دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸

سلامت نیوز : مدیرکل بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) پیشنهاد داد در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها فقرا دسته بندی شده و دولت تنها یارانه اقشار ضعیف را افزایش دهد. نوروزی گفت: در حال حاضر سیاست کلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها، استفاده یکسان آحاد مردم در سراسر کشور از منابع سازمان هدفمندی است. دولت می‌تواند در مرحله دوم تنها یارانه اقشار ضعیف را افزایش دهد و این افزایش را در اختیار سازمان حمایتی قرار دهد یا با هماهنگی این سازمان پرداخت کند؛ ضمن اینکه فقرا باید درجه‌بندی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ او ادامه داد: اجرای هدفمندی یارانه در دو دهک پایین جامعه نسبت به سایر جامعه موثرتر بوده است. در این زمینه که این تاثیر چه میزان و در چه شاخص‌هایی بوده تحقیقی انجام نشده است و تنها در بازرسی میدانی از خانه مددجویان در مناطق مختلف عنوان می‌کردند که روی‌هم رفته راضی‌تر هستند. ضمن اینکه به دلیل بعد جمعیتی بالاتر این خانواده‌ها و پایین بودن هزینه زندگی در فضاهایی روستا‌ها و دهستان‌ها که مددجویان امداد ساکن هستند تاثیر هدفمندی پررنگ‌تر است.وی افزود: ضمن اینکه اعتبارات خوبی از محل اجرای این طرح برای پوشش بیمه‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار و طرح‌های اشتغال اختصاص‌یافته و در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار داده شده است. همچنین سازمان هدفمندی در اجرای این طرح 37 درصد پرداخت حق بیمه را تقبل کرده و مابقی را ارگان متولی پرداخت می‌کند و در کمیته امداد با تخصیص اعتبارات لازم‌، 120 هزار نفر تاکنون از بیمه تامین‌اجتماعی بهره‌مند و هدفگذاری برای 250 هزار خانوار انجام شده است که با تخصیص اعتبارات از سوی دولت محقق می‌شود.

افزایش مصرف‌گرایی

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد در ادامه عنوان کرد: اجرای هدفمندی در برخی خانواده‌های اغلب پرجمعیت با سرپرست مرد که بعضا فرهنگ اجتماعی پایین هم دارند، باعث شده تا از میزان تلاش و کوشش سرپرست مرد کاسته و آن‌ها را به سمت مصرف‌گرایی سوق داده است. به نظر می‌رسد که بهتر بود اگر، اجرای قانون هدفمندی با همکاری بیشتر نهادهای حمایتی انجام می‌شد در آن صورت به طور قطع اثرگذاری قانون افزایش پیدا می‌کرد چرا که اجرای این قانون با همراهی نهادهای حمایتی و نه با سهیم کردن و هماهنگی آن‌ها در درون طرح انجام شد. ضمن اینکه باید اضافه کرد هدفمندی یارانه‌ها اقدام بزرگی بود و طبیعی است که در کنار اجرایش مشکلات کوچکی وجود داشته باشد.نخستین پیشنهاد کمیته امداد برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها از همان ابتدا فرهنگ سازی پیش از اجرای این طرح برای این خانواده‌ها بود و دوم اینکه یارانه خانواده‌های فقیر به نهاد‌های حمایتی داده شود تا برای آن‌ها ارزش افزوده ایجاد شود. نوروزی در ادامه با تشریح پیشنهاداتی که کمیته امداد ظرف دوسال گذشته و پیش از اجرای این طرح به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده است، عنوان کرد: نخستین پیشنهاد فرهنگ سازی پیش از اجرای این طرح برای این خانواده‌ها بود دوم اینکه یارانه خانواده‌های فقیر به نهاد‌های حمایتی داده شود تا برای آن‌ها ارزش افزوده ایجاد شود.

مشکلات خانواده‌های بدسرپرست

برای خانواده‌های بدسرپرست بعد از اجرای این قانون مشکلاتی ایجاد شد چرا که بسیاری از این خانواده‌ها به لحاظ حقوقی هنوز نتوانسته‌اند حقوق خود را اثبات کنند اما سازمان‌های حمایتی از چند و چون زندگی این خانواده‌ها اطلاع دارند و می‌شد با انجام هماهنگی پیش از اجرای طرح از ایجاد مشکلات جلوگیری کرد.نوروزی همچنین با بیان اینکه خانوارهای بدسرپرست سه تا چهار درصد جمعیت کمیته امداد را تشکیل می‌دهند و اطلاعات دقیق آنها در بانک اطلاعاتی کمیته امداد به ثبت رسیده است تاکید کرد: البته تعاریف از زن سرپرست خانوار متفاوت است چرا که در برخی از این خانواده‌ها همسر وجود دارد اما فاقد توانایی یا صلاحیت است و اعتبارات در این خانوارها با همکاری و همراهی زن سرپرست خانوار هزینه می‌شود. در برخی دیگر سه چهار سالی می‌شود که از سرپرست خانواده خبری نیست و بعضی هم ماترکه هستند یا همسر معتاد دارند و در برخی دیگر همسر بزهکار بوده یا در زندان است. ضمن اینکه تمام خانواده‌هایی که سرپرستشان در زندان است بدسرپرست نیستند و گاهی سرپرست به دلیل بدهی در زندان بسر می‌برد.مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش تاثیرات یارانه نقدی خاطرنشان کرد: ابتدا باید مددجو را آموزش داد تا بداند این پول برای چیست و باید برای چه اقداماتی هزینه شود البته مقداری از این کار را انجام شده است به علاوه اقدامات جانبی دیگربرای کاهش هزینه‌های زندگی این اقشار انجام شده به عنوان مثال تعداد زیادی لامپ کم‌مصرف میان مددجویان توزیع شد تا هزینه‌هایشان کاهش یابد و بسیار موثر بود.به اعتقاد نوروزی، فرهنگ اجتماعی ایران در قیاس با کشورهایی که مشابه این طرح را اجرا کردند بالاتر است و نیازی به دادن بن غذا و... نیست، اما می‌توان با اندیشیدن تدابیر لازم، اثرگذاری این طرح را که پس از چندین سال بر زمین ماندن اجرایی شد افزایش داد.مدیرکل بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد در ادامه تاکید کرد: موضوع مهم دیگر استفاده از بانک‌های اطلاعاتی در زمینه زنان سرپرست خانوار و کمک‌های بهنگام‌تر به این زنان است.

توجه به مناطق جغرافیایی محروم

نوروزی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان هدفمندی می‌تواند توجه به مناطق جغرافیایی از نظر ضریب محرومیت باشد امری که تاکنون محقق نشده است ضمن اینکه باید دید مجریان سازمان هدفمندی چگونه و تا چه حد از بانک‌های اطلاعاتی ارگان‌های متبوع استفاده می‌کنند و سیاست‌های کلی آن‌ها چگونه است.مدیرکل‌ بیمه‌های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه تاکید کرد: هدفمندسازی یارانه‌ها ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و... دارد. مشخص است اولویت‌های مسئولان کمیته امداد به عنوان متولیان امور اجتماعی با یک اقتصاددان متفاوت خواهد بود. اولویت‌های ما گسترش عدالت اجتماعی، ارتقای فرهنگ توانایی‌های خانواده‌های ضعیف و ارتقای کیفیت زندگی در فقراست و شاید اولویت‌های یک اقتصاددان مسئله دیگری باشد. دولت می‌تواند در این مرحله تنها یارانه اقشار ضعیف را افزایش دهد و این افزایش را در اختیار سازمان حمایتی قرار دهد یا با هماهنگی این سازمان پرداخت کند و یا خود به‌طور مستقیم به فقرا پرداخت کند ضمن اینکه فقرا درجه بندی داشته باشد.وی افزود: در حال حاضر سیاست کلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها استفاده یکسان آحاد مردم در سراسر کشور از منابع سازمان هدفمندی است. در هر صورت بانک اطلاعاتی مددجویان امداد در مناطق محروم با درجات مختلف تدوین و مشکلات آن‌ها استخراج شده و اعلام آمادگی می‌کنیم آن را برای اجرای عادلانه‌تر هدفمندی یارانه‌ها در اختیار سازمان هدفمندی قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha