سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 63528

سلامت نیوز : مشکلات دارویی کشور از اختصاص ارز برای واردات گرفته تا کمبود اقلام دارویی پس از سه ماه کش و قوس، در نهایت منجر به این شد تا وزیر بهداشت به‌طور رسمی نتیجه این اتفافات را گران شدن دارو اعلام کند. هر چند که از همان زمان به‌دلیل نوسانات قیمت ارز، افزایش نرخ دارو برای بیماران کاملا ملموس بود. وزیر بهداشت که در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران حاضر شد، به مهم‌ترین پرسش که همان آخرین وضعیت اختصاص ارز دارویی و تجهیزات پزشکی بود، پاسخ داد؛«ما به شدت پیگیر مسائل مربوط به ارز دارو هستیم، هر روز نیز راجع به این موضوع جلسه داریم، روز یکشنبه نیز با رئیس بانک مرکزی جلسه‌ای داشتم و توانستم نامه‌ای از او بگیرم، شاید تا دو سه هفته دیگر مشکلات ارز دارو تا حدود زیادی برطرف شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ او داستان گرانی دارو را اینگونه توضیح داد:« سال گذشته نرخ ارزی که در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار گرفت 1050‌تومان بود اما اکنون نرخ ارز مرجع 1226 تومان است که نشان دهنده 5/16 درصد افزایش است، اینها البته تنها مواد اولیه داروست، متاسفانه برخی از اقلام دارویی مانند ژلاتین، کاغذ، روغن و ... هستند که کاربردهای دوگانه‌ای دارند، یعنی علاوه بر بخش دارو، در صنعت، تجارت و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای این اقلام نرخ مرجع اختصاص داده نمی‌شود، همین موضوع افزایش قیمت را به دارو تحمیل می‌کند.» دستجردی برای نمونه به افزایش چند برابری قیمت سرم را یادآور شد.« با اینکه محتوای سرم، قیمتی ندارد اما محفظه آن در ماه‌های اخیر افزایش سه برابری داشته است.»

وزیر بهداشت در همین ارتباط تاکید کرد که داروها افزایش حداقلی قیمت خواهند داشت؛ « داروها در کمیسیون سه جانبه قیمت گذاری، مصوب می‌شوند، این کمیسیون در طول سال اقدام به قیمت گذاری داروها می‌کند، از سوی دیگر تنها داروهایی که در شورای تدوین دارویی مصوب می‌شوند، شامل ارز مرجع می‌شوند، این در حالیست که برخی داروها در شورا مصوب نمی‌شوند، از این رو با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.» به گفته او، برخی داروها از سوی شرکت‌های تک نسخه‌ای وارد کشور می‌شوند که ارز مرجع به آنها نیز تعلق نمی‌گیرد، اینها باید ارز را به صورت آزاد تهیه کنند. با اینکه وزیر بهداشت همواره تاکید می‌کند که با گذشت 9 ماه از سال، یک سوم ارز دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است، اما احمدی نژاد اوایل هفته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از اختصاص کامل ارز به این بخش خبر داد. اظهاراتی که متفاوت از اعلام وزارت بهداشت بود. همین موضوع پرسش دیگر خبرنگاران از دستجردی بود. با این حال او همچنان بر مواضعش تاکید کرد.« ما صحبت‌های خودمان را قبلا گفتیم و همان را تکرار می‌کنیم، تلاش و کوشش می‌شود تا تمام کاستی‌ها در زمان‌های از دست رفته جبران شود، اقدامات خوبی در حال انجام است.»

تولید انبوه داروی داخلی زمان بر است

او در ادامه درباره میزان تولید انبوه داروهای تولید داخل، نیز توضیح داد:« 2600 قلم دارو در کشور وجود دارد که 30 درصد آن داروی بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی است، حدود 300 قلم مواد در تولید این داروها به کار می‌رود که به هیچ وجه رقم کمی نیست، در این میان برخی مواد واسط نیز هستند که باید وارد شوند، بنابراین تولید انبوه آنها طولانی مدت است. تمام این اتفاق‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که شرکت‌های دارویی در معرض فشار فراوانی هستند.» وزیر بهداشت به مشکل پرداخت ریالی این شرکت‌ها اشاره کرد.«شرکت‌های دارویی 10 تا 20 درصد پرداخت ریالی داشتند اما اکنون این میزان پرداخت به 135 درصد رسیده است. روز یکشنبه در جلسه‌ای مشکلات این بخش مطرح شد و باید بانک مرکزی، بانک عامل و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل آنها را برطرف کنند.»

تعجب وزیر از حقوق 8 هزار تومانی پزشک خانواده!

خبرنگاری از وزیر درباره حقوق 8 هزار و 11‌هزار تومانی برای سه ماه فعالیت پزشک در برنامه پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران پرسید. دستجردی اما با تعجب و بدون اطلاع از این موضوع گفت: «استان فارس با وجود جمعیت بالا، متاسفانه زیر ساخت پرونده الکترونیکی ندارد، بسیاری از مشکلات نیز به همین دلیل رخ می‌دهد، از آنجا که اطلاع دارم، سازمان‌های بیمه‌گر پیشاپیش حقوق سه ماهه پزشکان را از وزارتخانه مربوطه دریافت کرده و آن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده‌اند.» او ادامه داد:« مشکل استان فارس این است که برخلاف سایر استان ها، به یک باره کل استان تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار گرفت، بنابراین رئیس دانشگاه علوم پزشکی فارس و سازمان‌های بیمه گر باید مشکل را برطرف کنند.» بلاتکلیفی انتخابات انجمن پزشکان عمومی نیز موضوع دیگری بود که وزیر به آن پاسخ داد.« وزارت بهداشت این انتخابات را برگزار کرد، اما اختلافاتی میان دو طرف ایجاد شد، بنابراین لازم است که مشکلات جانبی بررسی و گزارش شود.»

وزیر می‌مانید؟!

«شما وزیر می‌مانید؟» این پرسشی بود که وزیر بهداشت مانند دفعات قبل با خنده به آن پاسخ داد.« شما به‌عنوان خبرنگار می‌دانید تا کی می‌مانی که من نیز این سوال را جواب دهم؟» شایعه‌های برکناری، استیضاح و هر اقدامی که باعث رفتن دستجردی از وزارت بهداشت می‌شود، پای ثابت پرسش تمام خبرنگاران بود که به شکل‌های مختلف از وزیر پرسیده می‌شد.« از زنان کابینه حمایت می‌شود؟!» دستجردی پاسخ داد:« چطور باید حمایت شود؟ اگر منظورتان این است که به‌دلیل زن بودن بودجه بیشتری بگیرم، اینگونه نیست. از نظر کاری نیز میان زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.» یا پرسشی که از ابوترابی ــ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ــ که در اجلاس حضور داشت پرسیده شد. از عملکرد وزیر بهداشت به‌عنوان تنها زن کابینه راضی هستید؟« ارزیابی مجلس از وزارت بهداشت مثبت است.»

با مشکل پرداخت حقوق پرسنل مواجه ایم

وحیددستجردی همچنین در جمع روسای دانشگاه علوم پزشکی کشور، به اهمیت برنامه پزشک خانواده اشاره و درعین حال تاکید کرد که نباید گذاشت بازی آراء در انتخابات سازمان نظام پزشکی، منجر به مخدوش شدن چهره نظام سلامت شود. وزیر بهداشت به مشکلات مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود:
«متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی آخر هر ماه در پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه هستند تا جایی که برخی از دانشگاه ها، استاندارد به کمک آمده تا حقوق‌ها پرداخت شود.» او از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست سیستم خود را مدیریت کرده تا کمترین نارضایتی ایجاد شود و حتی پیشنهاد داد تا آنها مسئولان استانی را توجیه کرده و آنها را در جریان مشکلات قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha