سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی در هفتادوسومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: امروز ما شاهد ارتقاء روز افزون آموزش پزشکی، تحقیقات و خدمات درمانی هستیم و این تحول در مقایسه با زمان‌های دور و نزدیک سرعت خوبی را از خود نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با بیان اینکه شبکه عظیم بهداشتی- درمانی امروز بنا شده است گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده حلقه مفقوده نظام سلامت کارساز می‌شود و رضایتمندی مردم حاصل خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از 90 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال حاضر آمادگی اجرای برنامه پزشک خانواده را دارند و با اجرای این برنامه تحول و انقلاب اساسی در حوزه سلامت رخ می‌دهد.

وحید دستجردی گفت: آنچه که به دنبال آن هستیم اقتصاد مقاومتی، ارتقاء بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و اجرای برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرها است.

وی استراتژی جدی نظام سلامت را پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: دغدغه‌های بسیاری داریم و نباید بازی آراء و انتخابات نظام پزشکی منجر به مخدوش شدن چهره زلال پزشک خانواده شود. بنابر این رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مراقب بوده و از این برنامه حفاظت کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی رشته تخصصی پزشک خانواده و آغاز ثبت‌نام آن گفت: در حوزه سلامت چهره بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر در حرکت است و با اینکه به سمت حذف و ریشه‌کنی بیماری‌های واگیر در حرکتیم اما چالش جدی بیماری‌های غیرواگیر است و هر چقدر تلاش کنیم اما بدون برنامه‌ریزی مناسب از قافله مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر عقب می‌مانیم.

وی با تاکید بر تغییر سبک زندگی گفت: در حوزه سلامت به شدت نیاز به تغییر سبک زندگی احساس می‌شود بنابراین روسای دانشگاه‌ها، مسئولان نظام سلامت و معاونت‌ها برای تغییر سبک زندگی چاره‌ای نداشتند.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: مشکلاتی را تجربه می‌کنیم که جهان نیز آن را تجربه می‌کند. هم اکنون با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه‌ایم اما آنهایی زنده می‌مانند که می‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته و وضعیت را تحمل کنند.

وحید دستجردی افزود: تدابیر اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در اینجا مفهوم پیدا می‌کند. باید برنامه روشنی را برای عبور از این چالش داشته باشیم تفاوت ما با کسانی که به آن اعتقادی ندارند حضور خداوند است که پس از هر سختی گشایشی است.

وی ادامه داد: باید دست به دست هم دهیم و در جهت کاهش هزینه‌ها هم‌افزایی کنیم.با توجه به مشکلات تحریمی باید کمربند‌ها را ببندیم.

وی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت در هفته چندین بار تشکیل جلسه می‌دهد تا در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی ذخیره دارویی و تجهیزات بیش از یک سال را آماده کرده‌اند و این در حالی است که نباید از قدرت خود در منطقه و در میان کشورهای دیگر غافل شویم چرا که هم اکنون رتبه 19 را در زمینه علوم پزشکی در جهان به واسطه تولید دارو داریم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: باید بازارهای دارویی خود را به سمت بازارهای نوپدید هند و چین سوق دهیم و این کشورها را برای واردات دارو جایگزین کنیم.

وحید دستجردی اضافه کرد: تا پایان دولت چند ماهی بیشتر نمانده و باید تلاش شود پروژه‌های آغاز شده به اتمام برسد تا با قدرت تلاش شبانه‌روزی و انگیزه بیشتری کارها را تا زمانی که هستیم به اتمام برسانیم.

وحید دستجردی با تأکید بر اورژانس‌های بیمارستانی و لزوم توجه به این حوزه گفت: رؤسای دانشگاه‌ها باید هفته‌ای چند بار از بیمارستان و اورژانس‌های خود بازدید کنند و از نزدیک مشکلات را جویا شوند با این اقدام مشکلات اورژانس 115 و پیش‌بیمارستانی با توجه به اخبار شکایات رسیده بهبود می‌یابد.

وزیر بهداشت در مورد درگیری‌های مالی و بودجه‌ای نیز گفت: هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها در پایان ماه برای پرداخت حقوق پرسنل خود دچار مشکل هستند و اعتبارات جاری یا ناقص پرداخته شود یا اصلاً به دانشگاه‌ها داده نمی‌شود و در برخی دانشگاه‌ها استانداران به کمک آنها می‌آیند.

وی ادامه داد: ما مأیوس نیستیم اما باید به این حوزه کمک شود چرا که از تمام کسری‌های اعتباری مطلع هستیم و شرایط را داریم تحمل می‌کنیم.

وزیر بهداشت همچنین در زمینه تحقیقات و آموزش پزشکی گفت: نقشه جامع علمی وزارت بهداشت و نقشه تحول نظام سلامت اقدام مناسبی در این عرصه است و این در حالی است که 42 درصد از تحقیقات حوزه سلامت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وحید دستجردی ادامه داد: در ماه گذشته 112 مرکز تحقیقاتی به دانشگاه‌ها ابلاغ و تصویب کردیم و هر یک از دانشگاه‌ها مرکز رشد داشته و هیئت ممتنع در آموزش پزشکی راه‌اندازی کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha