یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 63377
سلامت نیوز : به دلیل نبود سوخت، مدرسه شبانه‌روزی روستای برما از بخش یانه سر هزار جریب شهرستان بهشهر تعطیل شد. دانش‌آموزان شبانه روزی كه بعد از ظهر روز چهارشنبه برای دیدار خانواده‌ها به روستا‌های محل سكونت خود می‌روند. به گفته برخی از دانش‌آموزان، مسوولان این مدرسه به دلیل نداشتن پول جهت تمام شدن سوخت، روز دوشنبه مدرسه را تعطیل كردند و دانش‌آموزان را به منزل فرستادند. مسوولان مدرسه برای تامین سوخت از اولیا خواسته‌اند كه هر یك ماهانه 20 هزار تومان به مدرسه كمك كنند. اما اولیای مدارس شبانه روزی كه از فقیرترین اقشار روستایی و عشایری كشورند و توانایی تامین این مبلغ را ندارند. حدود یك ماه پیش، دانش‌آموزان مدرسه شبانه روزی امام صادق(ع) رانكوه املش به دلیل عدم تامین امكانات و عدم پاسخگویی مسوولان آموزش و پرورش شهرستان، ازادامه تحصیل خودداری كرده و با ترك دسته‌جمعی مدرسه به سمت منازل مسكونی خود در مناطق ییلاقی بازگشتند. نماینده رودسر و املش در مجلس بعد از تعطیلی این مدرسه گفت: «علاوه بر این مدرسه كلیه مدارس شبانه‌روزی استان با چنین مشكلی مواجه هستند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ محمدمهدی رهبری‌املشی افزود: «درصدد طرح این موضوع در مجلس هستیم تا در این خصوص قانونی گذاشته شود تا در وسط سال تحصیلی با چنین مشكلی مواجه نشویم و اعتبارات مورد نیاز این گونه مكان‌های آموزشی در بودجه سالانه پیش‌بینی شود». كمبود بودجه مدارس شبانه روزی یك مشكل سراسری است كه امسال به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و تورم بی‌سابقه تشدید شده است. مدیركل آموزش و پرورش بوشهر در شهریورماه امسال سرانه مدارس شبانه‌روزی را یك‌هزار و 700 تومان اعلام كرد. این مبلغ هزینه سه وعده غذا و نیازهای بهداشتی دانش‌آموز و ملزومات مدرسه در یك شبانه‌روز است. ثابت ماندن سرانه و افزایش قیمت كالاهای مصرفی و آب و برق و گاز مدارس، عملا اداره شبانه‌روزی‌ها را غیرممكن كرده است. كسبه طرف معامله هم به دلیل افزایش بدهی، حاضر به دادن نسیه نیستند. استاندار بوشهر هم با بیان اینكه اكثر دانش‌‌آموزانی كه در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌كنند تمكن مالی مناسبی ندارند گفت: «در جهت تقویت بنیه مالی این آموزشگاه‌ها لازم است ضمن بهره جستن از سایر دستگاه‌ها از خیرین نیز بهره جست». در آذرماه سال گذشته حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: «حدود پنج هزار و 700 مدرسه شبانه‌روزی در كشور وجود دارد و نمی‌توان ادعا كرد كه همه این مدارس امكانات كافی را دارند.»

 با این حال معلوم نیست كه چرا سال گذشته در جهت افزایش اعتبارات این شبانه روزی‌ها در قانون بودجه 91 اقدامی صورت نگرفت. به جز كمبود سوخت و مواد غذایی، مدارس شبانه‌‌روزی از نظر فضای آموزشی و تجهیزات هم وضعیت نامناسبی دارند. 16 آبان‌ماه 89 بر اثر اتصال سیم‌های پوسیده برق، خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان نصرت آباد زاهدان آتش گرفت و دانش‌آموزی به نام «مراد نارویی» براثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان سپرد و 14 تن مصدوم و مسموم شدند. آقای پشنگ نماینده منطقه كه از محل بازدید كرده بود گفت كه خوابگاه دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان یك سالن 12 در 4 متری بود كه 97 دانش‌آموز در آن ساكن بودند. یعنی به ازای هر دانش‌آموز نیم متر مربع فضای خوابگاهی پیش بینی شده بود. در حالی كه مطابق استاندرد فضاهای آموزشی سرانه هر دانش‌آموز 5 مترمربع سطح خوابگاه است. مدارس شبانه‌روزی برای ایجاد فرصت‌تحصیلی‌برای دانش‌آموزان ‌روستاهای ‌پراكنده ‌و كم‌جمعیت‌ و ‌توسعه ‌آموزش‌های ‌فنی ‌و حرفه‌یی ‌در رشته‌هایی ‌كه ‌نیاز به‌ حضور مستمر و مداوم‌ دانش‌آموز دارد تاسیس‌ شده‌اند.در تاسیس ‌مدارس ‌شبانه‌روزی‌ یا تبدیل‌ مدارس‌ عادی ‌به ‌این گونه ‌مدارس‌، رعایت‌ موارد زیر الزامی است: «محل‌ مدرسه‌ نسبت‌ به ‌سایر مدارس‌ مركزیت ‌داشته ‌باشد. مدرسه‌ دارای‌ فضاهای‌ آموزشی‌، پرورشی ‌و امكانات‌ و تجهیزات ‌مناسب ‌و مورد نیاز شبانه‌روزی ‌باشد. مناسب‌ بودن ‌محل‌، ساختمان‌، امكانات ‌و تجهیزات ‌مدارس ‌شبانه‌روزی ‌باید به ‌تایید مدیریت ‌نوسازی ‌و تجهیز مدارس ‌استان ‌برسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha