سلامت نیوز : محمود احمدی نژاد دیشب در برنامه گفت و گوی زنده خبری که از شبکه یک سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت و تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی گفت: گفت: زمانی که شرایط عادی است کسی اعتراض نمی‌کند اما اگر مشکلی ایجاد شود همه به دنبال سهم بیشتر هستند و برای گرفتن سهم بیشتر بقیه را نقد می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی در پاسخ به این پرسش که این درست است که به جای دارو به زین اسب و چوب بستی ارز اختصاص داده شده اس  افزود: کنترل ارز به معنای کنترل قلم به قلم کالاها نیست چرا که به جز چند قلم کالا که واردات و مصرف آنها ممنوع است و ذات آنها ممنوع است. بقیه کالاها تابع تعرفه و سیاست‌های عمومی است تعرفه‌ها بالا و پایین می‌شود و واردات کنترل می‌شود.

رئیس جمهوری گفت: مجلس هر 3ماه یکبار آنها را کنترل کرده و بعضی وقت‌ها آن را تغییر می‌دهد. در این میان واردات برخی از کالاها برای تولید ضروری است. اگر چوب بستنی وارد شد و وسط بستنی خورد و صادر شد اشکالی دارد.

احمدی‌نژاد گفت:‌ این اولویت اول دولت نیست اولویت اصلی با کالاهای اساسی است اما با مشکلات به وجود آمده دولت وارد کار شد و کالاها را 10 طبقه کرد. طبقه اول مواد غذایی و طبقه دوم دارو و تجهیزات پزشکی و بقیه کالاها نیز عدم ورود آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

*احدی به بهانه نبود ارز حق ندارد قیمت دارو را بالا ببرد

وی افزود: افراد می‌خواهند ارز بیشتری بگیرند و خودشان را مقایسه می‌کنند و شرایط عادی را به الان می‌چسبانند ما تا اول مرداد کنترلی نداشتیم و تنها کالاها را 10 طبقه کرده بودیم و به همه ارز مرجع می‌دادیم.

احمدی‌نژاد افزود: از میانه مرداد ما اعلام کردیم که تنها ارز مرجع را به اولویت اول و دوم می‌دهیم که دلیل اصلی آن تضمین امنیت کشور برای مدت طولانی‌تر بود بالاخره ما در حال مبارزه با دشمن هستیم.

وی افزود: یکی می‌گوید چرا 15 هزار خودرو وارد شده است خوب پیش از آن که نظارتی وجود نداشت و تنها تعرفه بود آنها زمانی که هنوز واردات عادی بود را با الان مقایسه می‌کنند.

احمدی نژاد ادامه داد: در دولت در خصوص واردات دارو نیز به طور کامل بحث کردیم سال پیش دارو با دو ارز واردکنندگان و بانک مرکزی وارد می‌شد و ارز بانک مرکزی در سال جاری بیش از سال گذشته است و طی 9 ماه گذشته با ارز سابق برابری می‌کند. حالا اگر در آنجا صرف نشده است یا به جای دیگر رفته باید رسیدگی شود من از همین‌جا به مردم اعلام می‌کنم احدی به بهانه نبود ارز حق ندارد قیمت دارو را بالا ببرد.

رئیس جمهوری ادامه داد:‌ دولت ارز را ارائه کرده است و من آمار شرکت‌ها را دارم که کدام شرکت ارز 1226 تومانی گرفته است. قیمت ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی هیچ تفاوتی نکرده است.

احمدی‌نژاد گفت: برای دارو تغییر نرخ ارزی نداریم که کسی بخواهد آن را اضافه کند و خود وزارت بهداشت آن را کنترل کند و اجازه ندهد چند نفر چهره بهداشت و درمان را مخدوش کند.

وی افزود: دولت به این شکل نیست که بتواند دو هزار و 400 قلم کالا را کنترل کند. دولت به تمام شرکت‌هایی که واردکننده دارو و یا سازنده آن با مواد اولیه خارجی بودند ارز ارائه داده است و ترتیب آن را نیز می‌دانیم.

رئیس جمهوری افزود: باید ببینیم اشکال کار کجاست و اینکه دیگران را متهم کنیم مشکلی حل نمی‌شود البته باید این موضوع به طور جدی بررسی شود ما ارز را اختصاص داده‌ایم و سلامت مردم برای ما بسیار مهم است.

احمدی‌نژاد گفت:‌ همکاران ما شبانه‌روز در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دائم در حال پیگیری لحظه به لحظه هستند.

وی افزود: اگر کسی در اولویت‌بندی کالاها بحث دارد استدلال کند در کنار این ما اولویت 3 تا 10 را برای روز مبادا گذاشتیم که اگر شرایط سخت‌تر شد ما از اولویت دهم حذف کنیم و الان ارز به تمام اولویت‌ها اختصاص یافته است ان‌شاءالله اوضاع بسیار بهتر خواهد شد و کار روی غلطک خواهد افتاد.

احمدی‌نژاد گفت: صادرکنندگان نیز ارز خود را در مرکز مبادلات ارائه کنند. ما به سمت یک نظام جدید ارزی حرکت می‌کنیم و امیدواریم این مشکل حل شود.

وی افزود:‌ ما در حال ایجاد سیستمی هستیم که تمام مبادلات ارز ثبت شود. ارز چیزی نیست که یک نفر با آن بازی کند و زندگی مردم را به هم بزند باید معلوم شود که ارز چطور جابه‌جا می‌شود ما به این سمت می‌رویم و همکاری نیز بالاست.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تغییر نرخ ارز واقعاً هیچ ارتباطی با هدفمندی یارانه‌ها نداشت؛ البته نه اینکه هیچ ارتباطی نداشته باشد و مثلاً فردا عده‌ای بگویند که 2 درصد ارتباط داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha