دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 63476

سلامت نیوز : رئیس دولت در اظهاراتی متفاوت از آنچه سه ماه گذشته از زبان بالاترین مقام وزارت بهداشت و معاونانش شنیده می‌شد، نه تنها پرداخت نشدن ارز برای واردات دارو را رد می‌کند، بلکه حتی تاکید می‌کند که اختصاص ارز برای دارو امسال بیش از سال قبل بوده است! اظهارات احمدی نژاد در شرایطی عنوان می‌شود که پیش از این وزیر بهداشت سیاست‌های اختصاص ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و این نکته را یادآور شده بود که در 9ماه گذشته تنها یک سوم ارز مورد نیاز بخش سلامت آن‌هم با گذشت 6 ماه از سال، پرداخت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ احمدی نژاد شنبه شب در برنامه گفت و گوی زنده خبری حاضر شد و درباره پرسش‌های مربوط به مشکلات واردات دارو، توضیح داد:« در سال‌های گذشته با دو ارز، دارو وارد کشور می‌شد که یکی ارز خود واردکننده بود و دیگری ارز بانک مرکزی. ارزی که امسال بانک مرکزی برای دارو اختصاص داده بیش از سال گذشته بود، اما اگر این داروها وارد نشده و یا وارد شده و جای دیگر رفته باید بررسی شود.» او تاکید کرد که ارز دارو و تجهیزات پزشکی از سوی دولت پرداخت شده و وزارت بهداشت باید کنترل کند و اجازه ندهد چند نفر چهره بهداشت و درمان کشور را مخدوش کنند! او حتی به این نکته اشاره کرد که:« هیچ کس حق ندارد با این استدلال که مثلا ارز نیست، قیمت دارو را بالا ببرد، چراکه دولت ارز دارو را داده و این مشخص است.» احمدی نژاد عنوان کرد:« باید ببینیم اشکال کار کجاست و اگر دیگران را متهم کنیم مشکل حل نمی‌شود. البته مسائل مرتبط با این موضوع قرار شد بررسی شود و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم.» رئیس دولت آمار شرکت‌‌هایی که به آنها ارز داده شده را سند گفته‌های خود قرار داد:
«من آمار شرکت‌ها را دارم که کدام شرکت ارز 1226‌تومانی گرفته است. قیمت ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی هیچ تفاوتی نکرده است.»

دارو و تجهیزات پزشکی اولویت دوم است!

احمدی نژاد همچنین درباره ماجرای واردات زین اسب و چوب بستنی به جای دارو، توضیح داد:« کنترل ارز به معنای کنترل قلم به قلم کالاها نیست، چراکه به جز چند قلم کالا که واردات و مصرف و ذات آنها ممنوع است، سایر کالاها تابع تعرفه و سیاست‌های عمومی است. تعرفه‌ها بالا و پایین می‌شود و واردات کنترل می‌شود.» او ادامه داد:« مجلس هر 3 ماه یکبار آنها را کنترل کرده و بعضی وقت‌ها آن را تغییر می‌دهد. در این میان واردات برخی از کالاها برای تولید ضروری است. اگر چوب بستنی وارد شد و وسط بستنی خورد و صادر شد اشکالی دارد؟!‌ این اولویت اول دولت نیست؛ اولویت اصلی با کالاهای اساسی است اما با مشکلات به‌وجود آمده دولت وارد کار شد و کالاها را 10طبقه کرد. طبقه اول مواد غذایی و طبقه دوم دارو و تجهیزات پزشکی و بقیه کالاها نیز وارد نشدن‌شان مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

رئیس بانک مرکزی اطلاعات نادرست داد

این اظهارات احمدی نژاد اما با واکنش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مواجه شد. حسینعلی شهریاری، رئیس این کمیسیون معتقد است که رئیس بانک مرکزی اطلاعات نادرستی به احمدی نژاد داده است. او قرار گرفتن واردات دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت دوم را تکذیب کرد.« اینکه احمدی نژاد می‌گوید دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت دوم اختصاص ارز است، غیرواقعی بوده، من مستنداتم را در این باره به صحن علنی مجلس ارائه دادم، برای نمونه واردات دستگاه ماموگرافی که مربوط به سرطان سینه زنان است در اولویت هشتم و در کنار واردات زین اسب قرار گرفته است.» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح بیشتر به مهر گفت:«حداقل تا شهریور ماه هیچ گونه ارزی برای تجهیزات پزشکی و دارو از سوی بانک مرکزی به وزارت بهداشت تخصیص داده نشده بود و در این مدت هم برای تجهیزات پزشکی ارز 1226تومان که رئیس جمهور گفت اختصاص داده نشده است.» او ادامه داد:« از اوایل شهریور تا حدود 3 هفته پیش حدود یک میلیارد دلار اختصاص داده‌اند که بیشتر مربوط به دارو و ملزومات ریز پزشکی است اما برای تجهیزات، ارز 1226تومان اختصاص داده نشد است، شرکت‌های تجهیزات پزشکی به کرات به ما مراجعه کردند و از این موضوع ناراضی هستند و این اطلاعاتی که می‌گویم را از شرکت‌های تجهیزات پزشکی به‌دست آورده‌ام.» او معتقد است رئیس دولت باید با رئیس بانک مرکزی که اطلاعات نادرستی به او داده، برخورد کند.»

شرایط سخت‌تر می‌شود

بازخورد اظهارات احمدی نژاد را می‌توان در صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت یافت. پس از صحبت‌های رئیس دولت، احمد شیبانی ــ رئیس سازمان غذا و دارو ــ که شاید در ماه‌های گذشته با احتیاط بیشتر درباره مشکلات ارزی واردات دارو اظهار نظر کرده بود، این بار از سخت شدن شرایط فعلی ابراز نگرانی می‌کند.«آخرین ارز دریافتی مورد نیاز برای دارو نیمه آذرماه بوده و از نیمه شهریور امسال تا نیمه آذر تنها یک سوم ارز مورد نیاز دارو تامین شده است.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، براساس شیبانی، تا اواخر آبان امسال 750میلیون یورو و سپس تا اواسط آذرماه 977‌میلیون یورو ارز دارویی اختصاص یافت که این مبلغ نیز به طور کامل محقق نشده، چراکه بانک‌های عامل گشایش اعتبار لازم را نکرده اند. او تاکید می‌کند که با ادامه این روند احتمال سخت‌تر شدن شرایط نیز وجود دارد.با این همه بانک مرکزی همچنان بر موضع خود اصرار می‌کند. روز گذشته پس از صحبت‌های محمود احمدی نژاد، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی بار دیگر تاکید کرد:« در نه ماهه اول امسال بانک مرکزی و بانک‌ها در مجموع 5/2میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص دادند.» این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت در این مدت از 5/3میلیارد دلار ارز مربوط به این بخش تنها یک سوم آن پرداخت شده و مابقی بلاتکلیف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha