سلامت نیوز : یک عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: اولین دلیل عدم تمایل به شرکت در انتخابات نظام پزشکی از سوی پزشکان عملکرد و فعالیت‌های نظام پزشکی است که انگیزه‌ای را برای آنها ایجاد نمی‌کند بطوریکه پزشکان ضرورتی نمی‌بینند که برای حل مشکلات صنفی خود در انتخابات مشارکت کنند.

دکتر تقی نوربخش در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه انتخابات نظام پزشکی براساس قانون نظام پزشکی مصوب 1383 برگزار می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به ایجاد نهادهایی مانند مجمع عمومی در سازمان و اختیارات این مجمع انتخابات نظام پزشکی از صحت بیشتری برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به ویژه در تهران استقبال پزشکان از انتخابات سازمان نظام پزشکی چندان مناسب نبوده است، ادامه داد: مشارکت پزشکان در این انتخابات حدود 25 درصد است در حالی که این میزان مشارکت با میزان تعداد همکاران متناسب نیست.

دکتر نوربخش با اشاره به اینکه اولین دلیل عدم تمایل به شرکت در انتخابات از سوی پزشکان فعالیت‌های نظام پزشکی است که انگیزه‌ای را برای آنها ایجاد نمی‌کند، افزود: پزشکان ضرورتی نمی بینند که برای حل مشکلات صنفی خود در انتخابات مشارکت و مسائل حرفه خود را از طریق نماینده‌ای که به این سازمان می فرستند حل کنند.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی از دیگر علل عدم مشارکت پزشکان در انتخابات این سازمان به ضعف اطلاع رسانی و ایجاد زمینه های مشارکت اشاره کرد و افزود: نبود کاندیداها با طرز تفکرهای متفاوت و عدم تضارب آرا از دیگرعلل کاهش مشارکت در این انتخابات است.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی به اصلاح نظام سلامت خواهد انجامید، گفت: برخلاف تصوری که در جامعه مرسوم است و رسانه‌ها هم در اشاعه این تصور بی‌تاثیر نبوده‌اند منافع بهداشتی و سلامتی جامعه در گرو منافع صنفی پزشکی است و این منافع رابطه مستقیم با سلامت بیماران دارد.

دکتر نوربخش اظهار داشت: جامعه پزشکی می خواهد در فضای آرام با امکانات لازم و تمهیدات لازم به وظایف خود بپردازد اما متاسفانه در این راستا مظلوم ترین حرفه‌ها حرفه پزشکی است ضمن اینکه از لحاظ حق الزحمه ارزش کار یک پزشک را نمی‌شود محک زد.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشک تصریح کرد: طبق قانون اساسی به دلیل حفظ شئونات حرفه پزشکی، پزشکان نباید رابطه مالی با بیمار داشته باشد و تامین حقوق خدماتی آنها بر عهده حاکمیت است اما متاسفانه در تعرفه گذاری ها از نجابت پزشکان استفاده می شود و حقوق جامعه پزشکی به درستی پرداخت نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه عدم توجه به حقوق جامعه پزشکی تنها مربوط به دولت فعلی نیست و در دولت های قبلی هم همین مسائل وجود داشته است، گفت: جامعه پزشکی 7 سال شاهد عدم تغییر تعرفه‌ها بود و این را پذیرفت و بعد از آن هم حداقل متناسب با افزایش نرخ تورم تعرفه‌ها تغییر نکرد.

دکتر نوربخش با بیان اینکه عدم اعلام تعرفه واقعی طبق قانون بیمه همگانی که هیچوقت انجام نشده است باعث بی انضباطی‌هایی در جامعه پزشکی می‌شود، افزود: دولت باید در جهت انضباط بخشیدن در جامعه پزشکی تعرفه واقعی را اعلام کند و اگر هم کمتر پرداخت می‌شود حداقل اعلام کند که میزان تعرفه این مبلغ است اما به دلیل شرایط اقتصادی و غیره کمتر از این به پزشکان داده می شود.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: می توان با توجه به مشابهت‌های اقتصادی که با کشورهای همسایه وجود دارد میانگین تعرفه‌های 13 کشور همسایه را به عنوان تعرفه داخلی پذیرفت اما متاسفانه تعرفه‌ای که الان وجود دارد به هیچ وجه قابل مقایسه با میانگین این کشورها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha