سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 63497

سلامت نیوز : وزیر بهداشت ضمن اعلام مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط نظیر بانک مرکزی و وزارت نفت برای کمک به رفع مشکلات ارز دارو، از افزایش حداقلی قیمت دارو به دلایلی نظیر رشد 16.5 درصدی نرخ ارز در سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌ها با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تخصیص ارز دارو، گفت: مسائل ارزی دارو را به شدت پیگیر هستیم. روز گذشته نیز در این زمینه با بانک مرکزی صحبت کردم، نامه و دستوری را در این زمینه گرفتم. کارهای خوبی در حال انجام است که تا دو تا سه هفته آینده با کمک‌هایی که توسط وزارتخانه‌های ذیربط در حال انجام است، مشکلات ارز دارو تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

حداقلی از افزایش قیمت‌ها را در دارو خواهیم داشت

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شرکت‌های دارویی دلار 1050 تومان دریافت می‌کردند، ادامه داد: امسال نرخ دلار 16.5 درصد افزایش یافته که البته با تاخیر هم به دست شرکت‌های دارویی می‌رسد. از طرف دیگر برخی مواد اولیه در مورد داروها وجود دارند که کاربری‌های دیگر نیز دارند. از جمله در صنعت و کشاورزی نیز استفاده می‌شود. مانند ژلاتین، کاغذ، روغن و ... که ارز مرجع یا مبادله‌ای ندارند و این چنین مواد اولیه‌ای میزانی از افزایش قیمت را به داروها تحمیل می‌کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کمیسیون قیمت‌گذاری دارو یک کمیسیون سه‌جانبه است که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز در آن عضویت دارند، ادامه داد: داروها به صورت رسمی در طول سال قیمت‌گذاری می‌شوند، اما به عنوان مثال مشاهده می‌کنید که یک سرم که متشکل از آب، قند و نمک است، قیمت تمام شده آن تغییر کرده است. قیمت آب، نمک و قند تغییری نکرده، اما قیمت محفظه پلاستیکی سرم سه برابر شده است. با چنین تغییر قیمت‌هایی حداقل باید قیمت سرمی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دو برابر شود، اما به دلیل رعایت حال بیماران این اتفاق نمی‌افتد و افزایش قیمت‌های سرم حدود 40 درصد است. بر این اساس حداقلی از افزایش قیمت‌ها را در دارو خواهیم داشت.

دستجردی افزود: برخی داروهای دیگر هستند که مواد اولیه آن ارز و نرخ مرجع دریافت می‌کنند، اما مابقی آن با ارز آزاد تهیه می‌شوند. برخی از داروها نیز جزو فارماکوپه دارویی کشور نیستند و از طریق شرکت‌های تک نسخه‌ای وارد می‌شوند که ارز مرجع نمی‌گیرند و باید با ارز آزاد وارد شوند که این داروها نیز قیمت بالاتری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در مورد روند تخصیص ارز دارو قبلا صحبت‌های خود را کرده‌ایم، ادامه داد: صحبت‌های ما همان صحبت‌های قبلی است. اما اکنون تلاش می‌شود تا تمام کمبودهای ارزی و فرصت‌های از دست رفته جبران شود. کارهای خوبی توسط برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت و بانک کشاورزی در حال انجام است. همه دارند کمک می‌کنند تا مشکلات قبلی جبران شود.

دستجردی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج و تولید این داروها در داخل کشور، گفت: در حال حاضر 2600 قلم دارو در کشور وجود دارد که حدود 30 درصد آن مربوط به بیماران خاص و صعب‌العلاج است. تعداد زیادی از داروهای با فن‌آوری بالا که رونمایی شده‌، به تولید انبوه رسیده‌اند؛ اما مهم آن است که مواد اولیه دارویی را نیز تولید کنیم. چرا که 300 قلم مواد اولیه دارویی وجود دارد. حمایت از تولید داخل و کار و سرمایه ایرانی جزو سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت افزود: شرکت‌هایی دارویی اکنون در معرض فشارند، چرا که علاوه بر مشکلات ارزی، مباحث ریالی نیز 135 درصد افزایش یافته است. در این زمینه جلسه‌ای با سندیکای مواد اولیه و همچنین سندیکای داروسازی کشور داشتیم. مشکلات آنها باید حل شود. باید با بانک مرکزی، بانک‌های عامل در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تلاش کنیم تا مشکلات ریالی شرکت‌های دارویی حل شود.

با وجود افزایش هزینه‌های بیمارستان‌ها، راضی به افزایش قیمت درمان مردم نیستیم

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش تعرفه‌های تشخیصی درمانی در سال جاری، گفت: سالی یک بار تعرفه‌های تشخیصی درمانی بررسی و افزایش می‌یابد. برای سال آینده نیز تعرفه‌ها در زمان مناسب باید بازنگری شود. هر چند افزایش قیمت‌ها وجود داشته و بیمارستان‌ها به شدت صدمه خورده‌اند، اما راضی نیستیم این افزایش قیمت‌ها در بخش درمان ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha