سلامت نیوز : یک متخصص و جراح چشم گفت: «مگس پران» به هیچ وجه بیماری خطرناکی نیست و پس از مدتی به طور خود به خود برطرف می‌شود.

دکتر بهرام ایزدی در گفت وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: «مگس پران» عارضه‌ای است که معمولا به علت بالا رفتن سن و در افرادی که نزدیک بینی شدید دارند بوجود می‌آید و پس از مدتی به طور خود به خود برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: این عارضه به هیچ وجه خطرناک نیست و معمولا در مدت زمانی بین دو تا سه سال به طور خود به خود برطرف می شود.

ایزدی گفت: در این عارضه هنگام خیره شدن به یک تصویر صاف ذرات کوچک غبار مانندی از جلوی چشم افراد بالا و پایین می روند و فرد هرچه پلک می‌ زند باز هم مثل یک سایه کوچک در جلوی چشمش قرار دارد.

این متخصص و جراح چشم در ادامه گفت: پزشکان این سایه‌های مزاحم را اصطلاحا «مگس پران» می ‌گویند که معمولا با حرکت دادن چشم، «مگس ‌پران» هم حرکت می‌کند اما چون جهت حرکت آن در خلاف جهت حرکت چشم است نمی‌توان آن را با چشم تعقیب کرد.

وی افزود: در این موارد فرد مگسی و سایر ذرات کوچک را در مقابل چشمان خود می بیند که سعی در گرفتن آنها می‌کند که البته این ذرات قابل گرفتن نیست.

ایزدی توصیه کرد: هنگام دیدن این ذرات ریز سر خود را به طور افقی و عمدی حرکت دهند تا ذرات از دید آنها خارج شود.

این جراح و متخصص چشم گفت: این عارضه به هیچ وجه درمان دارویی ندارد و با جراحی هم برطرف نمی‌شود و از جمله ضایعات طبیعی چشم است و در برخی از افراد پیش می‌آید.

ایزدی عنوان کرد: در صورتی که این ذرات بزرگتر شود و یا به صورت جرقه‌ای دیده شود باید به چشم پزشک مراجعه کرد چرا که ممکن است بیماری دیگری مطرح شود و نیاز به درمان داشته باشد.

گفتنی است، «مگس ‌پران» در حقیقت سایه کدورت‌های موجود در مایع زجاجیه چشم است که روی شبکیه می‌افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می‌شود، این کدورت ‌ها ممکن است ناشی از چسبندگی و ضخیم شدن رشته‌های زجاجیه، جمع شدن سلول‌های التهابی در زجاجیه و یا خونریزی در داخل چشم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha