یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 63416

سلامت نیوز : یک روان‌پزشک گفت: حمله خواب، نوعی بیماری است که فرد را دچار خواب آلودگی مفرط روزانه می‌کند. این خواب‌ها همراه با حرکات سریع چشم است که به آن خواب «REM» می‌گویند.

دکتر اشرف تشکری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: این حالات در بیداری برای فرد رخ می‌دهد. زمان این خواب‌ها 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن نیز فرد احساس موقت رفع خستگی دارد. گاهی توهمات گذرا، شلی عضلات و فلج خواب مشاهده می‌شود. فلج خواب حالتی است که فرد بیدار است ولی نمی‌تواند اندام خود را حرکت دهد.

تشکری تصریح کرد: شیوع این بیماری 0.02 تا 0.16 درصد است و تا حدودی زمینه خانوادگی در آن موثر است. این بیماری بیشتر در جوانی و نوجوانی آغاز می شود و ممکن است در بعضی از افراد پیشرفت کند و ثابت بماند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این بیماری یک ناهنجاری در خواب محسوب می‌شود و یک اختلال روان‌پزشکی نیست.

وی ادامه داد: ‌شایع‌ترین علامت این بیماری حملات خواب است که گاهی موجب می‌شود فرد بیافتد. این افراد شب‌ها زود به خواب می‌روند ولی خواب منقطع دارند.

این روان‌پزشک با بیان این که برای تشخیص بیماری حمله خواب، فرد باید خواب‌نگاری شود، گفت: علت این بیماری ممکن است اختلالات سیستم ایمنی یا کاهش میانجی عصبی به نام هیپوکرین باشد. هیپوکرین موجب تحریک اشتها و بیداری می‌شود که در این افراد کاهش می‌یابد.

تشکری عنوان کرد: این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با مراجعه به روان‌پزشک و استفاده از برخی داروها می‌توان علایم را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha