سلامت نیوز : یک فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه دستگاه‌های مدرن گرمایشی از جمله پکیج شکل تازه‌ای از آلودگی محیطی ایجاد می‌کنند، گفت: پکیج‌ها که در فضای داخلی آپارتمان‌ها نصب می‌شوند اگرچه دارای هواکش هستند ولی میزان بخار آب در منزل را کم کرده و باعث خشک شدن فضای محیط می‌شوند به این ترتیب تنفس را برای اعضای خانواده به خصوص کودکان و سالخوردگان سخت کرده و باعث آسیب سیستم تنفسی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر قمر تاج خان بابایی گفت: هرچه جامعه پیشرفته‌تر می‌شود محیط زندگی نیز صنعتی‌تر می‌شود و با خود، محصولاتی به همراه می‌آورد که باعث آلودگی محیط زیست می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وقتی به منازلی که پکیج در آن نصب است، وارد می شویم، سنگینی هوا کاملا محسوس است.

وی گفت: کودکان و سالخوردگان بیشتر از سایر اعضای خانواده از وجود پکیج در منزل آسیب می بینند چرا که علاوه بر آسیب پذیر بودن سیستم دفاعی بدنشان، ساعات بیشتری را در منزل سپری می کنند بنابراین تماس بیشتری با آلاینده‌های پکیج دارند.

این فوق تخصص ریه کودکان تصریح کرد: کودکان نیاز بیشتری به اکسیژن دارند و چون استفاده از پکیج در محیط منزل باعث کم شدن اکسیژن در فضای داخلی آپارتمان می شود، به خصوص برای کودکانی که مشکل تنفسی و آسم دارند، مشکل ایجاد می‌شود و ریه‌هایشان آسیب بیشتری می بیند. در مورد سایر کودکان نیز عوارض پکیج در درازمدت قابل مشاهده است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد از پکیج استفاده نکنند و چنانچه به ناچار در منزلی ساکن هستند که سیستم پکیج دارد، حتما تهویه را به کار ببرند و و مرتبا پنجره‌ها را باز کنند تا حداقل آسیب به ریه ها وارد شود. ضمن اینکه از تغذیه سبزیجات و میوه‌های تازه به خصوص شیر برای کودکان غافل نشوند.

این فوق تخصص ریه کودکان در ادامه با تاکید بر اینکه پکیج به خودی خود منجر به بروز آسم نمی شود، گفت: عوامل زیادی از جمله ژنتیک و محیط در بروز بیماری آسم دخیل هستند اما استفاده از پکیج می تواند بیماری آسم را در آن دسته از افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، نمایان کرده و در آندسته از بیمارانی که آسم دارند، موجب تشدید علایم شود.

خان بابایی ادامه داد: ما در ساختمانهای زیر 60 متر نصب پکیج را توصیه نمی کنیم اما در فضاهایی که 150 یا 160 متر چون فضا بیشتر است آلاینده‌ها در محیط پخش می‌شوند و در هر ثانیه میزان کمتری آلاینده وارد ریه شده و آسیب کمتری به فرد می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه استفاده از شوفاژ بهتر از پکیج است، گفت: زندگی شهرنشینی و به دنبال آن آپارتمان‌نشینی همه را به این سمت برده که ایزوله‌تر زندگی کنند و درگیری شان با همسایه‌ها کمتر باشد. متاسفانه افراد برای این استقلال است که به استفاده از پکیج رغبت نشان می‌دهند اما به عنوان متخصص ریه و در جهت حفظ سلامتی اعضای خانواده، استفاده از سیستم گرمایشی شوفاژ را بر پکیج ترجیح می‌دهم و به مردم توصیه می‌کنم در خرید خانه، شوفاژ را به عنوان یک مزیت مدنظر قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha