سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 63510
سلامت نیوز : تداوم بگو مگوی مقامات دولت با یكدیگر درباره مشكلات دارویی و ریشه‌های آن سرانجام بدانجا ختم شده است كه وزیر بهداشت از گران شدن برخی داروها خبر داده است و ظاهرا هم این گرانی اجتناب‌ناپذیر است مگر اینكه مجموعه دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط به‌صورت یكپارچه وارد عمل شده و فارغ از اختلافاتی كه با یكدیگر دارند، مشكلات ارزی دارو را حل كنند. این برای چندمین بار طی چند ماه گذشته است كه از سوی نمایندگان مجلس، كمیسیون بهداشت و مقامات وزارت بهداشت درباره مشكلات دارویی و كمبود ارز برای واردات دارو تذكر داده‌اند اما ظاهرا مقامات دولت چنین كمبودی را نمی‌پذیرند و حتی آقای رئیس‌جمهور در آخرین گزارش تلویزیونی خود تاكید كرد كه گران شدن دارو قانونی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ البته اظهارات رئیس‌جمهور درباره اختصاص ارز به دارو واقعیت ندارد و اطلاعاتی كه به رئیس‌جمهور در این باره داده شده، غلط است. گرانی دارو در كشور كاملا مشهود است و وزیر بهداشت هم در صحبت‌های خود موضوع گرانی دارو و اختصاص ندادن ارز به دارو را تایید كرده است. با بررسی‌هایی كه در كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم، نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند كه تاكنون فقط بخشی از ارز دارویی اختصاص داده شده است اما ممكن است از این به بعد و به علت بحث‌هایی كه درباره ارز دارو پیش آمده دولت توجه بیشتری به بخش بهداشت و درمان نشان داده و این ارز را برای خرید داروهای مورد نیاز اختصاص دهد.

كمبود و گرانی دارو موضوعی نیست كه بتوان به آسانی از كنار آن گذشت چون با سلامت مردم گره خورده است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود. وزیر بهداشت به علت مسئولیتی كه در قبال سلامت مردم احساس می‌كنند موضوع تخصیص نیافتن ارز و گرانی دارو را مطرح كرده‌اند اما در عین حال باید در قبال این گرانی‌ها به مردم پاسخگو باشد یا دلیل قاطعی برای آن داشته باشد.وزارت بهداشت باید جلوی گرانی دارو را بگیرد و در این باره به دولت تذكر داده و پیگیر تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین دارو باشد.

اما اگر واقعیت‌ها به همان‌گونه كه در جامعه وجود دارد برای مردم بیان نشود نه فقط به تشدید نگرانی دامن می‌زند بلكه جو بی‌اعتمادی را نسبت به موضوع بهداشت و درمان درجامعه حاكم می‌كند.

در اختیار داشتن داروهای بیماران سرطانی، واكسن‌ها و داروهای بیهوشی و داروهای مورد نیاز بیماران خاص به حدی حیاتی است كه نمی‌توان با امروز و فردا كردن اختصاص ارز زمان را از دست داد چون اهمیت جان بیماران بسیار مهم‌تر از حرف و حدیث‌هایی است كه درباره اختصاص دادن یا ندادن ارز دارو بر سر زبان‌ها افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha