سلامت نیوز: با پایان سمینار یكروزه آسیب شناسی روند اجرای طرح پزشك خانواده شهری كه اول دیماه توسط هیات رییسه مجمع عمومی نظام پزشكی برگزار شد، قطعنامه ای توسط مسوولان و كارشناسان شركت كننده در این سمینار صادر شد كه در آن پیشنهاد شده تا زمان برطرف نمودن ضعف ها و ایرادات اجرایی، طرح پزشك خانواده متوقف شده و پس از فراهم شدن بستر های لازم، دوباره اجرایی شود.
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی نظام پزشكی، روز جمعه 1/10/91 سمینار فوق العاده ای جهت کارشناسی مشکلات حاد طرح پزشک خانواده نسخه 02 در محل سازمان نظام پزشکی و به دعوت هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان، با حضور رئیس کل  و معاونان سازمان و اعضای شورایعالی نظام پزشكی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان جامعه پزشكی شهرهای استان فارس و مازندران (بعنوان استانهای مجری طرح پزشک خانواده )، نمایندگانی از سایر شهرها که مکاتباتی با هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان داشته اند و نیز روسای شوراهای هماهنگی استان های کشور  برگزار گردید و پس از بیان نقطه نظرات حاضرین قطعنامه زیر صادر گردید:

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع یک طرح عظیم ملی برای اصلاح ساختار نظام سلامت در کشور عزیز اسلامی ایران بوده که با توجه به عظمت و کارآمدی آن نیاز به ساختارهای اساسی و بودجه لازم جهت اجرای صحیح آن و پیشگیری از تکرار اشتباهات پزشک خانواده روستایی و نسخه 01 و بهره گیری از تجربیات بدست آمده در اجرای پیلوت طرح داشته و در طول سنوات گذشته توجه جامعه پزشکی و بخصوص پزشکان عمومی را بعنوان تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی و رفع اشکالات عدیده نظام سلامت جلب نموده است.

جهت اجرای درست و منطقی طرح پزشک خانواده اقدامات و بررسی های  اساسی صورت گرفت که می توان به همایش پزشک خانواده در سال 89 – مجمع عمومی فوق العاده سازمان در سال 89 - جلسات متعدد شورایعالی و هیئت رئیسه مجمع - نشست مشترک ریاست کل سازمان ، هیئت رئیسه مجمع و روسای شورای هماهنگی استانها در اردیبهشت 91 –  جلسه مشترک هیئت رئیسه مجمع و نمایندگانی از شورایعالی با مسئولان طرح و معاونین وزارتخانه در تیرماه 91 اشاره کرد که منجر به صدور           بیانیه های متعدد از طرف مجمع عمومی – شورایعالی – روسای شورای هماهنگی کشور و انجمن های پزشکان عمومی گردید.

ایرادات اصلی طرح:


-    عدم ایجاد بسترسازی فرهنگی و آموزش های لازم برای دست اندرکاران و مجریان طرح ، پزشکان و مردم .

-    بی توجهی به مشارکت نمایندگان پزشکان عمومی به عنوان خط اول و مجریان اصلی نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری درسیاست گذاری طرح .

-    عدم تخصیص بودجه لازم برای اجرای طرح و عدم پرداخت مطالبات پزشکان درگیر در طرح برخلاف وعده های اولیه

-    عدم فعالیت جامع و به موقع سامانه خدمات سلامت ایرانیان ، که این ناهماهنگی مشکلات زیادی را در اجرای طرح در استانهای پیشتاز پدید آورد.

-    عدم یکپارچگی بیمه ها ، در حال حاضر تنها بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت (خدمات درمانی) و کمیته امداد  به طرح گرویده و سایربیمه ها (که متعدد و با فعالیت گسترده می باشند) تمایلی به همکاری با نظام ارجاع نشان نداده اند.

-    نادیده گرفتن نقش اساسی بخش خصوصی(اصل 44 قانون اساسی) و احترام به  استقلال شغلی (اصل 29 قانون اساسی).

 
پیشنهادهای اصلی سمینار:

1-  تامل و توقف طرح تا برطرف شدن ایرادات طرح ومهیا شدن زیرساخت های ضروری به منظور رفع اشکالات عدیده موجود در اجرای طرح صورت پذیرد.

2-  جهت جلوگیری از سردرگمی بیماران و بیمه شدگان ادامه قراردادپزشکان با سازمانهای بیمه گر بصورت موازی با طرح پزشک خانواده در استانهایی که طرح اجرا شده است  بصورت تداوم پایداری قراردادهای بیمه پزشکان و موسسات پزشکی انجام گیرد.

3-     دفاع جدی از حقوق تضییع شده همکاران پزشک خانواده در استانهای مازندران – فارس و شهرهای مجری طرح 02  صورت گیرد.

4-  حذف سرانه دستیاراز سرانه ناچیز پزشک خانواده ، رعایت جایگاه حرفه ای ماما با در نظر گرفتن سرانه ای جداگانه و همچنین تنظیم برنامه ای برای اینکه بتوانند در محل کار خود به ارائه خدمت به بیماران مشغول باشند.

5-  در ادامه مذاکرات و گزارش های کارشناسی متعدد ، شرکت کنندگان در سمینار 1/10/91 از مسئولین سازمان نظام پزشکی کشور درخواست دارند که با پیگیری از مراجع حقوقی و قضائی نسبت به تضییع حقوق و جبران خسارت و زیانهای همکاران درگیر در طرح  اقدام جدی بعمل آورند . همچنین حمایت از پزشکانی که به هر دلیل توانایی همکاری با طرح پزشک خانواده شهری را نداشته اند و از سوی سازمانهای بیمه گر لغو قرارداد می گردند نیز از اهمیت فوری برخوردار است .

6-  از شورای هماهنگی استانها درخواست می شود که با روسای دانشگاه و مسئولین استان مربوطه جلساتی جهت انتقال  دغدغه های جامعه پزشکی و رفع نواقص ساختاری و ایجاد زمینه مناسب قبل از اجرای نظام ارجاع داشته باشند .

7-  نهایتاً شرکت کنندگان ،  از ارکان سازمان نظام پزشکی و انجمن های تخصصی  درخواست نمودند تا در کنار انجمن های پزشکان عمومی ، جهت  تکمیل کارشناسی و ارائه طرحی کارآمد و جامع  و فراتر از نسخه 02 تلاش نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha