سلامت نیوز : اصلاح قانون تامین اجتماعی و افزایش سن بازنشستگی از جمله مواردی است كه با جواد زمانی سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس هشتم در میان می‌گذاریم. به اعتقاد او اگر بندهایی از اصلاحیه قانون تامین اجتماعی به ضرر بازنشستگان باشد مجلس آن را تصویب نمی‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ به اعتقاد زمانی اختلاف به وجود آمده بین اعضای كمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس هشتم و سیاسی شدن روند كار به نفع این سازمان شد. چرا كه نتایج تحقیق و تفحص در مجلس قرائت نشد و كار نیمه‌كاره رها شد.

آقای زمانی اصلاحات جدید قانون تامین اجتماعی از جمله افزایش سن بازنشستگی را چطور می‌بینید؟

اصلاحات به خودی خود هر چند وقت یك‌بار لازم است. اما مسوولان سازمان تامین اجتماعی باید در نظر بگیرند اگر سن بازنشستگی را اضافه می‌كنند و مبلغ حق بیمه را زیاد می‌كنند، در مقابل خروجی به چه شكل است و چه خدماتی به بیمه‌شدگان بعد از بازنشستگی می‌دهند. نباید قراردادهای بیمه‌یی تامین اجتماعی كه با توافق دو طرف است، به صورت استثماری شود. سازمان تامین اجتماعی برای راحتی افراد درست شده است، اگر قرار است حق بیمه‌ها و سن بازنشستگی افزایش پیدا كند، خدمات بیمه‌شدگان هم در زمان بازنشستگی باید بیشتر شود. نه اینكه تازه بعد از بازنشستگی افراد برای كوچك‌ترین خدماتی دنبال انواع بیمه‌های مكمل و... بدوند.

بسیاری از كارگران و بیمه‌شدگان چندان تمایلی به افزایش سن بازنشستگی ندارند و تغییرات قانون تامین اجتماعی را به نفع خودشان نمی‌دانند؟

هر اصلاحی كه در قانون تامین اجتماعی صورت گیرد باید در مجلس به تصویب برسد. مطمئنا اگر موردی باشد كه به نفع بیمه‌شدگان و كارگران نباشد یا ضرری را متوجه آنها كند مجلس به همین راحتی آن را تصویب نمی‌كند. رییس سازمان اصلاحیه را انجام می‌دهد اما این اصلاحات تا در مجلس به تصویب نرسد حالت قانونی به خود نخواهد گرفت. من اعتقادم این است كه اگر بندهایی برای بیمه‌شدگان ضرر داشته باشد، به احتمال قریب به یقین نمایندگان با آن مخالفت می‌كنند.

چرا نتایج تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در دوره شما، در مجلس قرائت نشد؟

متاسفانه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس و در كمیسیون اجتماعی بیشتر سیاسی شد تا اینكه یك تحقیق و تفحص واقعی باشد. معمولا روند تحقیق و تفحص در مجلس به این صورت است كه ظرف 6 ماه باید انجام شود. اگر در این مدت نتیجه نداد باید كمیته تحقیق و تفحص درخواست 6 ماه دوم را برای ادامه كار بدهد. این اتفاق برای كمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی افتاد. اما متاسفانه اختلاف نظر بین افراد تفحص‌كننده به نفع تامین اجتماعی شد. بعد هم رییس كمیسیون اجتماعی مجلس عوض شد. اكثریت نماینده‌های عضو كمیته تحقیق و تفحص در دور بعدی مجلس رای نیاوردند. بعضی از نماینده‌ها هم مصلحت‌اندیشی كردند. برداشت‌های سیاسی و سوءاستفاده‌های سیاسی صورت گرفت و در نهایت نتایج تحقیق در صحن علنی مجلس اعلام نشد. در واقع اختلاف بین اعضای كمیته تحقیق و تفحص به نفع تامین اجتماعی تمام شد.

الان نمی‌توانید نتایج تحقیق و تفحص را اعلام كنید؟

خیر؛ تا نتایج تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت نشده است، نمی‌شود اظهارنظری در این زمینه كرد. هرگونه اظهارنظری در این زمینه غیرقانونی است. مگر اینكه نمایندگان فعلی دوباره درخواست تحقیق و تفحص كنند و از نتایج تحقیق و تفحص كمیته قبلی استفاده كنند.

اختلاف بین اعضای كمیته تحقیق و تفحص دقیقا بر سر چه چیزی بود كه نتایج در مجلس قرائت نشد؟

افرادی كه عضو كمیته تحقیق و تفحص بودند باید یكسری كارهای میدانی انجام می‌دادند و هركسی یك گوشه كار را بررسی می‌كرد، اما بعضی كمیته‌ها كم كاری می‌كردند و اساسا بررسی میدانی نمی‌كردند و شنیده‌هایشان را به عنوان نتیجه تحقیق و تفحص انجام می‌دادند. رییس كمیته تحقیق و تفحص كه رییس كمیسیون اجتماعی هم در آن دوره بود برای دوره بعد رای نیاورد. بعضی نماینده‌ها هم سیاسی‌كاری و مصلحت‌اندیشی كردند و نهایتا این اختلاف‌ها به نفع سازمان تامین اجتماعی شد و نتایج تحقیق و تفحص قرائت نشد. جنگ داخلی به نفع سازمان شد. اما اگر اعضای كمیته تحقیق و تفحص موقعیت‌سنجی نكرده بودند و تا این حد مساله را سیاسی نمی‌كردند، روند بهتری طی می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha