سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 63513

سكوت و محافظه‌كاری وزیر، یك هفته دوام داشت. در واقع، اظهارات اخیر رییس‌جمهوری نسبت به تخصیص تام ارز ‏دارویی و دستور به منع افزایش قیمت دارویی، از ظرفیت وزیر خارج بود.

وزیربهداشت رو در روی دولت
سلامت نیوز : سكوت و محافظه‌كاری وزیر، یك هفته دوام داشت. در واقع، اظهارات اخیر رییس‌جمهوری نسبت به تخصیص تام ارز ‏دارویی و دستور به منع افزایش قیمت دارویی، از ظرفیت وزیر خارج بود زیرا كه مرضیه وحید دستجردی كه این روزها، گوش ‏شنوای اعتراض هزاران تولیدكننده و وارد‌كننده دارو و تجهیزات پزشكی و روسای مراكز درمانی شده، بهتر از هر مقام مسوولی ‏می داند وعده‌های داده‌شده درباره تخصیص ارز دارویی و قائل شدن اهمیت برای نظام سلامت و تامین بهداشت مردم، وعده‌هایی بی‌نتیجه بیش نیست چنانكه نتایج عملكرد دولت طی 7 سال گذشته در حوزه سلامت هیچ دلخوشی و امیدواری ‏برای متولیان این نظام و ارائه‌دهندگان خدمت سلامت در پی نداشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ وزیر بهداشت روز گذشته و در اثنای برگزاری هفتادوسومین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشكی كشور، اعتراضات پیشین خود نسبت به عملكرد دولت در حوزه سلامت را تكرار ‏و به‌گونه‌یی تلویحی تاكید كرد كه برخلاف اظهارات رییس‌جمهوری، نظام سلامت به‌علت مغفول ماندن در آستانه سراشیبی ‏شكست و افول قرار گرفته است، آن هم در حالی كه سنگ بنای نظام سلامت در ایران، برخلاف سایر كشورهای پیشرفته كه اساس ‏اقدامات را بر پیشگیری مستقر كرده‌اند، بر تامین دارو و درمان استوار است. اما اكنون، این پایه‌ها به‌علت بی‌توجهی دولت دچار ‏تزلزل شده و به نظر می‌رسد كه به جای پیگیری راه‌حل برای رفع واقعی چالش‌ها و مشكلات ایجاد شده بر ‏سر راه تداوم حیات منطقی نظام سلامت ، قصد بر تكذیب و زیر سوال بردن واقعیت‌ها استوار شده‌است. چنانكه شنبه هفته جاری هم رییس‌جمهوری در ‏اظهارات خود علاوه بر آنكه اقدامات دولت برای سلامت را بهینه ارزیابی كرد، دستور به ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت دارو داد ‏و علت این دستور را هم با تامین مكفی ارز دارویی مرتبط دانست. ‏

اما وحید دستجردی روز گذشته در پاسخ متقابلی كه از زبان رسانه‌ها برای رییس‌جمهوری ارسال كرد، گفت: «امسال دلار مرجع ‏به شركت‌های دارویی با تاخیر واریز شد و این در حالی است كه با رشد 5/16 درصدی مواجه بوده است زیرا دلار مرجع سال ‏گذشته هزار و 50 تومان و امسال 1226 تومان است. برای برخی داروهایی كه كاربرد دوگانه در صنعت، تجارت و كشاورزی ‏دارند مانند داروهای ژلاتینی، این داروها نرخ ارز مرجع ندارند و باید با ارز آزاد تهیه شود بنابراین افزایش قیمت را در این داروها ‏شاهد هستیم. كمیته قیمت‌گذاری دارو به صورت سه جانبه از سوی تولید‌كنندگان، مصرف‌كنندگان و سازمان غذا و دارو تشكیل می‌شود ‏و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌كند. برخی از تجهیزات پزشكی نیز مانند سرم كه شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم تنها به‌دلیل ‏محفظه پلاستیكی قیمت آن 3 برابر شده است اما به جای افزایش دو برابری، ما قیمت آن را 40 درصد افزایش دادیم. در عین حال ‏بسیاری از داروهای وارداتی نیز در شورای تدوین دارویی مصوب شده و ارز دارویی می‌گرفتند اما برخی داروها نیز مصوب نبوده ‏و ارز مرجع به آنها تعلق نمی‌گیرد بنابر این ارز آزاد 3برابری را دریافت می‌كنند.

در حال حاضر این شركت‌ها مجبورند اقلام خود ‏را با دلار آزاد تهیه كنند بنابراین قیمت‌ها بالا می‌رود.»وحید‌دستجردی همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا در دولت دهم از وی به عنوان وزیر زن حمایت می‌شود یا خیر گفت: «معمولا ‏زنان تمایلی به انجام كارهای سنگین ندارند اما من را در این سمت انتخاب كردند. اما اینكه از زنان كابینه حمایت می‌شود یا خیر باید ‏پرسید حمایت چطور باید باشد. از نظر انجام وظایف، زنان تفاوتی با مردان ندارند اما از این نظر كه بودجه بدهند، تفاوت قائل ‏می‌شوند.» ‏وی در پاسخ به این پرسش كه آیا شما در ادامه این دولت وزیر بهداشت می‌مانید به خبرنگاران گفت: «خود شما آیا مطمئن هستید كه ‏در این سمتی كه دارید می‌مانید.»‏ وزیر بهداشت همچنین خبر داد كه «باید بازارهای دارویی خود را به سمت بازارهای نوپدید هند و چین سوق دهیم و این كشورها را ‏برای واردات دارو جایگزین كنیم.»این اظهارنظر و توصیه وزیر بهداشت به نوعی موید تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر نظام سلامت بود كه شاید بارز‌ترین نمود آن ‏در ایجاد مشكل برای واردات دارو از منابع معتبر باشد.

‏دستجردی همچنین با تاكید مجدد بر مشكلات اعتباری و بودجه‌یی دانشگاه‌های علوم پزشكی كه ناشی از كمبود اعتبارات این ‏وزارتخانه بوده و سر در اهمال دولت در تخصیص‌های ناكافی و دیر هنگام اعتباری دارد، گفت: «از درگیری‌های مالی، اعتباری ‏و بودجه‌یی دانشگاه‌ها مطلع هستم. بسیاری از دانشگاه‌ها در پایان هر ماه برای پرداخت حقوق پرسنل با مشكل مواجهند. در برخی ‏دانشگاه‌ها، استاندارها به كمك می‌آیند كه حقوق پرسنل پرداخت شود. می‌دانم كه این ماه و ماه آینده در این زمینه گرفتاری دارید و ‏پشت در معاونت توسعه منتظر چاره‌جویی خواهید بود. نمی‌توان حقوق پرسنل را نداد، باید در این زمینه كمك شود. در جهت جبران ‏تمام كسری‌های تحمیل‌ شده به دانشگاه‌ها تلاش می‌كنیم.»

اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت، حمایت دكتر حسینعلی شهریاری، ‏رییس كمیسیون بهداشت مجلس در حمایت از او و گفته‌های رییس‌جمهوری درباره نظام سلامت را باید به یكدیگر گره ‏زد تا از دل این جمله‌ها كه هنوز نمی‌توان منشأ مشخصی برای ابراز آنها پیدا كرد، كلماتی كه برای عموم جامعه، بیماران درگیر ‏هزینه‌های دارو و درمان و جمعیتی كه به سبب پرداخت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر سوق داده می‌شوند قابل درك باشد پیدا ‏شود. واقعیت این است كه وزیر بهداشت دلسوز مردم است. شاید جنسیت او موثر‌تر در عمق این دلسوزی باشد اما به‌نظر می‌‏رسد كه مردم، دلسوزی وزیر بهداشت را بیشتر از وعده‌های رییس‌جمهوری درك و باور می‌كنند هر چند كه شاید هنوز هیچ یك ‏از وعده‌ها و ابرازهای دلسوزانه به‌بار ننشسته است. اما آنچه كه برای مردم مهم است نمود این ابرازهاست؛ نمودهایی كه ظاهرا ‏به‌علت معادلات سیاسی، هنوز فرصت بروز پیدا نكرده است. ‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha