سلامت نیوز : مشاور و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش هزینه‌های بیمارستانی و چند برابر شدن قیمت تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: هر چند ارایه خدمت در بیمارستان‌های دولتی با تعرفه‌های کنونی از نظر اقتصادی ضرر زده است اما به بیمارستان‌ها دستور داده شده که با تمام ظرفیت خود ارایه خدمت داشته باشند.

دکتر محمودرضا محقق در گفت‌وگو با (ایسنا)، از پیش بینی حدود 1900 میلیارد تومان کسری منابع در حوزه بیمارستانی در سال جاری خبر داد و گفت: با وجود تمام این مشکلات، بنابر دستور موکد شخص وزیر و معاون درمان وزارتخانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نه تنها نباید خدمات‌شان را کاهش دهند بلکه موظفند خلاء بخش خصوصی را نیز پر کنند.

وی افزود: در مجموع هر چند معتقدیم با تعرفه کنونی، خدمت‌دهی در بیمارستان‌های دولتی از نظر اقتصادی ضررده است، اما با توجه به ماهیت ذاتی بیمارستان‌ها که فلسفه وجودی‌شان خدمت رسانی به بیماران است، دستور داده شده که به هیچ وجه خدمات خود را کاهش ندهند. امیدواریم در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال با کمک دولت و مجلس از اعتبارات دولتی برای پوشش این اختلاف هزینه‌ها استفاده کنیم.

قیمت تمام شده آزمایش‌ها بسیار بالاتر از تعرفه‌های مصوب است

گزارشی از خودداری بیمارستان‌ها در انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی نداریم

محقق در ادامه به مشکلات آزمایشگاه‌ها و بخش‌های پاراکلینیک بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: کیت‌های آزمایشگاهی به شدت گران شده و قیمت تمام شده آزمایش‌ها بسیار بالاتر از تعرفه‌های مصوب است. به عنوان مثال قیمت تمام شده نوع خاصی از یک آزمایش حدود 3 برابر تعرفه دولتی است مراکز خصوصی یا این آزمایش را انجام نمی‌دهند یا بیشتر از تعرفه مصوب دریافت می‌کنند.

مشاور و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت با این وجود بیمارستان‌های دولتی موظف شده‌اند با همان تعرفه دولتی خدمات لازم را ارایه دهند. در حوزه ستادی وزارت بهداشت نیز تلاش می‌کنیم بتوانیم این اختلاف هزینه‌ای را با کمک هزینه‌های بودجه‌ای جبران کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره خودداری برخی بیمارستان‌ها از انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی و همچنین تعطیلی چند آزمایشگاه به دلیل گرانی‌ها، گفت: گزارش مستندی در این زمینه که بیمارستانی از انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی خودداری کند، نداریم. در مورد تعطیلی آزمایشگاه‌های دولتی نیز گزارشی نداریم؛ چرا که اغلب آزمایشگاه‌های بخش دولتی در حوزه بیمارستانی فعال هستند و به بیمارستان‌های سراسر کشور دستور داده شده با تمام ظرفیت به مردم خدمت رسانی کنند.

ارایه مجوز به مراکز رادیولوژی و بیمارستان‌ها برای استفاده از "سی دی" به جای فیلم رادیولوژی

دکتر محقق همچنین به مجوز ارایه شده به مراکز رادیولوژی و بیمارستان‌های سراسر کشور برای استفاده از "سی دی" به جای فیلم در مراکز تصویربرداری و رادیولوژی، اشاره کرد و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی تاکید بر آن است که بتوانیم هزینه‌ها را به صورت منطقی‌تر مدیریت کنیم. حدود پنج سال گذشته نیز مقرر شد که مراکز تصویربرداری به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند؛ چرا که ایمنی آن بیشتر و خطراتش برای مردم کمتر است.

وی افزود: بر این اساس بسیاری از مراکز تصویربرداری وزارت بهداشت اکنون از دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال استفاده می‌کنند و این دستگاه‌ها از قابلیت‌های ویژه برخوردارند. همچنین در بسیاری از مراکز دولتی به جای فیلم‌های رادیولوژی که اکنون در تهیه آن مشکل داریم، از کاغذ‌های معمولی و کاغذ پرینت استفاده می‌شود که البته این تصاویر از کیفیت بسیار خوب برخوردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha