سلامت نیوز : محسن منشدی در جمع خبرنگاران با اشاره به تجهیز تمام پایگاه‌های انتقال خون کشور به سیستم اتوماسیون فنی اظهار داشت: تمام پایگاه‌های انتقال خون اصلی استان‌ها مجهز به سیستم اتوماسیون فنی هستند و در این زمینه حتی با کشورهای اروپایی مطابقت دارند و در حال رقابت هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ منشدی افزود: حتی براساس استانداردهای جهانی و براساس گواهی که توسط سازمان بهداشت جهانی به سازمان انتقال خون ایران تعلق گرفته ایران جزو کشورهای برتر دنیا در زمینه انتقال خون است.

وی با اشاره به اینکه در تمام پایگاه‌های انتقال خون کشور آزمایشگاه تخصصی وجود دارد، تصریح کرد: تمام پایگاه‌های انتقال خون حداقل در مراکز 31 استان کشور به آزمایشگاه تخصصی مجهز هستند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: با وجود این آزمایشگاه‌ها در بسیاری از موارد مانند تشخیص بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت می‌توانیم کمک خوبی برای وزارت بهداشت به شمار رویم.

منشدی با اشاره به پدافند غیرعامل در این سازمان بیان کرد: طبعا به خاطر جایگاه ویژه‌ای که سازمان انتقال خون در نظام سلامت دارد، در پدافند غیرعامل نیز جایگاهش حفظ شده است و همراه با پدافند غیرعامل حرکت می‌کند و هر زمانی که کشور نیاز به تأمین خون داشته باشد، در خدمت نظام است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران به تأمین قسمتی از تجهیزات این سازمان که وابسته به کشورهای خارجی است، اشاره کرد و افزود: تاکنون قسمتی از تأمین مایحتاج سازمان انتقال خون وابسته به کشورهای خارجی بوده است که درصدد هستیم این مایحتاج را تا آنجا که می‌توانیم بومی کنیم.

منشدی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های داخلی اقدام به تولید تجهیزات سازمان انتقال خون کرده‌اند، عنوان کرد: عمده تجهیزات سازمان انتقال خون در زمینه تهیه کیسه‌های خون‌گیری، تهیه کیت‌های آزمایشگاهی، کیت‌های غربالگری آزمایشگاه و تأمین اتوماسیون وابسته به کشورهای خارجی است اما بخشی هم توسط تولیدکنندگان داخلی با حمایت‌هایی که از طرف دولت صورت گرفته، در حال تأمین شدن است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از صنعت‌گران داخلی تاکنون توانسته‌اند بخشی از این تجهیزات را در داخل کشور تولید کنند که حتی قابلیت رقابت با انواع خارجی را دارد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: بنابراین سعی بر این است که حمایت‌های بیشتری از سوی دولت و سازمان انتقال خون از این صنعت‌گران صورت گیرد تا به امید خدا این صنعت‌گران بتوانند در آینده نزدیک عمده تجهیزات مورد نیاز سازمان انتقال خون را در داخل کشور تولید کنند.

منشدی اعلام کرد: سالانه نیاز به 2 میلیون و 500 هزار کیسه خون‌گیری داریم که بخشی از آن به عنوان ذخیره استفاده شده و بخشی نیز مصرف می‌شود.

این مسئول افزود: تاکنون بیش از 700 هزار لیتر پلاسمای خون در کشور تولید شده و برای تهیه دارو به یک شرکت آلمانی-ایتالیایی ارسال شده است که می‌توان گفت به طور میانگین هرساله بین 150 تا 200 هزار لیتر پلاسمای خون در داخل کشور تولید و برای تهیه دارو ارسال شده است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران پیرامون فواید ارسال پلاسما برای تهیه دارو به خارج از کشور گفت: جلوگیری از دورریز پلاسمای خون، تهیه ماده اولیه دارو در داخل کشور، جلوگیری از ورود بیماری‌های منطقه‌ای، تهیه دارو با هزینه کمتر و جلوگیری از خروج مقدار زیادی ارز از داخل کشور از جمله فواید ارسال پلاسمای خون برای تهیه داروها به خارج از کشور به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha