سلامت نیوز : در حالی که شرکت داروسازی زهروای (تولید کننده داروی کوپامر) از شرکت‌های زیر گروه داروسازی تامین و وابسته به تامین اجتماعی به شمار می‌رود، متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در سال حمایت از تولید ملی و با وجود دارا بودن مصوبه هیات وزیران از بیمه کردن داروی کوپامر طفره می‌رود که این امر مشکلاتی را برای بیماران مبتلا به‌ام اس ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ فردوس نصیری‌زاده، مدیرعامل شرکت دارو سازی زهراوی با اعلام این خبر گفت: با توجه به بومی سازی تکنولوژی تولید داروی کوپامر، نگران تحریم‌ها در زمینه تامین مواد اولیه این دارو و کمبود در بازار دارویی کشور نیستیم.

چندی پیش شرکت داروسازی زهروای با هدف درمان بیماران مبتلا به بیماری‌ام اس، داروی «کوپامر» را تولید و عرضه کرد. با ورود این دارو که نام ژنریک آن «گلاتیرامراستات» است به بازار دارویی کشور، انحصار تولید و عرضه این دارو که سال‌ها در اختیار یک شرکت اسرائیلی بود، شکسته شده، این دارو بعد از ۱۹ سال در دسترس بیماران کشور قرار گرفت. داروی «گلاتیرامراستات» در حال حاضر پرمصرف‌ترین داروی ضد‌ام اس در کانادا و امریکاست که مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است. در حال حاضر ایران دومین کشور تولید کننده این دارو در دنیا به شمار می‌رود.

نصیری‌زاده اظهار داشت: شرکت داروسازی زهراوی به همراهی شرکت تحقیقاتی توفیق دارو که از شرکت‌های تابعه گروه دارویی تامین است، برای نخستین بار موفق به بومی سازی تکنولوژی تولید داروی گلاتیرامراستات (کوپامر) شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی داروی «گلاتیرامراستات» برای هر عدد ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است، اضافه کرد: قیمت نوع داخلی این دارو هر آمپول ۳۵ هزار تومان است که یک پنجم نوع خارجی آن است.

نصیری‌زاده یاد آور شد: طی چند ماه اخیر، بیمه خدمات درمانی با زیر پوشش قرار دادن این دارو سبب شده که بیماران زیر پوشش این سازمان برای هر آمپول تنها ۳۵۰۰ تومان معادل یک سی‌ام قیمت جهانی دارو را بپردازند.

کوپامر به صورت نوعی مولکول نوترکیب تولید و به شکل سرنگ به بیماران عرضه می‌شود که بیماران مبتلا به‌ام اس یک بار در روز آن را به زیر پوست خود تزریق می‌کنند.

آمار‌ها نشان می‌دهد، دو سوم بیماران مبتلا به‌ام اس را زنان تشکیل می‌دهند و عمده‌ترین بیماران مبتلا به‌ام اس در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی و در سنین بارداری هستند.

به گفته دکتر نصیری‌زاده با وجود آنکه داروهای درمان‌ام اس در بارداری ممنوعیت مصرف دارند و مادران در دوران بارداری و شیردهی ناگزیر به قطع دارو هستند، اما کوپامر در حال حاضر تنها داروی مهار کننده‌ام اس است که در صورتی که منافع دارویی آن از سوی پزشک بیشتر تشخیص داده شود، برای زنان باردار نیز تجویز می‌شود.

وی افزود: اکثر داروهای مهار عوارض بیماری‌ام اس با نوسانات آنزیم کبدی همراه است و بیمار در طول مصرف ناگزیر به تست آنزیم‌های کبد خود است. برزو عوارض شبه آنفولانزا مانند تب و سرماخوردگی از دیگر عوارض داروهای درمان‌ام اس به شمار می‌رود. این درحالست که نتایج کارآزمایی بالینی کوپامر روی بیش از ۲۰۰ بیمار در کشور نشان داده این دارو عوارض فوق را برای بیماران ایجاد نکرده است.

مدیر عامل شرکت داروسازی زهراوی تصریح کرد: این دارو از زمینه‌های مناسبی برای صادرات و ارز آوری برخوردار بوده و در کشور‌هایی مثل سوریه که مایل به خرید آن از اسراییل نیستند، ایران صادر کننده بی‌رقیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha