یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 63423

سلامت نیوز :رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد: داشتن ویروس ایدز معادل مرگ نیست هر چند درمان قطعی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی غلامپور در نشستی با موضوع "ایدز و راه‌های پیشگیری از آن" که درمشهد برگزار شد، افزود: خوردن، ‌آشامیدن و استفاده از ظرف مشترک، تنفس، شنا کردن در استخر، حمام، وسایل حمل و نقل عمومی، دست دادن با افراد مبتلا به ویروس ایدز و نیش حشرات باعث انتقال ویروس ایدز نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: یک صدم مردم دنیا به ویروس ایدز مبتلا هستند و این امر از کشورهای توسعه یافته به سمت کشورهای در حال توسعه به خصوص آفریقا کشیده شده است.

غلامپور اظهار کرد: در سال 1981 اولین بیمار مبتلا به ایدز کشف شد که این روند در سال 2012 به 63 میلیون مبتلا رسیده است که از این تعداد 30 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند و این آمار از جنگ جهانی نیز بالاتر است.

وی بیان کرد: بیماری ایدز یک نوع بیماری رفتاری است و به سبک زندگی افراد مربوط است.

غلامپور ادامه داد: اینکه منشا ایدز از کجاست مهم نیست، بلکه وجود این بیماری اهمیت دارد و افرادی که رفتار مخاطره‌آمیز دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا این ویروس هستند.

وی با بیان اینکه تفاوت اساسی این بیماری با سایر بیماری‌ها دوره نهفته طولانی آن و قابلیت انتقال این بیماری است، خاطرنشان کرد: 5 پایگاه خدمات مشاوره‌ای و تست ویروس ایدز برای افراد در سطح استان و شهرستان‌ها وجود دارد و هر کس که به این مراکز مراجعه کند می‌تواند به صورت رایگان از خدمات آن استفاده کند.

غلامپور اضافه کرد: این بیماری علایم خاصی ندارد و گاهی آبریزش بینی، دردهای مختصر مانند آنفلوانزا از علایم اولیه این بیماری به حساب می‌آید که تنها راه تشخیص آن آزمایش خون است.

دکتر علی حسین‌پور، کارشناس مسوول برنامه ایدز دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در این نشست حضور داشت، گفت: 3 میلیون کودک در دنیا به ویروس ایدز مبتلا هستند. همچنین 50 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی کنترل ایدز عدم مطرح کردن آن است و رشد ویروس ایدز در کشورهای اطراف ایران بسیار زیاد است.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: درخواستی که ما داریم این است که امید را به این افراد القا کرده و با همدردی رنج ناشی از این بیماری را از آنها بکاهیم، همچنین با سوال‌هایی مانند اینکه از کجا این بیماری را گرفته‌اید، نسبت به افراد قضاوت عجولانه نکنیم و از همه مهمتر اینکه این افراد را به داخل جلسات بیاوریم چرا که خارج از این جلسات این بیماری قابل کنترل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha