دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱

از آنجایی که کودکان نمی‌توانند در زمان سرماخوردگی ترشحات سرفه و آب ریزش بینی خود را نگه دارند، همین مسئله باعث سرایت بیماری در بین آنها می‌شود، لذا توصیه می‌شود هنگام سرماخوردگی از حضور آنها در مهد کودک، مدرسه و سایر مکان‌های تجمعی جلوگیری به عمل آید.

تب را در کودکان جدی بگیرید

سلامت نیوز : یک متخصص اطفال به خانواده‌ها توصیه کرد: کودکانشان را در صورت سرماخوردگی به مهد کودک، مدرسه و سایر مکان‌های عمومی نفرستند.

دکتر سهیلا رشادت در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: از آنجایی که کودکان نمی‌توانند در زمان سرماخوردگی ترشحات سرفه و آب ریزش بینی خود را نگه دارند، همین مسئله باعث سرایت بیماری در بین آنها می‌شود، لذا توصیه می‌شود هنگام سرماخوردگی از حضور آنها در مهد کودک، مدرسه و سایر مکان‌های تجمعی جلوگیری به عمل آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: از آنجایی که منشاء بسیاری از سرماخوردگی‌ها ویروسی است و احتمال انتقال آنها به شدت بالاست، توصیه می‌شود به منظور کاهش ریسک عفونت و کمتر شدن شدت سرماخوردگی کودکان در منزل استراحت کنند چرا که در غیر این صورت یک سرماخوردگی ساده می‌تواند به عفونت تبدیل شود و تبعات بعدی برای بیمار به همراه داشته باشد.

وی شست و شوی مرتب دست‌ها و حفظ فاصله بیشتر از یک متر را از جمله راهکارهای جلوگیری از ابتلای سایرین به سرماخوردگی دانست.رشادت ادامه داد: سرماخوردگی‌های ساده معمولا 3 تا 5 روز بیشتر طول نمی‌کشند و در صورت استراحت سریعا بهبود می یابند.

این متخصص اطفال گفت: خوردن سوپ و مایعات، آبمیوه‌ها و میوه‌های حاوی ویتامین "سی" نظیر پرتقال، لیمو شیرین می تواند در بهبود سریع سرماخوردگی موثر باشند.رشادت سپس به خانواده ها توصیه کرد: از خوراندن شربت های آنتی هیستامین و داروهای ضد سرفه به کودکان زیر دو سال خودداری کنند چرا که این گونه داروها به هیچ عنوان نباید برای کودکان زیر دو سال تجویز شوند.

وی ادامه داد: این گونه داروها حتی با تجویز پزشک هم نباید به کودکان زیر دو سال داده شوند چرا که مصرف این گونه داروها عوارض عصبی به دنبال دارند و سبب خواب آلودگی کودک می شوند.رشادت تاکید کرد: کودکان زیر دو سال به هنگام سرماخوردگی نیاز به هوشیاری بالایی دارند و نباید دارویی بدون تجویز پزشک به آنها داده شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر جدی گرفتن تب در کودکان، اذعان داشت: استفاده از روش هایی نظیر مخلوط الکل و آب یا نمک و آب برای پایین آوردن تب کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که این مواد باعث پایین آمدن ناگهانی دمای بدن کودک می شود و این اختلاف دمای ناگهانی می تواند آسیب های مغزی برای فرد بوجود آورد.

وی توصیه کرد: افراد از مصرف خودسرانه داروها خودداری کنند و هنگام مراجعه به پزشک نیز از اصرار برای تجویز دارویی خاص خودداری کرده و به پزشک معالج خود اعتماد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha