سلامت نیوز : محسن منشدی امروز در نشست مشترک سازمان انتقال خون ایران و مسئولان شهرستان آوج که با هدف فراهم کردن مقدمات لازم برای احداث پایگاه انتقال خون در شهرستان آوج برگزار شد، با اشاره به استانداردهای جهانی ذخایر خونی در هر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی ذخایر خونی در هر کشوری باید بین 5 تا 12 روز باشد تا آن کشور از نظر وجود خون دچار بحران نشود، در کشور ایران این ذخایر همیشه بین 8 تا 10 روز بوده و در کم‌تر مواقعی به حداقل ممکن رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ منشدی افزود: البته در شرایطی مانند فصل زمستان، تعطیلات و ... معمولا در حداقل استاندارد و در روزهای عادی سال در حداکثر استاندارد قرار داشتیم و خوشبختانه هیچ‌گاه در هیچ یک از نقاط کشور هیچ گونه کمبود خون یا فرآورده‌های خونی از سوی مراکز درمانی اعلام نشده است.

وی ادامه داد: گرچه ممکن است در برخی از نقاط در بعضی از گروه‌های خونی دچار کمبود باشیم که این موضوع نیز در فراخوان‌هایی که برگزار شده برطرف شود و در حال حاضر مشکلی به صورت حاد در کشور وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به آمارهای جهانی در این خصوص اظهار داشت: طبق آمار جهانی در نژاد سفیدپوست بین 80 تا 85 درصد از افراد دارای گروه‌های خونی مثبت بوده و بین 15 تا 20 درصد دارای گروه‌های خونی منفی هستند.

وی اضافه کرد: بنا‌بر این کسانی که دارای گروه خونی منفی هستند باید احساس مسئولیت بیشتری برای اهدای خون داشته باشند تا گروه‌های خونی منفی نیز به طور یکنواخت در سراسر کشور توزیع شود و بتواند جان انسان‌های نیازمند گروه خونی منفی را در مواقع ضروری نجات دهد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: برای تأسیس و تشکیل یک پایگاه انتقال خون که هدف اصلی آن دسترسی بهتر آحاد مردم به اهدا است تا بتواند این منبع عظیم حیاتی که هیچ جایگزین دیگری جز خون انسانی ندارد؛ فراهم کند و در دسترس همگان قرار دهد و هیچ عزیزی به خاطر خون و فرآورده‌های خونی دچار خسران جانی نشود، یک سری از شرایط در نظر گرفته می‌شود.

منشدی افزود: از جمله این شرایط می‌توان به جمعیت منطقه مورد نظر، مراکز دانشگاهی، تعداد مراکز درمانی به خصوص بیمارستان‌ها، تعداد جراحی‌هایی که در بیمارستان آن منطقه انجام می‌شود و .... اشاره کرد.

وی اضافه کرد: برای اینکه مسئولان مناطق مختلف کشور که دچار فقدان پایگاه انتقال خون هستند، راحت‌تر درخواست تأسیس انتقال خون در منطقه خود را اعلام کنند، سازمان انتقال خون ایران مبادرت به راه‌اندازی شبکه خون‌رسانی کشوری بر اساس موارد ذکر شده کرده است تا درخواست‌های یک شبکه خون‌رسانی کشوری را بر اساس این موارد تعریف کردیم در این شبکه قرار گیرد و پس از بررسی شرایط مذکور، سازمان انتقال خون ایران اقدام به احداث پایگاه انتقال خون در آن منطقه کند.

این مقام مسئول با اشاره به انواع مختلف پایگاه خون که بر اساس نوع فعالیت طبقه‌بندی می‌شوند، عنوان کرد: پایگاه خون نیز انواع مختلفی دارد که شامل پایگاه‌های خون‌گیری که صرفا خون‌گیری می‌کنند، پایگاه‌هایی که تولید فرآورده می‌کنند و آزمایشات مختلف را انجام می‌دهند و پایگاه‌های توزیع می‌باشد که بر اساس نیاز مناطق مختلف کشور تأسیس می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha