده برای اولین بار با همکاری دانشکده های پزشکی و مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد.

رشته پزشكی خانواده از رشته‌های تخصّصی بالینی پزشكی است كه متخصّصین آن، ازسطح اول ارائه خدمات، مراقبت‌های سلامت را به صورت جامع و ممتد به افراد، خانواده و جامعه تحت پوشش ارائه می‌نمایند. این تخصّص، علوم پزشكی را از جنبه‌های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی باهم تركیب كرده، دامنه‌ی آن در تمامی شرایط، بدون هرگونه تبعیض از نظر سن، جنس، موقعیّت اجتماعی و اقتصادی، نژاد، مذهب و خطر بیماری، در هر عضوی از بدن و تمامی بیماری‌ها و مسائل مربوط به سلامت افراد و جامعه با بهره‌گیری از مشاوره با تخصّص‌های دیگر را شامل می‌شود .

متخصّصین این رشته، با آشنایی با ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده‌ها و منطقه‌ی سكونت آنها، در یك رویكرد نیازمحور، خدمات خود را در زمینه‌های پیشگیری شامل: حفاظت، ایمنی و ارتقائ سلامت، تشخیص، درمان، توانبخشی، مدیریّت، آموزش و پژوهش به افراد، خانواده و جامعه ارائه خواهند داد. شكل ارائه این رشته تلفیقی از حضوری و مجازی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha