سلامت نیوز : دبیرانجمن علمی طب سوزنی ایران گفت: اگرطب سوزنی توسط متخصصین صورت نگیرد واز تجهیزات نادرست در آن استفاده شودعوارض جدی در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد علی حیدری نیا امروز در دومین سمینار دو روزه طب سوزنی که در سالن شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: طب سوزنی باعث ایجاد تعادل در بدن می‌شود به شرطی که توسط متخصصان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: طب سوزنی عمل جراحی تلقی می شود و صدمه و اتفاقی ناخواسته که در طب سوزنی رخ می دهد و باعث شکست درمان می‌شود عدم تخصص فرد انجام دهنده است.

دبیر انجمن علمی طب سوزنی ایران افزود: نداشتن مجوز علمی و عملی، عدم انتخاب درست بیمار، عدم انتخاب درست نقطه، عدم آشنایی با آناتومی دقیق بدن، عدم انتخاب صحیح سوزن عواملی است که باعث شکست درمان می شود.

وی تاکید کرد: طب سوزنی در بلند شدن قد و ایجاد و برجستگی گونه هیچ تاثیری نمی گذارد و افرادی که مدعی این امر هستند کلاهبردار هستند.

در ادامه استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در طب غربی و علمی روشی برای ترک سیگار و درمان قطعی آن نداریم اما با استفاده از طب سوزنی در یک مقطع زمانی می توان آن را به طور کامل درمان کرد.

ایرج روئین دژ افزود: افراد سیگاری تنها به منزله قرارداد ذهنی و عادت سیگار می کشند بنابراین برای اجرای طب سنتی ابتدا باید فرد بیمار را به درستی انتخاب کرد و بعد از گرفتن شرح کامل از او بخواهیم که دیگر به سیگار فکر نکند و در مورد عوارض ترک سیگار و شروع مجدد به او توضیح دهیم.

وی توضیح داد: ترک سیگار با روش طب سوزنی کوتاه مدت است و در این درمان توجه ما در درمان روی نقاطی از گوش است و کل طول درمان 3 جلسه در یک هفته خواهد بود و بعد از یک هفته، بیمار هر ماه برای کنترل مراجعه می کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: طب سوزنی باعث می شود میل به سیگار کشیدن در فرد از بین برود و طعم و بوی سیگار برای فرد ناخوشایند باشد ضمن اینکه در کنار آن هوس کشیدن سیگار از بین نمی رود و به صورت لحظه ای و گذارا همراه فرد است.

وی عنوان کرد: در طول اجرای طب سوزنی بیمار به هیچ وجه نباید سیگار بکشد اگر 48 ساعت اول سیگار نکشد 80 درصد موفقیت کسب می کنیم و اگر سیگار بکشد این مقدار به 49 درصد کاهش پیدا می کند.

روئین دژ اظهار کرد: نقاطی از گوش، برجستگی میان انگشت شصت و اشاره در دست وپا نقاط اصلی برای انجام طب سوزنی جهت ترک سیگار است و بیماران 6 ماه تا یکسال بعد از ترک میل به کشیدن سیگار پیدا می کنند که با انجام مجدد طب سوزنی این میل از بین می رود.

وی ادامه داد: طب سوزنی 5 نقطه اصلی گوش را داخل گوش برای درمان اعتیاد مشخص کرد که وسوسه و میل به کشیدن مواد مخدردر فرد کم می‌شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: در حوزه ترک اعتیاد با طب سوزنی در 4 حوزه مقالاتی ارائه شده است که حوزه اول به تاثیر طب سوزنی روی درمان اعتیاد، حوزه دوم فیزیولوژی تاثیر طب سوزنی روی اعتیاد و حیوانات، حوزه سوم فیزیولوژی و مکانیسم اعتیاد در نوع انسان و حوزه چهارم مکانیسم هایی که زمان اعتیاد اتفاق می افتد از نظر طب چینی مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: طبق مطالعات متعددی که روی حیوانات انجام شده است در اعتیاد دوپامین 40 برابر حد عادی ترشح می شود بنابراین در طب سوزنی نیز با زدن سوزن به نقاطی از بدن و 5 نقطه از گوش باعث آزاد شدن دوپامین و ترشح آن به میزان طبیعی می شود.

روئین دژ یادآور شد: طب سوزنی بر افرادی که به متادون اعتیاد دارند باید به صورت تدریجی صورت گیرد تا بتواند اثر آن را خنثی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha