تهرانی ها چگونه می میرند؟ این سوالی است كه هر سال پاسخش با سال بعد متفاوت است. روزی روزگاری تصادف و پیری و مرگ های طبیعی دلایل مرگ بودند و امروزآلودگی هوا و سكته و غصه و حتی شوك هم به آن اضافه شده است اما آنچه قابل تامل است این است كه میانگین سن مرگ و میر تهرانی ها به 50 سالگی رسیده است.

میانگین سن مرگ تهرانی‌ها فقط 50 سال
سلامت نیوز : تهرانی ها چگونه می میرند؟ این سوالی است كه هر سال پاسخش با سال بعد متفاوت است. روزی روزگاری تصادف و پیری و مرگ های طبیعی دلایل مرگ بودند و امروزآلودگی هوا و سكته و غصه و حتی شوك هم به آن اضافه شده است اما آنچه قابل تامل است این است كه میانگین سن مرگ و میر تهرانی ها به 50 سالگی رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اینجا تهران است. روستای كوچكی از توابع «ری» كه به دست آقا محمد خان قاجار تبدیل به پایتخت ایران شد و امروز با جمعیتی بیش از 12 میلیون نفر به عنوان بزرگترین كلان شهر كشور شناخته می شود. شهری كه با یك تكان 5 ریشتری هم آتش از دهان آتشفشانش بیرون می ریزد، هم ساختمان های 30 ساله اش آوارمی شود و هم موش های زنده خوارش دلی از عزا در می آورند.آری اینجا تهران است. شهری كه هر روز به دلیل گودبرداری های غیراصولی، آلودگی هوا، بی احتیاطی كارگران، فشار های روانی و اضطراب، تصادف های رانندگی، سرطان، استعمال سیگارو مواد مخدر و ده ها دلیل دیگر، كلی مرگ و میر را در آمار خود جای داده است.

کارشناسان اعلام کرده اند که مرگ و میر در پایتخت به یک امر عادی تبدیل شده و به نوعی جزو زندگی شهروندی شده است، در حالی که در دهه 60 وقتی در محله ای شخصی فوت می کرد تاثیر آن تا هفته ها بر محله سایه می افکند و حتی کودکان تا چند روز از آن کوچه ای که متوفی داشته تردد نمی کردند. آمارها نشان می دهد بی احتیاطی در رانندگی، بی دقتی در استفاده از وسایل گازسوز و بی توجهی به سلامت جسمی از مهمترین دلایل مرگ در پایتخت است. البته به گفته مسئولان وزارت بهداشت در سال های اخیر دلایلی مانند آلودگی هوای تهران هم مزید بر علت شده تا این آمار افزایش یابد، اما علت اصلی تمامی مرگ های رخداده در پایتخت را فقط سازمان پزشکی قانونی تایید و اعلام می کند كه پزشكی قانونی هم می گوید: نمی توان دقیق گفت كه علت مرگ بر اثر آلودگی هوا بوده یا نه؟ اما محمد هادی حیدرزاده مشاور شهردار تهران درمحیط زیست گفته است: 45 هزار تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان داده اند!

ثبت احوال: روزانه 162 تهرانی می میرد
آمارهای رسمی از سازمان ثبت احوال کشور که متولی ثبت حیات اعم از تولد و فوت در شناسنامه و اطلاعات جمعیتی کشور است حاکی از آن است که تهران از سال 85 تا سال 89 به طور میانگین سالانه بیش از 59 هزار فوتی داشته است که می توان اینگونه نتیجه گرفت که روزانه 162 تهرانی بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی فوت می کنند.

پذیرش روزانه 151 متوفی در بهشت زهرای تهران
بر اساس این گزارش و بنا بر آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بهشت زهرای تهران روزانه حدود151 تهرانی در آرامستان بزرگ شهر پذیرش می شوند كه «سکته قلبی» علت بیشترین مرگ ثبت شده است.شاید این سوال برای شما هم پیش آید كه واقعا علت مرگ و میر تهرانی ها چیست؟ و این همه میت بر اثرابتلا به چه بیماری ای جان داده اند؟ بر اساس آمارهای سال 89 و 90 می توان علت مرگ تهرانی ها را اینگونه عنوان كرد:همچنین بر اساس این گزارش در هفت ماه ابتدایی سال ۹۱ بیش از ۲۸ هزار و 500 مرگ در تهران در سامانه بهشت زهرا (س)ثبت شده که ایست قلبی با ثبت ۲ هزار و ۹۷۳ مورد مرگ، بیشترین علت مرگ و میر به شمار می‌رود.

البته در این میان تحلیل آماری علل مرگ و میر تهرانی‌ها نشان می‌دهد که بعد از مشکلات قلبی، انواع سرطان‌ها جان شهروندان تهرانی را می‌گیرد. ثبت 2384 مرگ بر اثر 33 نمونه سرطان در هفت ماه اول سال جاری نشان می‌دهد سرطان حرکتی خزنده را آغاز کرده است. دیابت شیرین، نارسایی‌های کلیه، فشار خون، بیماری‌های عروقی و مغزی، تومور مغزی، سپسیسو بیماری‌های داخلی از دیگر علل پایان زودرس عمر تهرانی‌ها به شمار می‌رود اما در این میان فوت بیش‌از1300 تهرانی به طور مستقیم به دلیل نارسایی‌های تنفسی، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند نقش آلودگی هوای تهران را به عنوان عامل پنهان در مرگ شهروندان پر رنگ کند. اگرچه کارشناسان و مسئولان معتقدند آلودگی هوای شهر به طور مستقیم، آماری از مرگ و میر را بر جای نمی‌گذارد اما این علت، باعث بروز مشکلات و بیماری‌ها و نارسایی‌های مختلف در شهروندان می‌شود که اعداد مختلفی از تعدادمرگ و میر نیز بر جای می‌گذارد.

البته در این خصوص به جای وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسئول جان شهروندان، بهشت زهرای تهران اعلام خطر كرده و گفته: میانگین عمر فوت شدگان تهرانی به 49 سال رسیده كه این كاهش میانگین سنی بسیار قابل تامل است.آری به راستی مرگ سالانه 5 هزار نفر در كشور، كاهش 5 سال از عمر ساكنان شهرهای آلوده، مراجعه سالانه 100 هزار تهرانی به بیمارستان، افزایش 20 درصدی مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا و... بیانگر این واقعیت تلخ است كه پرونده آلودگی هوا همچنان روی میز مسؤلان خاك می‌خورد. پزشك خانواده هنوز اجرایی نشده و تمامی برنامه های مبارزه با اعتیاد و تصادفات رانندگی هم موفقیت آمیز نبوده اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha