سلامت نیوز : مهدی تهرانی‌دوست در گفت‌وگو با فارس گفت: گاهی شرایط گوناگون باعث می‌شود تا علاقه و محبت در خانواده کاهش یابد، این مسئله به انتظارات و توقعاتی بر می‌گردد که در خانواده یا از سوی زوجین برآورده نمی‌شود و در صورت ادامه این ارتباط، سردی عاطفی حاکم می‌شود.

این فوق تخصص روانپزشکی گفت: مسئله مهم، ارتباط کلامی و غیرکلامی در روابط خانوادگی است و در صورت اینکه زوجین توقعاتی را که از یکدیگر دارند ابراز کنند طلاق عاطفی کمتر رخ می‌دهد.

وی افزود: این در حالی است که زوجین تصور می‌کنند طرف مقابل متوجه انتظاراتشان است و در صورت عدم پاسخگویی به نیازشان دچار سردی روابط می‌شوند.

تهرانی‌دوست ادامه داد: افراد تحت تأثیر عوامل کاری و غیرکاری قرار می‌گیرند و در نتیجه پاسخ به نیازهای اطرافیشان کمتر می‌شود.

وی گفت: استرس‌های مزمن باعث افزایش و احتمال سردی عاطفی در خانواده‌ها می‌شود و چنانچه یکی از طرفین اقدامی نکند، سیکل معیوب جدایی عاطفی رقم می‌خورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: احتمال بروز طلاق عاطفی در اوایل ازدواج به دلیل افزایش میزان علاقه و شور و اشتیاق کمتر است و به تدریج افراد با درگیر شدن در مسائل زندگی و استرس‌های مختلف به نیازهای یکدیگر کمتر پاسخ داده و احتمال بروز طلاق عاطفی بیشتر می‌شود با این حال مواردی نیز در زوج‌های جوان دیده شده است.

تهرانی‌دوست در پاسخ به اینکه کدام یک از طرفین در طلاق عاطفی بیشترین صدمه را می‌بیند گفت: هر دو طرف متأثر می‌شوند و آسیب می‌بینند اما زنان به دلیل درگیری‌های روحی و عاطفی بیشتر دچار آسیب می‌شوند و در مقابل مردان نیز به دلیل واکنش هیجانی کمتر، دچار بیماریهای جسمی می‌شوند.

وی ادامه داد: به عبارتی مردان به صورت مستقیم دچار افسردگی یا اضطراب نمی‌شوند اما به صورت عوارض جسمانی مانند بیماری‌های گوارشی، قلبی و سردرد  ناراحتی خود را بروز می‌کنند.

این متخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان گفت: متأسفانه طلاق عاطفی اگر به صورت درگیری لفظی و جسمی باشد بر روی فرزندان تأثیر منفی خواهد گذاشت و چنانچه والدین دچار سردی عواطف شوند وظایف پدری و مادری خود را نیز به درستی ایفا نمی‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: احتمال بروز طلاق عاطفی در هر خانواده‌ای وجود دارد اما این مسئله با توجه به افزایش استرس‌های محیطی و شغلی در جامعه افزایش یافته و در صورت وجود استرس‌های مزمن در خانواده بر روی روابط عاطفی اثر منفی خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha