دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 63483
سلامت نیوز :  «آمار شرکت‌هایی که ارز دارو به آنها رسیده» این بار سوژه رئیس جمهور بود تا از جیب کتش بیرون بیاورد. محمود احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی به طور تلویحی انتقادات وزیر بهداشت و تایید ضمنی معاون اول رئیس جمهور درباره مشکلات ارزی دارو را زیر سوال برد و گفت که دولت او ارز دارو را پرداخت کرده و آمار آن در جیب محمود احمدی نژاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ جیب رئیس جمهور - که آمارهای زیادی را طی این سال‌ها در خود داشته - این بار به ماجرایی کشیده شد که پیشتر محل چالش مرضیه وحید دستجردی و مسئولان بانک مرکزی بود که همانند رئیس جمهور معتقد بودند ارز دارو برای واردات دارو پرداخت شده است.

ارز امسال بیش از سال گذشته است

رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: در سال‌های قبل با 2 ارز دارو وارد کشور می‌شد که یکی ارز خود وارد کننده و دیگری ارز بانک مرکزی بود. ارزی که امسال بانک مرکزی برای دارو اختصاص داده بیش از سال قبل بوده و اگر این داروها وارد نشده یا وارد شده و جای دیگر رفته، باید بررسی کنیم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دولت به شرکت‌های واردکننده و مخلوط‌ کننده دارو ارز داده است، گفت: باید ببینیم اشکال کار کجاست و اگر دیگران را متهم کنیم مشکل حل نمی‌شود. البته مسائل مرتبط با این موضوع قرار شد بررسی شود و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم؛ چرا که سلامت مردم برای ما مهم است!

واکنش سازمان غذا و دارو

رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته بعد از اظهارات رئیس جمهور در تلویزیون در جلسه هم اندیشی دست اندرکاران صنایع دارویی کشور با وزیر بهداشت، گفته «در سال جاری تا حدود اواسط شهریور ماه هیچ ارز دارویی اختصاص داده نشد و از نیمه دوم این ماه هم حرکتی صورت گرفت و بخشی از ارز مورد نیاز دارو تامین شد که باز بخشی از آن به غیر از دارو اختصاص داده شد.»

احمد شیبانی همچنین افزود: با پیگیری‌های مجدانه وزیر بهداشت تا اواخر آبان امسال 750 میلیون یورو و سپس تا اواسط آذرماه 977 میلیون یورو ارز دارویی دادند که این رقم هم به طور کامل هنوز محقق نشده است زیرا بانک‌های عامل گشایش اعتبار لازم را در این خصوص نکرده اند.

به گفته شیبانی از ابتدای امسال فقط یک‌سوم ارز مورد نیاز دارو تامین شده است و با ادامه این روند احتمال سخت تر شدن شرایط هم وجود دارد.

ادعای بانک مرکزی درباره دارو

این در حالی است که به نوشته خبرگزاری مهر‌ "در تازه ترین اظهارات مسئولان بانک مرکزی که روز یکشنبه سوم دی ماه منتشر شده است، ادعا شده که طی 9 ماهه اول امسال 2.5 میلیارد دلار ارز برای واردات دارو تخصیص داده شده است.

صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به پرداخت ارز به واردات دارو در ماه‌های گذشته گفت: مطابق بررسی‌های آماری و اطلاعات بانک مرکزی در خصوص عملکرد ارزی بخش دارو میزان ارز پرداختی از سمت بانک مرکزی و بانک‌های کشور حکایت از آن دارد که تا پایان آذرماه معادل 2.5 میلیارد دلار ارز به دارو پرداخت شده است.

اعتراضات پر سابقه وزیر بهداشت

پیش از اظهارات رئیس جمهوری، وزیر بهداشت از تعلل و تاخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز دارو به شدت گلایه و انتقاد می‌کرد که بانک مرکزی نسبت به آن واکنش نشان داد. دکتر مرضیه وحیددستجردی در تاریخ 24 مهر ماه امسال و در حاشیه برگزاری همایش دست اندرکاران نظام سلامت، از وضعیت تخصیص ارز دارو گلایه کرد و گفت: از اسفند سال گذشته به شدت پیگیر این قضیه بودیم اما به یک باره متوجه شدیم که ارز خیلی کمتر از میزان مورد نیاز در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است. به هیچ وجه نتوانستیم به میزان ارزی که باید در 6 ماه اول سال در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گرفت تا بتوانند مواد اولیه و داروها را تامین کنند، دست یابیم.

وزیر بهداشت با مخاطب قرار دادن مدیران بانک مرکزی، گفت: روی سخن من با بانک‌های عامل است که همکاری لازم را داشته باشند و زمانی که بانک مرکزی شرکت‌ها را به آنها معرفی می‌کند، برای در اختیار قرار دادن ارز لازم با این شرکت‌ها همکاری کنند. آنطور که مهر گزارش داده به فاصله 11 روز بعد(5/8/91)، وزیر بهداشت دوباره در خصوص آخرین وضعیت ارز تخصیص داده شده به واردات دارو اظهارنظر کرد و از تامین 400 میلیون دلار ارز دارویی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با همت بانک مرکزی بتوانیم دو میلیارد دلار ارز دارویی کشور را تامین کنیم.

ماجرای ارز دارو در مجلس

بعد از اینکه وزیر بهداشت در چند مورد نسبت به تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات دارو اظهار گلایه کرد و بانک مرکزی را مورد خطاب قرار داد، ماجرا به صحن مجلس شورای اسلامی رسید و دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از نحوه تخصیص ارز دارو به واردات لوازم بهداشتی و خودروهای لوکس به شدت انتقاد کرد.

به دنبال آن وزیر بهداشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما (19/8/91) حاضر شد و در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از او درباره ماجرای واردات خودروهای لوکس توضیح خواست، گفت: ما نمی دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است. ما هم چنین اخباری را شنیده ایم و امیدواریم پاسخ داده شود. وی ادامه داد: ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکت‌های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی طی 6 ماه گذشته انجام داده ایم ولی موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است.

بعد از انتقادات شدید وزیر بهداشت در چند مرحله متفاوت که منجر به انتشار خبر برکناری وی نیز شد، او خبر داد از مجموع 2.5 میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای دارو تاکنون فقط 850 میلیون دلار ارز تامین شده است. 150 میلیون دلار ارز نیز برای تهیه ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تامین شده که در مجموع می توان گفت از شهریور امسال بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز مرجع برای تامین دارو و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

ورود معاون اول به ماجرای ارز

بعد از انتشار نگرانی وزیر بهداشت و انتشار خبر احتمال برکناری وحید دستجردی، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در همایشی که وزیر بهداشت نیز حضور داشت، به مردم قول داد که ارز دارو تامین خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست.

او ضمن تایید کاستی‌هایی در تامین ارز دارو بر پایان چالش‌های این حوزه تاکید کرده و گفت:« اگرچه تأمین ارز دارو به کندی پیش می رود اما جای هیچ نگرانی نیست و مردم بدانند ارز دارو را به هر شکل ممکن تأمین می‌کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha