سلامت نیوز : رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران استفاده از لیزر در تشخیص پوسیدگی‌های سطح جونده دندان را مؤثرترین شیوه عنوان کرد و گفت: روش‌های فعلی تشخیص این نوع پوسیدگی‌ها کاملا قطعی نیست در حالی که استفاده از لیزر جهت تشخیص اولیه و به منظور درمان پیشگیرانه پوسیدگی‌های سطوح جونده دندان گزینه کاراتری است.

دکتر رضا فکر آزاد در گفت وگو با ایسنا ، علاوه بر تشخیص پوسیدگی‌های دندانی، درد، لرزش و ناراحتی کمتر حین تراش دندان، عدم ایجاد براده‌های دندانی، عدم ایجاد میکرو ترکهای سطح کنده شده دندان، افزایش چسبندگی ماده پرکردگی به ویژه مواد هم رنگ دندانی و در نتیجه دوام بیشتر پرکردگی را از دیگر مزایای کاربرد لیزر در دندانپزشکی ترمیمی عنوان کرد.

وی به استفاده گسترده لیزر در اکثر رشته های علوم پزشکی خصوصا دندانپزشکی اشاره و اظهار کرد: لیزر در دندانپزشکی همچون زمینه های دیگر پزشکی در سه زمینه کلی تشخیص، روشهای تخریبی چون برشهای جراحی و تراشیدن سخت ترین ماده بدن چون مینا واثرات بیولوژیک لیزر درمانی کاربرد دارد.

این متخصص دندانپزشکی یکی از موارد کاربرد لیزر در دندانپزشکی را لیزرهای ویژه تشخیص ضایعات سرطانی حفره دهان و پوسیدگی دندان دانست و ادامه داد: تشخیص پوسیدگی دندانی در این شیوه که در دنیا و ایران کمتر به آن پرداخت شده است یک تکنیک حساس و بدون عارضه بوده و از آنجا که نیاز به مهارت بالایی در استفاده از آن نیست روشی آسان برای کاربران محسوب می شود بطوریکه به دستگاه‌های گرانقیمت نیز نیاز ندارد.

وی افزود: از آنجا که این شیوه از منابع لیزری و فوتونهای کم قدرت برخلاف اشعه‌هایی همچون اشعه ایکس بهره می برد که از ذرات بسیار پرقدرت تخریبی تشکیل شده است برای سلامتی انسان به هیچ عنوان مضر نبوده و نکته مهمتر اینکه برای انسان نیز سرطان زا نخواهد بود.

دکتر فکرآزاد در پایان یادآور شد: استفاده از لیزر بویژه در تشخیص پوسیدگی‌های سطح جونده دندان کاربرد دارد و از آنجا که روش‌های تشخیصی فعلی کاملا قطعی نیست، استفاده از لیزر جهت درمان پیشگیرانه این پوسیدگی‌ها کاراتر است اما به علت حساسیت بالای این تست و اختصاص نسبتا کمتر آن به این منظور لازم است که در ادامه یک پزشک متخصص نتیجه را بررسی کند. به طور کلی می توان گفت کاربرد لیزر در تشخیص اولیه این نوع از پوسیدگی‌ها بسیار مفیدتر از روشهای معمول فعلی دندانپزشکی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha