یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 63386
سلامت نیوز : نتایج یك تحقیق توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا مشخص كرد كه مشكلات رفتاری كودكانی كه پدر و یا مادر آنها سیگار می‌كشد با یكدیگر ارتباط مستقیمی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در این تحقیق كه روی 646 مادر و كودك چینی كه بیش از 70 درصد پدران و یا مادران خانواده سیگاری بودند، انجام گرفت معلوم كرد نه تنها استعمال دخانیات در مادران باردار باعث بروز مشكلات رفتاری، اختلالات كمبود توجه و بیش فعالی در كودكان می‌شود بلكه قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز می‌تواند به همان اندازه مضر باشد. همچنین مسئولین كمیته ملی مبارزه با سیگاری‏های فرانسه طی گزارشی اعلام كرد در معرض دود سیگار قرار گرفتن افراد غیر سیگاری، یكی از بزرگترین مشكلات بهداشتی كشورهای اتحادیه اروپا در قرن بیستم است.

تأثیر دود سیگار بر كودكان بیش‌فعال
روانشناسان و روانپزشكان كودك وقتی با كودكی بیش فعال و یا تحریك پذیر مواجه می‌شوند در بررسی‌های خود ابتدا سیگاری بودن و یا نبودن پدر و یا مادر او را مورد بررسی قرار می‌دهند. دكتر كامران عسگری روانشناس كودك با تأكید بر این‌كه كودكانی كه در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بیشتر از بزرگسالان آسیب می‌بینند گفت: بررسی‌های پزشكی نشان می‌دهد كه در سیگار هزاران ماده سمی وجود دارد كه با تنفس وارد ریه‌ها می‌شود و در این میان كودكانی كه در خانواده آنها افراد سیگاری وجود دارد آسیب پذیرتر هستند. دود سیگار در فضای بسته موجب آلودگی هوا شده و متأسفانه به افراد غیر سیگاری بخصوص كودكان زیان‏های غیرقابل جبران وارد می‏كند.

سیگار و باروری
بررسی‌ها نشان داده‌اند، سیگار كشیدن مادر در طول دوران بارداری با چاقی نوزاد در ارتباط است. همچنین كودكان مادرانی كه سیگار كشیدن خود را در دوران بارداری نیز ادامه می‌دهند در مقایسه با كودكان مادران غیر سیگاری تا سن چهار سالگی به‌طور مشخص دور سر كوچكتر و قد كوتاه‌تری دارند. علاوه بر آن پدر و مادر الگوی كودك هستند و كودكان از همان سنین كودكی آنها را الگوی خود قرار می‌دهند و تماشای كشیدن سیگار توسط والدین باعث می‌شود او هم تمایل داشته باشد این ماده را امتحان كند. همچنین دود سیگار باعث تحریك دوپامین مغز می‌شود. دوپامین باعث می‌شود، سیستم سوخت و ساز بدن تحریك شود و آسیب رسیدن به این بخش از مغز ممكن است كودك را از لحاظ مهارت یادگیری و همچنین محاسبات و یادگیری ضعیف پرورش دهد و یا بیش فعال شود.

این روانشناس ادامه داد: از لحاظ رفتاری كودكانی كه بیش فعالند، پرتحرك هستند و این پر تحركی همراه با كاهش توجه و تمركز است و این كودكان دچار اختلالات رفتاری می‌شوند به طوری كه والدین قادر به كنترل كردن آنهانیستند. این نوع كودكان تحت تأثیر محرك‌های مختلف عكس‌العمل‌های تند از خود نشان می‌دهند و پرخاشگر و تندخو می‌شوند. سیگار كشیدن در فضای بسته‌ای كه كودكان در آن حضور دارند بشدت به مغز آنها آسیب می‌زند و كودكان را تحریك پذیر می‌كند به‌طوری كه این كودك آرام و قرار ندارد. دكتر عسگری درباره مادرانی كه با سیگار كشیدن جنین خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، گفت: سیگار كشیدن باعث كاهش اكسیژن خون مادر می‌شود و این كاهش اكسیژن بر روی جنین تأثیر منفی می‌گذارد و این بچه‌ها با اختلال رشد مواجه خواهند شد و از نظر وزنی نیز كمتر از نوزادان دیگر خواهند بود. علاوه بر آن احتمال نارس به دنیا‌آوردن نوزاد در زنان بارداری كه سیگار می‌كشند زیاد است. نوزادان زنان سیگاری به خاطر این اختلالات و ضعف سیستم ایمنی و عدم كافی رشد مغز همیشه دچار استرس هستند و محیط جدید برای آنها استرس آور خواهد بود. این كودكان نیز در تمركز و یادگیری دچار مشكل خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha