سلامت نیوز : رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون از اخذ همزمان دو واحد خونی از چند اهدا کننده دارنده خون‌های نادر برای نجات جان یک هموطن که در جریان تصادفی مصدوم شده بود خبر داد و گفت: اخذ دو واحد خونی از یک اهداکننده برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته است.

مصطفی مقدم در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: این اقدام بر حسب استانداردهای موجود انجام شده است.

وی با بیان اینکه این بیمار به تزریق خون‌های مکرر حساس شده بود، گفت: یک در 150 هزار مورد احتمال داشت بتوانیم خون مورد نیاز را برای وی پیدا کنیم. به همین خاطر سعی کردیم از برخی دارندگان دو کیسه خون دریافت کنیم.

رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون درباره شرایط این گونه اهدا توضیح داد: مرد اهداکننده باید بالای 51 کیلوگرم و زن بالای 63 کیلوگرم وزن داشته باشد. همچنین باید هموگلوبین فرد بالای 13 باشد. در این صورت مشکلی برای سلامت جسمی اهداکننده به وجود نمی‌آید.

مقدم اضافه کرد: برای تامین خون این هموطن با اهداکننده‌گان خون نادر در استان‌های مختلف تماس گرفتیم.

رییس آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و انجماد خون سازمان انتقال خون پیش از این درباره پروسه شناسایی گروه‌های خونی نادر به ایسنا گفته بود: با انجام آزمایشات مداوم و تصادفی از جمعیت استان‌های مختلف که اهدای خون داشته‌اند، سعی می‌کنیم گروه‌های خونی نادر را از قبل شناسایی کنیم که اگر درآینده احتیاج به خون داشته باشند بتوانیم آن را در اختیارشان قرار بدهیم.

وی همچنین در تعریف گروه خونی نادر گفت: اگر گروه خونی یک فرد در بین 10 هزار نفر متفاوت باشد و نفر دوم هم در آن 10 هزار نفر همان گروه یا شبیه آن گروه خونی را داشته باشد این گروه خونی به عنوان گروه خونی نادر معرفی می‌شود. تاکنون بیش از 200 واحد خونی نادر در بانک خونی سازمان انتقال خون ذخیره شده است.

مقدم ادامه داد: تا به حال 300 گروه خونی در 29 سیستم شناسایی شده است. به عنوان مثال در سیستم خونی ABO، گروههای خونی A،B، O و AB طبقه‌بندی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha