سلامت نیوز : علی غلامپور‌ امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: باید برای بیماران مبتلا به ایدز کار اشتباهی است که نباید در جامعه انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: در واقع حتی یک برخورد ناشایست نیز می‌تواند سبب بروز حالت سرخوردگی و انتقام در بیماران مبتلا به ایدز شود و به این ترتیب سبب شود که این بیماری را بیشتر انتقال دهند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر بهداشت خراسان‌رضوی با بیان اینکه برخی از حساسیت‌هایی که افراد در مقابل بیماران مبتلا به ایدز دارند بی‌مورد است خاطر نشان کرد: نیش حشرات، خوردن و آشامیدن از ظروف مشترک، استفاده از حمام و استخر مشترک و استفاده از مکان‌های عمومی مانند سرویس‌های بهداشتی سبب انتقال بیماری ایدز نمی‌شود.

غلامپور با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به ایدز باید در جامعه زندگی کنند و از حقوق شهروندی خود برخوردار باشند اذعان کرد: باید راهکارهایی را جزو خط مشی رفتاری خود با بیماران مبتلا به ایدز قرار دهیم که در راستای توانمندسازی آنها و حضور یافتن آنها در اجتماع باشد.

وی در ارتباط با راه‌های انتقال این بیماری یادآور شد: این بیماری از طریق وارد شدن مایعات آلوده بدن فرد آلوده به مخاط و مایعات فرد سالم است که مهم‌ترین آنها خون و ترشحات جنسی است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر بهداشت خراسان‌رضوی ادامه داد: در مایعات بدنی اشک و عرق ذکر نمی‌شود به عبارت دیگر بیماری ایدز از راه اشک و عرق انتقال پیدا نمی‌کند.

غلامپور با اشاره به تفاوت‌های اساسی که این بیماری با دیگر بیماری‌ها دارد متذکر شد: این بیماری یک دوره نهفته دارد که در آن هیچ علائمی در فرد دیده نمی‌شود.

وی افزود: علاوه بر این دوره‌ای در این بیماری وجود دارد که به دوره پنجره موسوم است و در آن جواب آزمایش ایدز فرد نییز منفی می‌شود و در این دوره فرد می‌تواند به افراد زیادی ویروس ایدز را انتقال دهد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر بهداشت خراسان‌رضوی با بیان اینکه HIV برابر با مرگ نیست اظهار کرد: در این بیماری درمان‌هایی وجود دارد که جلوی پیشرفت ویروس را می‌گیرد و می‌تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا به ایدز را بیشتر کند و دوره نمایان کردن بیماری را عقب بیندازد.

غلامپور بیماری ایدز را یک بیماری رفتاری عنوان کرد و ادامه داد: می‌توان با اصلاح رفتارها از ابتلا به بیماری ایدز پیشگیری کرد.

وی افزود: مهم‌ترین رفتاری که در حال حاضر مورد بحث است روابط جنسی پرخطر است که با ترویج مقوله تک همسری ، وفاداری نسبت به همسر و فرهنگ ازدواج می‌توان از آن جلوگیری کرد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر بهداشت خراسان‌رضوی با بیان اینکه حتی یک بار تماس جنسی نیز می‌تواند مبتلا کننده باشد تاکید کرد: این ویروس فقیر و غنی را نمی‌شناسد و در تمام افراد امکان ابتلا به آن وجود دارد و اینگونه نیست که فقط ویژه یک طبقه اجتماعی باشد.

غلامپور با اشاره به علائم اولیه این بیماری خاطر نشان کرد: این بیماری علائم اولیه‌ ویژه‌ای ندارد و می‌تواند بلافاصله بعد از آلوده شدن خود را با یک گلودرد و یا آنفلوآنزای ساده نشان دهد و یا به صورت هر بیماری عفونی در فرد پدیدار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha