سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه جویدن ناخن موجب انتقال میکروب‌ها از دهان به ناخن و برعکس می‌شود، گفت: این عادت ممکن است به پوست اطراف ناخن صدمه زده، موجب ورود و گسترش عفونت به پوست اطراف ناخن شود.

دکتر حسین طباطبایی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به نقش مهم ناخن در انجام وظایف انگشتان دست و پا گفت: مشکلات ناخن مانع از برداشتن اجسام کوچک توسط انگشتان شده، راه رفتن را مختل می‌کند و حتی لامسه را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات ناخن در بزرگسالان شیوع بیشتری دارد، گفت: این عارضه به علت آسیب پذیر شدن ناخن‌ها در برابر عفونت‌های میکروبی و قارچی، افزایش ضخامت ناخن با افزایش سن، بروز مشکلات در گردش خون مویرگی بستر ناخن و استفاده ی مداوم از داروها است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه جویدن ناخن مشکلی شایع در کودکان و نوجوانان است، گفت: با افزایش سن، این عادت به عنوان نشانه‌ای از هیجان و اضطراب در میان جوانان و بالغین تلقی می‌شود.

وی با تاکید براینکه جویدن ناخن موجب انتقال میکروب‌ها از دهان به ناخن و برعکس می شود، یادآور شد: این عادت ممکن است به پوست اطراف ناخن صدمه زده، موجب ورود و گسترش عفونت به پوست اطراف ناخن شود.

وی در ادامه یادآور شد: استفاده از لاک‌ها یا مواد بدمزه‌ای که به ناخن زده می‌شود موجب رهایی از این عادت می‌شود، در غیر این صورت متخصص پوست و مو می‌تواند درمان‌هایی را توصیه کند.

دکتر طباطبایی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات ناخن ناشی از کمبود مراقبت از ناخن ها است، گفت: آموزش رعایت بهداشت ناخن‌ها از کودکی نقش موثری در حفظ سلامت و بهداشت ناخن‌ها دارد.

وی گفت: ناخن‌ها باید پس از شستن کاملا خشک شود تا مانع از تجمع باکتری‌ها شود.

وی همچنین افزود: در مواردی که کوتاه کردن ناخن پا به علت ضخامت دشوار باشد، باید پاها را در آب نمک نیم گرم که حاوی 2 لیتر آب و یک قاشق چایخوری نمک است به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار داده و سپس کرم اوره 10 درصد بر روی ناخن مالیده این کار به طور مداوم تکرار شود.

وی گفت: ناخن‌ها را باید صاف کوتاه کرد. تنها اندکی از گوشه‌های آن گرفته شود تا حداکثر استحکام را داشته باشند، استفاده از سوهان ناخن نرم موجب می‌شود ناخن ظاهری زیبا و یکنواخت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در مواردی که ناخن به علت فرورفتن در گوشت دچار عفونت می‌شود حتما باید با مراجعه به پزشک متخصص پوست اقدامات درمانی انجام شود.

دکتر طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: از بکار بردن انواع مواد شیمیایی، لاک ناخن و ناخن مصنوعی باید حتی الامکان اجتناب ورزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha