سلامت نیوز : اینکه تهران با مشکل آلودگی هوا روبه رواست، فقط به دلیل تردد خودرو‌ها یا وضعیت جوی نیست. یکی از دلایلش این است که ما به طمع سود بیشتر، باغ‌های سرسبز که ریه‌های شهر بودند را تخریب کردیم و به جایش خانه و ویلا ساختیم. باغ‌های شهریار نیز که به نوبه خود ریه‌های تهران خوانده می‌شدند، اکنون با تنش‌های جدی رو به رو هستند. این فشار‌ها در گذشته باعث نابودی هشت هزار هکتار از باغ‌های شهریار شد و معلوم نیست در سال‌های آینده چه اتفاقات دیگری برای این اراضی در پیش است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ شهریار به باغ‌هایش معروف است، باغ‌هایی که بسیاری از تهرانی‌ها برای یافتن آسایش‌های هرچند کوتاه مدت، راه این شهر و باغ‌هایش را در پیش می‌گیرند. قصه این باغ‌ها، قصه امروز و دیروز نیست. شاید بتوان گفت از زمانی که شهری به نام تهران شکل گرفته و گسترش یافته است، باغ‌های شهریار جایی برای فرار و آرمیدن در گریز از آشفتگی‌های روبه گسترش تهران بود. از این‌رو می‌توان گفت باغ‌های شهریار، یادگار و ارثی از سال‌های دور است اما نسل‌های بعدی نتوانستند به خوبی از این باغ‌ها صیانت کنند. این یادگاران سال‌های دور، هر روز که می‌گذرد از وسعت‌شان کم می‌شود و هر از گاهی باید تنش‌ها و چالش‌های بسیاری را تجربه کنند. نبود یا کمبود آب، کندن درختان و قدکشیدن ویلا‌ها و خانه‌های تخلیه نخاله و حتی جاده و راهسازی، هرکدام به نوبت بهانه‌ای شدند برای قطع درختی، ریشه کن کردن نهال و جوانه‌ای و در ‌‌نهایت نابود کردن باغی. بر اساس آنچه در سال‌های گذشته بر باغ‌های شهریار رفت و اکنون نیز می‌رود، می‌توان گفت که حال باغ‌های این شهر خوب نیست، باغ‌هایی که هنوز هم برخی برای اینکه حال خوبی داشته باشند به جمع درختان سبز آن‌ها پناه می‌برند و میوه‌هایی نیز از ثمر آن‌ها به سفره‌های خود می‌آورند.

به شهریار آب نداند، باغ‌ها بی‌آب ماندند

باغ‌های شهریار با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، مشکلاتی که باعث می‌شود سالانه از وسعت آن‌ها کاسته شود. نخستین مشکل این باغ‌ها این است که اساسا اکنون به دلیل عدم اختصاص آب سد طالقان به شهرستان، این خود شهریار است که با کمبود آب مواجه شده است و به دنبال آن باغ‌ها و اراضی دیگر. کمبود آب در ‌‌نهایت می‌تواند به از میان رفتن باغ‌های و زمین‌های کشاورزی و در نتیجه کاهش تولیدات کشاورزی را به دنبال داشته باشد. بیکاری پیامد دیگر گسترش این مشکل می‌تواند باشد. این در حالی است که شهرستان شهریار قطب تولید سبزی و صیفی استان تهران است، رتبه اول تولید میوه‌های سردرختی در این استان را دارد و نزدیک به نیمی از قارچ کشور نیز در این شهرستان تولید می‌شود. البته تولید میوه تنها ثمر این باغ‌ها و اراضی نیست. این مناطق در روند کاهش آلودگی هوای شهر تهران نیز تاثیر بسزایی دارند. به همین دلیل است که از آن‌ها به عنوان ریه شهر تهران یاد می‌کنند اما این ریه‌ها امروز گرفته‌اند و راه نفس ندارند.

سه هزار هکتار اراضی کشاورزی بایر شده‌اند

مدیر جهاد کشاورزی شهریار در تشریح میزان تخریب باغ‌ها و اراضی کشاورزی شهرستان به «قانون» می‌گوید: در ۲۵ سال گذشته هشت هزار هکتار از بهترین باغ‌های شهریار در مرغوب‌ترین اراضی خشک شده و به سکونتگاه‌، واحدهای صنعتی و کارگاهی تبدیل شد که می‌توان برای آن دلایل متعددی برشمرد. مهدی صالحی ادامه می‌دهد: همچنین اکنون سه هزار هکتار اراضی کشاورزی به صورت بایر در شهریار وجود دارد که در گذشته محل کشاورزی بوده است. به گفته این مسئول کمبود و بحران آب آشامیدنی و کشاورزی در منطقه شهریار بسیار جدی است و به نظر می‌رسد یکی از راه‌های نجات کشاورزی شهریار در کنار سایر عوامل موثر تغییر شیوه آبیاری سنتی به آبیاری قطره‌ای و مدرن است.

باز هم سفته بازی با زمین

نبود آب همه دلایل از میان رفتن باغ‌های شهریار نیست. بالارفتن ارزش زمین و تلاش برخی برای تخریب باغ و بهره برداری از زمین‌ها به عنوان ملکی برای فروش، باعث ویرانی بخش زیادی از باغ‌های شهرستان شده است. به زبان دیگر مردم درختان را قطع می‌کنند تا به پول‌های کاغذی برسند. در این راه این مسئول ارزش افزوده زمین در کنار پایتخت را دومین دلیل‌‌ رها شدن وخشک شدن باغ‌ها دانسته و می‌افزاید: در سال‌های اخیر شهریار با نرخ رشد ۸/۷درصد جمعیت و مهاجرت‌های بی‌رویه مواجه بوده است، از این رو از اراضی کشاورزی و باغی کاسته و به سکونتگاه‌ها اضافه شده است، زیرا ارزش و قیمت زمین بالا‌تر از درآمد کشاورزان است. وی ادامه می‌دهد: در نتیجه باغداران راغب به ادامه فعالیت نیستند، زیرا با فروش زمین سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود. این مسئول افزایش فعالیت واحدهای صنعتی و کارگاهی و خدماتی را به دلیل رشد جمعیت منطقه می‌داند که منجر به تخریب باغ‌ها و اراضی کشاورزی شده است.

کشاورزی دشوار شده است

برخی معتقدند که کشاورزی دشوار شده است و از صرفه آن نیز برای کشاورزان کاسته شده است. از این رو آنان بیشتر تمایل دارند درختان را قطع کنند و زمین را بفروشند، تا اینکه از زمین حاصلی به دست بیاورند. این طوری آنان بسیار بیشتر از کار سال‌ها کشاورزی، آن هم یک شبه سود به دست می‌آورند. البته در سال دیگر آنان نه پولی خواهند داشت و نه زمینی تا حاصلی به دست بیاورند. در این باره نیز صالحی سختی و طاقت‌فرسا بودن فعالیت‌های کشاورزی، عدم توسعه مکانیزاسیون، بالا بودن هزینه تولید در بخش کشاورزی و سایر موارد را از دلایل عمده تغییر کاربری اراضی دانسته و اظهار می‌کند: توسعه مکانیزاسیون در راستای اقتصادی شدن تولید محصولات کشاورزی نقش مثبت دارد که باید به این مهم توجه شود. رئیس جهاد کشاورزی شهریار با بیان اینکه حفظ کاربری اراضی کشاورزی، توسعه پایدار را در بخش کشاورزی استان به همراه دارد، می‌افزاید: افزایش جمعیت و نیاز جامعه به تولید غذای بیشتر در سال‌های آینده و رقابت در بازارهای بین ‌المللی و ایجاد درآمد بیشتر بهره‌ برداران در قبال تولید محصولات متنوع و کیفی امری ضروری است. مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان خاطرنشان می‌کند: به دلیل عدم جاری شدن آب‌های سطحی در این شهرستان، بیشتر آب مصرفی در بخش آشامیدنی و کشاورزی از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود. به همین دلیل اکنون کمبود آب باعث فرونشست بیش از حد این سفره‌ها نیز شده است. صالحی می‌افزاید: به طور میانگین سالانه ۵ متر کاهش سطح آب‌های زیر زمینی را در شهرستان شهریار داریم. وی با اشاره به مصوبه سفر رئیس جمهور بیان کرد: وزارت نیرو باید طرح جامع آب رسانی را به شهریار که جزو مصوبات مهم دولت بوده است، هرچه سریع‌تر اجرا کند تا کشاورزان شهریار با خیال راحت به کشاورزی بپردازند.

مشکل تامین حق آبه

۵۱ سال پیش سد کرج با هدف تأمین آب مردم شهر تهران، مهار سیلاب‌های فصلی و تولید برق ساخته شد. یکی دیگر از اهداف ساخت این سد اختصاص حق آبه به کشاورزان شهریار بود. اما این هدف یا وعده محقق نشد. همچنین وعده انتقال آب طالقان‌رود به شهریار نیز پس از سه سال از ساخت سد طالقان نیز فقط در حد حرف باقی ماند و هیچ‌گاه محقق نشدند. این در حالی‌است که مسئولان امور آب تهران اختصاص آب از کانال محمدیه رباط کریم به این شهرستان را جایگزین انتقال آب از سد طالقان می‌دانند. اما انتقال آب کانال محمدیه به شهریار نمی‌تواند جایگزین آب‌های سد طالقان شود. زیرا کلنگ این سد و انتقال بخشی از حق آبه به نام شهرستان‌های شهریار و رباط کریم زده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha