سلامت نیوز : دبیر علمی سمینار بازآموزی مدون طب کار گفت: بیماری‌های اسکلتی عضلانی مانند کمردرد، افت شنوایی و بیماری‌های پوستی از شایع‌ترین بیماریهای شغلی محسوب می‌شوند.

دکتر یاسر لبافی ن‍ژاد در گفت وگو با ایسنا ، گفت: این بازآموزی جهت به روز کردن اطلاعات پزشکان عمومی است که در کارخانجات و اداره‌ها مشغول فعالیت هستند و نیاز است که برای معاینات دوره‌ای و سلامت شغلی افراد اطلاعات علمی آنها به روز باشد. مواجهات شغلی ممکن است که مواجهات جدیدی باشند و پزشکان عمومی باید نوع معاینات و دانش خود را در این زمینه به روز کنند.

وی افزود: در محیط های کاری با انواع مواجهات از جمله مواجهات شیمیایی، فیزیکی، روحی و روانی و بیولوژیک روبه رو هستیم که هر کدام به نوبه خود می توانند سلامت ما را به خطر بیندازند. در مواجهات شیمیایی ما حلال‌ها را در محیط های کاری داریم و اختلالات ارگونومیک باعث بروز بیماریهای اسکلتی عضلانی می شوند.

این متخصص طب کار بیماری‌های اسکلتی عضلانی و کمردرد، افت شنوایی و بیماریهای پوستی را از شایع ترین بیماریهای شغلی عنوان و تصریح کرد: وقتی روش درست انجام معاینات را به پزشکان آموزش دهیم این امر باعث می شود که بیماری‌ها را بهتر شناسایی کنیم، این امر گام موثری در ارتقاء سلامت شغلی افراد خواهد بود.

لبافی نژاد اظهار کرد: بین 150 تا 200 متخصص طب کار در کشور داریم که با آموزشی که به این متخصصان داده می شود و برنامه هایی که از طرف مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در جهت ارتقای شغلی ارایه می شود گام موثری در جهت کاهش بیماری های ناشی از شغل و اقدامات درمانی و اصلاحی مناسب خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه رویکرد تشخیصی بیماری‌های شغلی، ارزیابی و معاینات بالینی کارگران، بیماری‌های ریوی ناشی از کار، بیماری‌های سیستم بینایی ناشی از کار، اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار در اندام تحتانی و کمر درد، نوبت کاری و اختلالات خواب از محورهای مورد بحث در این بازآموزی است.

لازم به ذکر است، سمینار بازآموزی مدون طب کار با همکاری مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی تهران 2 تا 6 دی در مرکز همایش‌های رازی درحال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha