یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 63373
سلامت نیوز : صبح روز گذشته نخستین جشنواره سلامت پیشگیری از دیابت محله با محوریت یکی از مناطق پایتخت آغاز به کار کرد. این جشنواره با حضور شهروندان تهرانی و بیماران دیابتی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در این مراسم دکتر میرعباسی شهردار منطقه 7 تهران اعلام کرد: دبیرخانه این جشنواره در منطقه 7 تهران دایر شده است. وی کانون پیشگیری از دیابت را یکی از کانون های 10 گانه اداره سلامت شهرداری تهران برشمرد و گفت: اگر بخواهیم در جهت رفاه جامعه و شهروندان تلاش کنیم باید یک نوع پارادایم متعالی داشته باشیم. شهردار منطقه 7 تهران با بیان اینکه پارادایم قوه عاقله یک کشور برای پیشبرد کار خوب است ،گفت: پارادایم در سه حوزه انسان، محیط زیست و تکنولوژی تقسیم می شود که در پارادایم متعالی هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم انسان محوریت است. در گذشته خودروها بسیار بزرگ و محکم ساخته می شد و در تصادفات مهم این بود که خودرو آسیب نبیند و محوریت خودرو بود و حتی در تصادفات انسان از خودرو به بیرون پرتاب می شد ولی امروزه در کشورهای توسعه یافته خودرو در اختیار انسان و جان انسان در اولویت است.

وی افزود: پارادایم متعالی می گوید انسان را آگاه کنید و جهانی فکر کنید و محله ای عمل کنید. حال این بحث در موضوع دیابت هم وارد است. در جامعه ما بیماری دیابت روز به روز در حال افزایش است و 10 درصد کشور به دیابت دچارند. اگر بر اساس پارادایم متعالی یاد دادن را در دستور کار قرار دهیم می توانیم در پیشگیری موفق باشیم. مدیران هم باید ذهنشان بر این اساس شکل بگیرد. در ادامه این مراسم چند پزشک و کارشناس غدد و دیابت با توضیح بیماری دیابت شهروندان تهرانی را با آخرین یافته های آموزشی و درمانی آشنا کردند. در این جشنواره مسابقه ای با عناوین نقاشی، کاریکاتور داستان و... در موضع دیابت برگزار شده که علاقه مندان تا 30 دی ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارائه کنند. خبرنگاران نیز برای بهترین گزارش هدیه می گیرند.

دیابت چیست؟
دیابت یك اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است كه در آن یا انسولین به تعداد كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود. انسولین هورمونی است كه توسط سلول های «بتا» واقع در پانكراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن كاهش قند خون است. پانكراس نیز یكی از غدد دستگاه گوارش است كه در پشت معده قرار دارد بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌شود. به طور كلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم‌بندی می‌شود. در دیابت نوع 1 كه 10 تا 15 درصد كل موارد دیابت را تشكیل می‌دهد تولید انسولین از پانكراس (لوزاالمعده) به علت از بین رفتن سلول‌های سازنده انسولین، متوقف می‌شود به همین خاطر افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین كنند.

دیابت درمان قطعی ندارد
هنوز درمان قطعی برای دیابت پیدا نشده است، حتی روش‌های جدیدی مانند پیوند سلول‌های بتا به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز به علت ضرورت مصرف داروی ضد رد پیوند به صورت مادام‌العمر و عوارض احتمالی ناشی از آن‌ها برای اكثریت افراد مناسب نیست.

چه كسانی در خطرند؟
تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و باید هر 3 سال یك‌بار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند. افراد دچار اضافه وزنی كه حداقل یكی از شرایط زیر را داشته باشند نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و انجام آزمایش های مكرر قند خون در آ‌ن‌ها باید در سنین زیر 40 سال یا با فواصل كوتاهتر (هر 2- 1 سال) انجام شود. این شرایط عبارتند از: وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اول، سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی، سابقه تولد نوزاد، وزن بیشتر از 4 کیلوگرم یا تولد نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی، بالا بودن فشارخون، وجود اختلالات چربی خون، سابقه ابتلا به كیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماری‌های قلبی- عروقی .

قابل پیشگیری نیست
در مورد دیابت نوع 1 با وجودی كه تحقیقات زیادی در مورد روش‌های مختلف پیشگیری از آن در حال انجام است، ولی هنوز راه حل قطعی برای پیشگیری از آن به دست نیامده است ولی در مورد دیابت نوع 2 تحقیقات به روشنی نشان داده‌ شده كه رعایت تغذیه صحیح و كاهش وزن به میزان 5 تا 7 درصد وزن فعلی و نیز انجام مرتب فعالیت ورزشی در پیشگیری از ابتلای به دیابت در افراد در معرض خطر بسیار مؤثر است.

13 درصد تهرانی ها دیابتی هستند
مدیرکل سلامت شهرداری تهران در گفت و گو با «حمایت»، از ابتلا به دیابت بیش از یک میلیون تهرانی خبر داد و افزود: آموزش و پیشگیری از دیابت در دستور کار کانون و اداره کل سلامت شهرداری قرار دارد. محمد مهدی گلمکانی روز گذشته در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره سلامت پیشگیری از دیابت در مورد آمار افراد مبتلا به دیابت در تهران گفت: 12 تا 13 درصد تهرانی ها بر اساس آخرین مطالعات مبتلا به دیابت هستند که حدود یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار نفر است. وی در پاسخ به اینکه تبلیغات دستگاه های سنجش قند خون و... بسیار زیاد شده و حتی دستگاه های چینی هم وارد بازار شده است گفت: مرجع تشخیص وزارت بهداشت است و باید این وزارت خانه تایید کند دستگاه استاندارد است یا خیر؟ ولی شهروندان قبل از خرید دستگاه ابتدا باید آزمایش کلی داشته باشند. گلمکانی در مورد آمار ارائه شده توسط محمد هادی حیدر زاده مدیرکل توسعه محیط زیست شهرداری تهران مبنی بر اینکه 45 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان داده اند، گفت: هر چند آمار اینگونه مرگ ها قابل سنجش دقیق نیست ولی می توان آمار تطبیقی گرفت که این آمار صحیح است.

شهروندان حق خود را بشناسید!
وی گفت: تمام تلاش شهرداری ارتقای سلامت شهروندان است ولی متاسفانه شهروندان به حقوق خود آشنا نیستند. مردم حتی از دستگاه های متولی و کارخانه های تولید کننده مواد آلاینده شکایت نمی کنند. در این سال ها حمل و نقل عمومی، سوخت و بسیاری از موارد دلیل آلودگی هوای تهران بوده ولی آیا شهروندی مطالبه کرده؟ شهروندی شکایت کرده و تا حق سلامتی خود را مطالبه کند؟ این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته سلامت در اولویت هر صنعت و جامعه ای قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha