یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 63372

اگر چه مسئولان زیر بار کمبود تجهیزات پزشکی نمی‌روند و شرایط را بسیار مساعد ارزیابی می‌کنند ولی شواهد خلاف این را نشان می‌دهد چرا که برخی از تجهیزات پزشکی در تمامی رشته‌ها با کمبودهایی مواجه شده که درمان بیماران را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

واقعا همه چیز آرام است؟
سلامت نیوز : اختصاص ندادن به موقع ارز و زیرآبی‌‌ رفتن‌های بانک مرکزی درست...! افزایش قیمت تجهیزات پزشکی درست...! کمبود بودجه درست...! همه این موارد را مردم عزیزمان قبول دارند اما‌ ای کاش برنامه‌ریزی‌های حوزه سلامت کشورمان؛ نمی‌گوییم همانند کشورهای دیگر؛ بلکه حداقل به گونه‌ای بود که این معضلات از قبل پیش بینی و برای آن راه حل‌های مناسب و به موقع تدوین می‌شد و اگر نه چه خوب می‌شد وزارت بهداشت همانند سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر زود‌تر به فکر ارز می‌افتاد تا دارو‌ها در اولویت بندی ارزی به رتبه هشتم سقوط نکنند.

مهندس سعیدرضا شاه‌مرادی، مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سینانیوز گفت: «بودجه بیمارستان‌ها معمولا آخر سال ابلاغ می‌شود و بیمارستان‌ها بر اساس بودجه‌ای که دارند خرید خود را انجام می‌دهند. یکی از مشکلاتی که در این عرصه به وجود آمده است به دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع به تجهیزات پزشکی و در پی آن افزایش قیمت این تجهیزات بوده است.»

به گفته وی در شرایط به وجود آمده بیمارستان‌ها مجبورند لوازم مورد نیاز خود را با ارز آزاد خریداری کنند که با این شرایط قیمت تجهیزات و خدمات پزشکی نیز افزایش می‌یابد.»

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه قدرت خرید بیمارستان‌ها کاهش یافته است گفت: «اگر ارز مرجع برای خرید تجهیرات و لوازم بیمارستان‌های دولتی اختصاص یابد می‌توانیم هزینه بیمارستان‌ها را تا حدود زیادی کاهش دهیم.»

تنها ۳۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود
وی با بیان اینکه از ۲ هزار و ۲۰۰ قلم تجهیزات پزشکی در جهان کشور ما تقربا ۵۵۰ قلم کالای پزشکی را در داخل تولید می‌کند افزود: «حدود ۲۵ درصد از تجهیزات پزشکی در داخل تولید می‌شود که از لحاظ ارزشی حدود ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود.»

سعیدرضا شاه‌مرادی در پایان گفت: «از آنجایی که بانک‌ها تحریم شده‌اند ورود کالا به کشور نیز مشکل مواجه شده است. البته با وجود تمام شرایطی که داریم همانند گذشته تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کالاهای پزشکی را به موقع تهیه کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha