رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه:« دستگاه های اجرایی دولتی نمی توانند با سازمان های نظام صنفی و یا انجمن ها تعامل صد درصدی داشته باشند.» تاکید کرد:« طبق مطالعاتی مشخص شد تعرفه ها باید سه برابر تعرفه های اعلامی باشد اما دولت ها ازاعلام واقعی تعرفه ها به دلیل آثار تورمی که در پی دارد سرباز می زنند.»

دستگاه های اجرایی فعالیت اصناف و انجمن ها را برنمی تابند/ دولت به دلیل آثار تورمی از تعیین تعرفه های واقعی سرباز می زند
سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی طی مصاحبه اختصاصی با سلامت نیوز با بیان اینکه:« دستگاه های اجرایی دولتی نمی توانند با سازمان های نظام صنفی و یا انجمن ها تعامل صد درصدی داشته باشند.» تاکید کرد:« طبق مطالعاتی مشخص شد تعرفه ها باید سه برابر تعرفه های اعلامی باشد اما دولت ها از اعلام واقعی تعرفه ها به دلیل آثار تورمی که در پی دارد سرباز می زنند.»

لزوم ارتباط تنگاتنگ نظام پزشکی و رسانه ها

به گزارش سلامت نیوز دکتر شهاب الدین صدر با بیان اینکه رسانه های تخصصی ارتباط تنگاتنگی با سازمان نظام پزشکی برای ارتباط بهتر با اعضای خود دارند گفت: « نه فقط در زمان نزدیک شدن انتخابات بلکه هر زمان رسانه ها بخواهند می توانند به گزارش عملکرد واحدهای مختلف سازمان دسترسی داشته باشند.»
وی  در خصوص ارتباط با رسانه ها و نقش آنها در پیگیری مطالبات اعضای سازمان گفت :«نزدیک به پنجاه سال از زمان تاسیس سازمان نظام پزشکی می گذرد و فضای حاکم بر آن با فضای وزارتخانه ها متفاوت است به دلیل اینکه سازمان جزء دستگاه های حکومتی نیست و فقط با بخش های مختلفی نظیر نهادها، رسانه ها و ... که با ما همخوانی دارند همکاری می کنیم.»
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود:« سازمان نظام پزشکی که بیش از 220 هزار نفر عضو دارد برای انعکاس مطالب خود به اعضا از طریق سایت سازمان و نشریه سازمان نظام پزشکی که پرتیراژترین نشریه پزشکی کشوراست می تواند استفاده کند اما خبرگزاری ها و روش های دیگر الکترونیکی توانمندی بیشتری برای انتقال مطالب و ارائه نقطه نظرات همکاران ایجاد می کنند.»
وی گفت:« اینکه نظام پزشکی بتواند بهترین ارتباط را با اعضای خود داشته باشد توفیق بزرگی است وگرنه ارتباط با دستگاه های اجرایی و دولت مشکلات ما را حل نمی کند و اتکا و اقتدار سازمان از حضور در صحنه جامعه پزشکی ایجاد می شود و لذا سیستم های خبری و رسانه ها می توانند به ارتباط بیشتر ما با اعضا کمک کنند.»




برنامه نبض اطلاعات غلطی به مردم داد

دکتر صدر با انتقاد از نواقص برنامه نبض که طی سه برنامه عملکرد و اهداف نظام پزشکی را مورد بررسی قرار داد گفت:« برنامه هایی نظیر برنامه نبض در صدا و سیما برنامه ای خوبی نبود و این برنامه نواقصی داشت از جمله اینکه باید فضا را به گونه ای فراهم می کردند که اگر در مورد بخشی صحبت می شود مسئولین مطلع آن بخش هم حضور داشته باشند. البته برای ما هم دعوتنامه حضور در این برنامه ارسال می شود اما ارسال دعوتنامه در روز چهارشنبه برای نشستی در روز جمعه برای جامعه پزشکی یک مفهوم خاصی دارد چرا که معمولا بخش های مختلف پزشکی در این روزها تعطیل است.»
وی ادامه داد:« ما سعی کردیم نماینده خود را برای حضور در این برنامه بفرستیم و در برنامه آخر هم اعلام کردم به دلیل اینکه این برنامه غیر منصفانه پیش می رود و اطلاعاتی که در آن منتشر می شود اطلاعات نادرستی است و تکرار هم می شود بنده حاضرم هر زمان بخواهید بیایم  و در موارد مذکور توضیح دهم تا اطلاعات صحیح در اختیار مردم قرار گیرد.»
صدر افزود:« متاسفانه از زمان مناظره های ریاست جمهوری این بدعت بد در صدا و سیما گذاشته شد که افرادی که در حال مناظره بودند نسبت به اشخاصی که در آن برنامه حضور نداشتند اتهام زده و به حیثیت افراد خدشه وارد می کنند. این کارغلط در صدا و سیما ادامه پیدا کرد و در برنامه نبض هم شاهد بودیم افراد به برخی اهانت کردند، اتهام وارد کردند و گزارشات غلط دادند. هرچند ممکن است با توسل به این کار زشت یک نفر برنده شود اما این کار نباید در صدا و سیما نهادینه شود .»

بسیاری میخواهند نظام پزشکی نباشد

وی تاکید کرد:« این زیبنده رسانه ملی یک کشور نیست و باید این نقص هم در فرایندهای سیاسی و هم در فرایند های کارشناسی اصلاح شود. ما با این برنامه برخوردی نکردیم چون به هر حال ممکن است با ما مشکلاتی داشته باشند مثل بسیاری از نهادهای دیگر که می خواهند نظام پزشکی نباشد تا بتوانند راحت تر کار خود را انجام دهند.اما برخی موارد برخی رسانه ها جهت گیری های خاصی در حوزه سلامت دارند که بسیاری از اوقات با جهت گیری های سیاسی همسو نیست.»

دولت ها فعالیت اصناف و انجمن ها را برنمی تابند

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه نظام پزشکی کار سیاسی نکرده است گفت:« از سال 83 تاکنون که در سازمان به عنوان ریاست کل در خدمت اعضا هستم اکثریتی که در این سازمان شکل گرفته با اکثریت های سیاسی تفاوت داشته است.به عنوان مثال جهت گیری و دسته بندی در سازمان نظام پزشکی با دسته بندی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری متفاوت است ما اینجا اگر بر اساس اکثریت کار می کنیم این اکثریت ممکن است به لحاظ خطوط سیاسی جامعه هفت یا هشت خط  سیاسی باشند یعنی ممکن است کسانی که با ما در فرآیندهای صنفی همراه هستند در انتخابات دوره قبلی ریاست جمهوری هرکدام به یک کاندیدا رای داده باشند.»
وی ادامه داد:« در واقع همکاری ما در سازمان با سایر همکاران در چهارچوب وظایف صنفی و حرفه ای سازمان نظام پزشکی است. گاهی اوقات حتی وزیر ممکن است به لحاظ سیاسی با ما تطبیق داشته باشد اما در فعالیت های صنفی در مقابل ما قرار بگیرد. در کل به دلیل ساز و کارهایی که در دولت ها تعریف شده است متاسفانه از اساس فعالیت های صنفی را برنمی تابند.»
صدر تاکید کرد:« دستگاه های اجرایی دولتی نظیر وزارت بهداشت و وزارت رفاه نمی توانند با سازمان های نظام صنفی و یا انجمن ها تعامل صد درصدی داشته باشند و تصور می کنند سازمان های صنفی رقیب آنها هستند و یا قرار است در کار آنها مداخله کنند. که البته این امر مختص دولت نهم و دهم نیست. از سال 75 که در این سازمان حضور دارم در دولت آقای خاتمی هم همینگونه بود.»
وی افزود:« تفاوتی نمی کند که چه کسی ریاست نظام پزشکی را به عهده داشته باشد در کل هر کسی در مسئولیت های وزارتخانه قرار می گیرد مخصوصا در بخش درمان و سلامت، یک چالشی با سازمان نظام پزشکی دارد. در دوره ریاست دکتر فاضل در سازمان نظام پزشکی نیز همین مسائل وجود داشت.»



دکتر صدر در پاسخ به این سوال خبرنگار سلامت نیوز که آیا در دو دولت این چالش ها یکسان بوده است گفت:« چالش ها اندکی متفاوت است اما تاکید من بر این است که اساسا ساختار قوه مجریه به گونه ای است که فعالیت سازمان های نظام صنفی را برنمی تابند و احساس نمی کنند که فعالیت آنها به نفع دولت است. در همین دولت نهم و دهم هم وزا رفتار متفاوتی دارند و این بستگی به ذائقه مدیران دارد.»
وی ادامه داد:« در خصوص فرایندی که دولت نسبت به فعالیت احزاب دارد نیز چنین است. دولتی ها احساس نمی کنند که احزاب و سازمان هایی که فعالیت سیاسی می کنند در حقیقت به بقای فرهنگی و سیاسی جامعه برای پخته تر شدن مردم و دیدگاه های سیاسی مردم کمک می کنند. در بخش های تخصصی و صنفی هم وجود اصناف و انجمن ها در مسائل حوزه سلامت باعث پخته تر شدن مسائل و کارشناسی های دقیق تری می شود و همین آزاد بودن انجمن ها و سازمان نظام پزشکی و در جایگاه انتقادی قرار گرفتن آنها به مسئولین اجرایی کمک می کند و در حال حاضر شاهد این مسئله هستیم.»
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور افزود:« به همین دلیل است که ما از انتقادات رسانه استقبال می کنیم تا آنها نقطه نظرات خود، همکاران ما و مردم را به ما منتقل کنند چرا که اینطور نیست همه چیز در بهترین شرایط قرار داشته باشد. مشکلات بسیاری در سازمان نظام پزشکی وجود دارد اما در تبادل نظرها ما هم می توانیم مشکلات و تنگناهای خود را بیان کنیم و در جهت اصلاح امور پیش رویم.»



شرح وظایف سازمان نظام پزشکی
صدور کارت نظام پزشکی

وی در خصوص وظایف سازمان نظام پزشکی گفت:«ما در دوره چهار ساله اخیر طبق قانون وظایفی بر عهده داشتیم که برخی از آنها به صورت روتین انجام گرفته است نظیر صدور کارت نظام پزشکی. در متن قانون در ماده سه آمده است هر فردی در امور پزشکی بخواهد فعالیت کند باید شماره نظام پزشکی داشته باشد. این فرایند هر سال با کیفیت بهتری انجام می گیرد. امروز صدور کارت نظام پزشکی به صورت الکترونیکی است و به سرعت صادر می شود.»

صدور پروانه مطب تجربه موفق واگذاری یک وظیفه حاکمتی
دکتر صدر ادامه داد:« صدور پروانه مطب نیز در قانون جدید به عهده نظام پزشکی گذاشته شده است که یک تجربه موفق قانونی در کشور است. براساس قانون دولت می تواند یکسری اختیارات و وظایف خود را در حوزه سلامت به سازمان نظام پزشکی منتقل کند.از سال 83 اختیار صدورپروانه مطب به نظام پزشکی داده شد در حالی که در ابتدا تنها تشکیل پرونده بر عهده نظام پزشکی بود و صدور کارت با وزارت بهداشت بود.»
وی افزود:« در کنار این تجربه موفق که واگذاری وظایف حاکمیتی در چهارچوب قانون به یک نهاد صنفی است اتفاقات خوب دیگری نیز افتاد. این ماموریت بدون در اختیار گرفتن بودجه، امکانات و نیروی انسانی در اختیار نظام پزشکی قرار گرفت. در گذشته در سی استان در دانشگاه های علوم پزشکی پروانه مطب صادرمیشد که برای پزشکان مراجعه کردن به مراکز استان سخت بود.اما در حال حاضر ما در 100 شهرستان این کار را می کنیم و کیفیت پروانه ها و سرعت صدور آن بهتر شده است.»

صدور طرح ترافیک
دکتر صدر ادامه داد:« از ابتدا که طرح ترافیک در تهران ایجاد شد تنها گروهی که جزء موارد استثنا گروه پزشکی بودند طرح ترافیک دریافت می کردند اما در حال حاضر توانسته ایم به حدود 6هزار نفر از افراد گروه پزشکی که به دلیل حساسیت های شغلی (جراحان و بیهوشی و ... )طرح ترافیک اعطا می کنیم.»

تنظیم تفاهمنامه های مالیاتی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت:« در حوزه های صنفی و حرفه ای از جمله فعالیت های سازمان نظام پزشکی تنظیم تفاهم نامه های مالیاتی است. مالیات حقوق حقه ای است که آحاد مردم باید به دولت بپردازند و ما هم مخالف آن نیستیم اما معتقدیم باید عدالت مالیاتی وجود داشته باشد یعنی افرادی که درآمدهای بیشتری دارند باید مالیات بیشتری بدهند.ما با وجود مشکلات فراوان، در سالیان گذشته تفاهم نامه هایی را با سازمان امورمالیاتی تنظیم کردیم برای اینکه پرداخت مالیات جامعه پزشکی قانونمند شود و در حقیقت به سمت عدالت مالیاتی هم حرکت کنیم.»
وی افزود:«تلاش ما بر این بوده است که گروه هایی که در جامعه پزشکی در آمد پایین تر و مشکلات بیشتری دارند مثل پزشکان عمومی و یا داخلی و ... که بیشتر وابسته به نسخه نویسی هستند و مانند جراحان درآمد مناسبی ندارند از تسهیلات مالیاتی بیشتری طبق قانون برخواردار شوند. اینکار به صورت منظم هر ساله انجام می پذیرد و بندهایی در این تفاهم نامه گنجانده شده که اگر اجحافی در حق پزشکان صورت گیرد بتوانیم از ساز و کارهایی برای رسیدگی به آن استفاده کنیم.»


تعرفه گذاری بخش خصوصی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره چالش هایی که در تعرفه گذاری بخش خصوصی بوجود آمد گفت:« طبق قانون، تعرفه گذاری در بخش خصوصی به عهده نظام پزشکی است. اما در برنامه پنجساله پنجم که در سال سوم آن هستیم، تعرفه گذاری در بخش خصوصی از نظام پزشکی سلب شد و در اختیار هیئت وزیران از طریق شورای عالی بیمه سلامت گذاشته شد.»
وی ادامه داد:« بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال 74 تعرفه ها باید واقعی باشد و طبق تعریفی که در قانون بیمه نیز آمده است تعرفه واقعی یعنی قیمت تمام شده خدمات به علاوه سود سرمایه به علاوه استهلاک تجهیزاتی که تعبیه می شود. برای این که تعرفه واقعی تعریف شود باید هر سه جزء آن کارشناسی شود.»
دکتر صدر افزود:« این موضوع از همان سال 74 که در قانون بیمه آمد تاکنون که نزدیک به 17 سال از تاریخ آن می گذرد همیشه با چالش مواجه بوده است و دولت ها هیچگاه قیمت تمام شده خدمات را در تعرفه گذاری لحاظ نکرده اند. چرا که هزینه های حوزه سلامت با اینگونه تعرفه گذاری بسیار بالا می رود. حتی تورم حوزه سلامت همواره دوبرابر تورم اعلام رسمی بانک مرکزی است. اگر می گویند آبان ماه تورم 24 درصد بوده است در حوزه سلامت این رقم نزدیک به 50 درصد است.»
وی تاکید کرد:« در دولت آقای هاشمی رفنسجانی مطالعه ای درخصوص تعرفه ها صورت گرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه وقت روغنی زنجانی بود. در این مطالعه مشخص شد تعرفه ها باید سه برابر تعرفه اعلامی باشد. در سال های بعد نیزهر دفعه تعرفه ها کارشناسی شد قیمت تمام شده تعرفه ها بسیار بالا بود و به دلیل آثار تورمی که در پی دارد دولت ها ازاعلام واقعی تعرفه ها سرباز می زنند.»
دکتر صدر ادامه داد:« از زمانی که طبق قانون تعرفه گذاری بخش خصوصی برعهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شد چالش بین دولت و نظام پزشکی به اوج خود رسید و دولت تمام کاستی ها و مشکلات به وجود آمده در عرصه سلامت کشور را به گردن تعرفه گذاری نظام پزشکی انداخت. به عنوان مثال می گویند بسیاری از مشکلاتی که مردم در پرداخت های خود در حوزه سلامت دارند و امروز نزدیک به  60 درصد رسیده است و طبق قانون بایستی کمتراز 30 درصد باشد به دلیل تعرفه گذاری نظام پزشکی است.»
وی افزود:« دولت هشتم در اوخر کار خود لایحه ای را با امضای معاون اول وقت تقدیم مجلس کرد که اختیار تعرفه گذاری ازسازمان نظام پزشکی گرفته شود. ما تلاش کردیم و جلوی این اتفاق را گرفتیم. رییس جمهور هم در دولت نهم چندین بار برای سلب اختیار نظام پزشکی در زمینه تعرفه گذاری لایحه تهیه کرد که ما با رایزنی های بسیاری جلوی این لایحه را نیز گرفتیم. در مجلس هفتم تعدادی نماینده طرح دادند برای این موضوع که باز هم نظام پزشکی با زحمت زیاد جلوی اجرای آن را گرفت.»
صدر ادامه داد:« زمانی که دولت با اقدام مستقیم نتیجه ای نگرفت با طراحی وزارتخانه های مربوطه و در برنامه پنجساله پنجم توسعه در لابه لای یکی از بندها تعیین تعرفه های بخش دولتی و غیر دولتی به عهده دولت گذاشت. باوجودی که روسای نظام پزشکی در سراسر کشور با نمایندگان مذاکره کردند و من هم از داخل مجلس پیگیر بودم اما به هرحال نتوانستیم جلوی تصویب این ماده را بگیریم. در طی این چند ساله ما نظرات کارشناسی خود درباره تعرفه ها را داده ایم. البته از برنامه پنجساله پنجم توسعه دوسال دیگر باقی مانده است که پس از آن مجددا اختیار تعرفه گذاری بخش خصوصی مطابق قانون به سازمان نظام پزشکی برخواهد گشت.»
وی گفت:« سازمان نظام پزشکی به کمک وزارت بهداشت کمیته ای مشترک برای کارشناسی تعرفه ها تشکیل داد که تقریبا بیش از 95 درصد نظراتمان با یکدیگرهمسو بوده است و امیدواریم برای سال آینده این روند ادامه پیدا کند چرا که خود وزارت بهداشت هم به این نتیجه رسیده است که اگر تعرفه ها غیر واقعی باشد هم بخش دولتی آسیب می بیند و هم بخش غیر دولتی و در درجه اول تعرفه های بخش غیر دولتی غیرواقعی تر است و بعد بخش خصوصی.»
دکتر صدر خاطرنشان کرد:« ما با یک اقدام قانونی استفساریه ای از مجلس گرفتیم که با توجه به اینکه شورای عالی بیمه سلامت که در قانون برنامه پنجم وظیفه تعرفه گذاری را دارد تشکیل نشده است و البته یک تخلف قانونی است تکلیف نهاد های تعرفه گذار چیست؟
مجلس پاسخ داد تا زمانی که شورای عالی بیمه سلامت تشکیل شود نهادهایی که مسئول تعرفه گذاری هستند می توانند وظایف قانونی خود را انجام دهند. در حال حاضر ما بر اساس اختیار قانونی مجلس می توانیم تعرفه گذاری کنیم اما باز هم سعی می کنیم از طریق رایزنی با وزارت بهداشت و وزارت رفاه و ... کار را پیش ببریم.»

دوره های باز آموزی پزشکان
وی ادامه داد:« یکی از فعالیت های جدی سازمان، بحث توسعه دانش پزشکی است . در زمینه باز آموزی پزشکان ما وظیفه داریم اطلاعات جامعه پزشکی را بالا ببریم و به همین دلیل برنامه های گسترده ای جهت آموزش مدون و غیر مدون داریم. این برنامه ها را در حجم های صد نفری در سالن هایی که در خود سازمان داریم برای تمامی گروه ها اجرا می کنیم. برای پزشکان عمومی هر سال دو برنامه اصلی برگزار می شود در حجم سه تا چهار هزار نفر یا برنامه هایی برای دندانپزشکان و داروسازان برگزار می کنیم که جمعیت های زیادی در آن شرکت می کنند و همچنین برنامه هایی برای گروه های پیرا پزشکی برگزار می کنیم.»
دکتر صدر افزود:« سمینارهایی نیز برای اخلاق پزشکی داریم که به صورت سالیانه برای هزاران نفر از اعضا برگزار می شود. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد در این چند سال گذشته یک ستاد ترویج اخلاق پزشکی نیز فعال شده است.»

تشکیل گروه مدد محرومان
وی تاکید کرد:« یکی از کارهای بسیار مهم نظام پزشکی در این سالها تشکیل گروه مدد محرومان است که گروهی از درمانگران داوطلب هستند که به مناطق دور افتاده اعزام می شوند.»

راه اندازی مرکز افکارسنجی
دکتر صدر افزود:« راه اندازی مرکز افکار سنجی نیز یکی دیگر از کارهای  تخصصی و مهمی است که تاکنون افکار سنجی های گوناگونی انجام گرفته است.»
وی گفت:« بنیاد همت "هنر معرفت و تندرستی"هم در این زمان تشکیل شده است که شناسایی پزشکان هنرمند و .. را در دستور کار دارد.
وی همچنین خاطر نشان کرد :« فعالیت در عرصه تربیت بدنی هم در دوسال گذشته صورت گرفته است.»
لازم به ذکر است که این مصاحبه ادامه دارد...

عکس:ارشیا سبحان سربندی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha