سلامت نیوز : کار‌شناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: برنامه‌های کمی در زمینه حمایت اجتماعی از بهبود یافتگان محقق شده است که در این میان مبحث اشتغال، مسکن، کرامت و مشکلات خانوادگی فرد بهبود یافته اهمیت ویژه‌ای دارد تا فرد بهبود یافته همچون روزهای عادی گذشته خود به جامعه بازگردد و جامعه او را بپذیرد.

فرید براتی در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با حمایت‌های اجتماعی از بهبودیافتگان اعتیاد، اظهار کرد: بحث حمایت‌های اجتماعی یک حلقه مفقود در درمان اعتیاد است و حمایت‌های اجتماعی شامل درمان مشکلات اجتماعی همچون اشتغال، مسکن و روان‌شناسی می‌شود که نقش مهمی در عدم بازگشت بهبود یافته به مصرف مواد مخدر دارد.

وی ادامه داد: حمایت‌های اجتماعی همچون درمان‌های ترک اعتیاد مهم است و تقریبا همزمان با درمان‌های جسمی فرد نظیر سم زدایی و دارو درمانی آغاز می‌شود.

این روان‌شناس با بیان اینکه یک فرد بهبود بافته را باید جامعه پذیر کنیم، گفت: باید فرآیند حمایت‌های اجتماعی را درست انجام دهیم تا فرد بهبود یافته همچون روزهای عادی گذشته خود به جامعه بازگردد و جامعه او را بپذیرد.

براتی ادامه داد: می‌بایست در درجه اول اشتغال، مسکن و کرامت فرد بهبود یافته تامین شود و این در حالی است که رفع مشکلات خانوادگی فرد بهبود یافته اهمیت ویژه‌ای دارد.

این کار‌شناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد: پذیرش خانواده همواره مورد تاکید بوده ولی برنامه‌های کمی در این زمینه محقق شده است و در مبحث حمایت‌های اجتماعی بر خلاف درمان و بستری معتادان پروتکلی تا کنون تعریف نشده است.

وی در رابطه با پروتکل حمایت‌های اجتماعی بهبود یافتگان، تاکید کرد: تنظیم این پروتکل بر عهده سازمان بهزیستی است و این پروتکل را انجمن مددکاران علمی اجتماعی و انجمن مددکاران اجتماعی پیگیری می‌کنند تا پس از نوشتن، جهت بررسی به ستاد فرستاده شود.

این کار‌شناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مشکل اصلی حمایت‌های اجتماعی را در نحوه اجرا دانست و افزود: با توجه به کمبود اعتبار و تنوع نگاه مدیریتی در استان‌ها و دستگاه‌ها نتوانسته‌ایم به یک انسجام در این زمینه برسیم و نیازمند یک سیاست گزاری واحد در این زمینه هستیم.

براتی در رابطه با تامین اشتغال بهبود یافتگان، اظهار کرد: سازمان بهزیستی بهبود یافتگان را جهت حرفه آموزی و اشتغال به سازمان حرفه آموزی معرفی می‌کند که تا کنون ۹ هزار بهبودیافته از سوی سازمان بهزیستی و ۴ هزار بهبود یافته از سوی انجمن‌های ترک اعتیاد و تحت نظر سازمان بهزیستی جهت حرفه‌آموزی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: برای اشتغال بهبود یافتگان، بخش‌نامه‌ای در حال آماده شدن است که پس از تکمیل به استان‌ها ارسال و ابلاغ می‌شود همچنین یک محلی جهت حرفه آموزی و اشتغال زنان در تهرانپارس برپا شده است، این در حالی است که انجمن‌هایی همچون تولدی دوباره و همای رحمت در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند و هفته آینده یک واحد اشتغال بهبود یافتگان ویژه زنان در شیراز افتتاح می‌شود.

براتی در رابطه با اقدامات سازمان بهزیستی در رابطه با بحث اشتغال بهبودیافتگان، خاطر نشان کرد: از طریق واحد اشتغال زایی سازمان جهت ارتقا سطح اشتغال و حرفه آموزی بهبود ایفتگان در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم بهبود یافتگان را در جامعه به مرز توانمندی برسانیم.

این کار‌شناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در رابطه با بحث مسکن بهبود یافتگان، تصریح کرد: به دنبال محقق کردن تحویل ۵۰۰۰ واحد به بهبود یافتگان تا پایان سال هستیم که این روند در برخی از استان‌ها انجام شده و در برخی از استان‌ها در حال پیگیری است که تا سال آینده تمامی واحد‌ها به بهبودیافتگان تحویل داده شود.

وی ضمن اشاره به لزوم افزایش اعتبار در بخش حمایت‌های اجتماعی به ویژه در اشتغال و مسکن، گفت: اگر از محل اعتبارات بودجه‌ای جهت فعال شدن اشتغال بهبودیافتگان در نظر گرفته شود، قطعا اشتغال و مسکن این افراد که از مهم‌ترین عوامل حمایت اجتماعی محسوب می‌شود.

براتی ادامه داد: با همکاری و حمایت وزارت رفاه هرسال از محل یارانه‌ها به خانواده‌های بی‌بضاعت اختصاص داده می‌شود و بخش معینی نیز به کمپ‌های ترک اعتیاد، درمان سرپایی اعتیاد و مراکز تخصصی ترک شیشه تعلق می‌گیرد.

این کار‌شناس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ضمن اشاره به توزیع بن خرید بین خانواده بهبود یافتگان، گفت: جهت رفع نواقص روند توزیع بن‌های خانواده‌های بهبودیافته در استان‌ها در حال پیگیری هستیم که در مرحله قبلی به ۶۰ هزار بهبودیافته، بن دو نفره خرید ارائه شد.

وی ضمن مهم دانستن برگزاری کلاس‌های روان‌شناسی و توجیه خانواده‌های بهبودیافته، تاکید کرد: این کلاس‌ها باید ضمن برگزاری در سراسر کشور رواج پیدا کنند اما به دلیل عدم استقبال خانواده‌ها از این کلاس‌ها دستان ما در این زمینه بسته است.

براتی ادامه داد: متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از خانواده‌ها فرد بهبودیافته را به کانون خانواده نمی‌پذیرند و این کلاس‌ها به جهت تغییر نگاه خانواده‌ها به افراد بهبود یافته است و باید به دنبال ایجاد تمایل خانواده برای شرکت در این کلاس‌ها باشیم.

این روان‌شناس در رابطه با خانه‌های بین راهی بهبودیافتگان، اظهار داشت: افرادی که از سوی خانواده حتی پس از ترک اعتیاد پذیرفته نمی‌شوند جایی را برای سکونت ندارند و جهت عدم بازگشت این افراد به مصرف، می‌بایست خانه‌های بین راهی را گسترش بدهیم که این در زمینه نیازمند افزایش اعتبار و همکاری سایر سازمان‌ها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha