دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 63484

بیماری سالک از بیماری‌های پوستی مشترک انسان و حیوان است. عامل این بیماری نوعی انگل خونی است که توسط پشه‌ایی به نام پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

در مورد سالک بیشتر بدانیم

سلامت نیوز : بیماری سالک از بیماری‌های پوستی مشترک انسان و حیوان است. عامل این بیماری نوعی انگل خونی است که توسط پشه‌ایی به نام پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ چرخه‌ی انتقال این بیماری بدین صورت است که پشه‌ی خاکی پس از گزش انسان و یا جوندگانی مانند موش، سگ، روباه و شغال آلوده به این انگل، این انگل را وارد دستگاه گوارش خود کرده و پس از طی مراحل تکاملی زیستی این پشه که حدود 5 تا 20 روز به طول می‌انجامد با گزش انسان سالم، انگل و در نهایت بیماری را به وی منتقل می‌کند.

این پشه بیشتر در مکان‌های مرطوب و تاریک از جمله محل‌های تجمع کودهای حیوانی و زباله‌ها، ساختمان‌های مخروبه، درزها و شکاف‌های روی دیوارها و سقف اتاق‌ها، نخاله‌های ساختمانی و بیشه‌زارها و نیزارها زندگی می‌کند و از غروب آفتاب یعنی با تاریک شدن هوا تا صبح روز بعد فعالیت خونخواری خود را ادامه می‌دهد.

از راه‌های پیشگیری این بیماری می‌توان به موارد جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌ها و فضولات حیوانی، ترمیم شکاف‌ها و درزهای دیوارها و سقف اتاق‌ها در محل زندگی و محل نگهداری حیوانات، تخریب اماکن کهنه و قدیمی غیرمسکونی، نصب توری ریز بر درها و پنجره‌ها، استفاده از حشره‌کش‌ها، پوشاندن لباس‌های آستین بلند در شب، پوشاندن زخم سالک در افراد مبتلا و تشخیص و درمان بیماران مبتلا اشاره کرد.

درمان این بیماری با آمپول گلوکانتیم است که در مرکز بهداشت شهرستان موجود است از این‌رو اگر فردی دارای جوش یا زخم طول کشیده در مناطق باز بدن مثل صورت، گردن، دست و پا است که احتمال می‌دهد حاصل نیش پشه باشد برای بررسی و اقدامات تشخیصی - مراقبتی لازم به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود مراجعه کند که در صورت عدم درمان، یا درمان ناقص این بیماری جای زخم به صورت ناخوشایند برای همیشه باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha