سلامت نیوز : كارشناسان محیط‌زیست بر این باورند كه تا زمانی كه قوانین كاهش آلودگی هوا ضمانت اجرایی نداشته باشند نمی‌توان انتظار تضمین اجرای درست این قوانین را از سوی سازمان‌های متولی داشت. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره تاكید می‌كند: «قانون گذاران باید نسبت به قوانینی که وضع می‌شود پیگیر باشند و ضمانت اجرایی آن را تضمین کنند، نظیر برنامه دوم،سوم و پنجم توسعه. بنابراین مجلس باید به‌طور سالانه گزارش تولید آلاینده‌ها را از دولت مطالبه کند.» یوسف رشیدی با بیان اینکه در هیچ کجا این نابسامانی و اتخاذ تصمیماتی نظیر آب پاشی کردن و... وجود ندارد، تاكید می‌كند: «از سال 87 ما شاهد تشدید تولید آلاینده‌هایی نظیر ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده‌ایم که این امر نشان‌دهنده تشدید بحران آلودگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است که متاسفانه آمار مراجعان به بیمارستان‌ها یا متوفیان بر اثر آلودگی هوا از سوی وزارت بهداشت منتشر نمی‌شود تا حساسیت موضوع بر همگان آشکار شود.» او با بیان اینکه محال است ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون با طرح‌هایی نظیر آب پاشی از بین بروند، می‌افزاید:‌«این ذرات نتیجه احتراق سوخت است و جزو عوامل و آلاینده‌های مکانیکی نیست که بتوان آن را از هوا جدا کرد. از این رو از بین رفتن این عامل با طرح‌های غیرکارشناسانه میسر نمی‌شود.»به اعتقاد مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، نمایندگان مجلس باید به‌طور جد پیگیر طرح‌ها و قوانین وضع‌شده باشند. متاسفانه در اینجا قوانین وضع می‌شوند اما اینکه کی و چطور اجرا می‌شوند، معلوم نیست.یوسفی تاكید می‌كند: «علاوه بر پیگیری قوانین وضع‌شده، نمایندگان باید گزارش سالانه تولید آلاینده‌ها را از دولت مطالبه کنند. البته این گزارش بدان معنا که وضعیت آلودگی را در ماه‌های مختلف بررسی کنیم، نخواهد بود، بلکه باید روند تولید آلاینده‌ها در ماه‌های مختلف سال و اینکه چه آلاینده‌هایی بیشتر تولید می‌شوند را بررسی کنند.»

اینورژن، شدیدترین حالت پایداری هواست

كارشناسان محیط‌زیست بر این باورند كه اینورژن شدیدترین حالت پایداری هواست. خسرو اشرفی،‌استاد دانشگاه محیط‌زیست دانشگاه تهران می‌گوید: «براساس تعاریف این كارشناسان هر چه در ارتفاع به جو صعود کنیم‌، دما کاهش پیدا می‌كند. حال اگر کاهش دمای محیط از هوای صعود کرده بیشتر باشد، می‌گوییم حالت ناپایدار رخ داده است.»

35درصد کودکان تهرانی آسم دارند

ابراهیم رضی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه به‌طور میانگین سالانه 3 میلیون نفر در دنیا جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند،‌یادآور می‌شود: «اگر چه میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران به‌طور دقیق مشخص نیست اما آلودگی هوا اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی و جان شهروندان می‌گذارد به گونه ای که به‌طور مثال در 35 درصد از کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی مشاهده می‌شود.»به گفته این متخصص، روزانه حدود 15 تا 20 لیتر هوا وارد ریه های هر فرد می‌شود حال تصور کنید که وجود آلاینده‌های متعدد در هوا تا چه حد می‌تواند سلامت هر فرد را با خطر مواجه کند. براساس آمارهایی كه ابراهیم رضی ارائه می‌دهد؛ نسبت به 30 سال گذشته در کشور آمار بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، سرطان ریه و نیز بیماری انسدادی مزمن ریه افزایش چشمگیری داشته به‌طوری که امروزه سرطان ریه به یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها تبدیل شده که یکی از علل اصلی آن آلودگی هواست و سهمی بالغ بر 10.7 درصدی در بروز این نوع از سرطان دارد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی را چهار گروه در معرض خطر شدید آلودگی هوا اعلام می‌كند و می‌گوید: «عدم فعالیت‌های بدنی و ورزشی و خروج از منزل در شرایطی که آلودگی هوا زیاد است، استفاده از وسایل تهویه هوا در داخل منازل، عدم استفاده از شوینده‌های قوی، حشره‌کش‌ها و اسپری‌ها و استفاده فراوان از مایعات و میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند تبعات منفی آلودگی هوا را کاهش دهد.»

او به طرح‌های پیاده شده در این شهرها اشاره می‌كند و می‌گوید: «در لندن مصرف سوخت‌های سولفور دار متوقف شد، استفاده از اتوبوس‌های هیبریدی باب شد، 66هزار خانه دوچرخه نصب شد و.... در توکیو نیز سن خودروهای فرسوده به 5 سال تقلیل یافت. حال آنکه در کشور ما سن معاینه فنی که خود عاملی جهت کاهش آلاینده‌هاست را 5 سال معرفی می‌کنند. این روند نشان می‌دهد که طرح‌های کاهش آلودگی هوا نظیر آنچه در شهرهای آلوده مانند مکزیکوسیتی، لندن و توکیو بوده در تهران هم وجود دارد ولی تلاشی برای آن نمی‌شود. امروز وضعیت معاینه فنی و گسترش حمل‌و‌نقل عمومی را ببینید که با چه مشکلاتی مواجه است.

پرخاشگری رانندگان نتیجه تشدید آلودگی هوا

سرهنگ پرستاری نماینده پلیس راهور تهران بزرگ نیز رفتار پرخاشجویانه رانندگان و بروز تخلفات حادثه‌ساز را نتیجه تشدید آلودگی هوا می‌داند و می‌گوید: «ماموران راهنمایی و رانندگی افرادی هستند که بیش از دیگران در معرض آلودگی هوا قرار دارند.» پرستاری با اشاره به تاثیر خودروهای تک سرنشین و موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌ها تاكید می‌كند: «متاسفانه هیچ نظارتی بر تولید موتورسیکلت‌های نامرغوب نیست و این خود عاملی جهت تشدید آلودگی هواست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha