سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 63543
سلامت نیوز : اگر از هر مادری در سراسر جهان بپرسید، بدون شك یكی از اهداف اصلی او رشد فرزندان و پرورش یك خانواده سلامت از نظر ذهنی و جسمی است. برخی از مهم‌ترین نكاتی كه هر مادر به‌عنوان مدیر خانه برای ارتقای سلامت خانواده باید در نظر داشته باشد عبارتند از:

بررسی منظم وضع جسمانی فرزندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مسلما هر پدر و مادری فرزندان خود را در بازه‌های زمانی معین برای معاینات پزشكی به مطب دكتر می‌برند، ولی در این میان نقش مادر بسیار مهم خواهد بود، زیرا با این‌كه هر پزشكی پرونده بیمارانش رادر اختیار دارد، اما ممكن است اطلاع از موارد تازه به او كمك زیادی بكند. در این میان مادر می‌تواند با تهیه یك فهرست از رفتارها یا مشكلات جسمانی فرزند خود در هر مراجعه به دكتر آن را به او ارائه كند و نتیجه هر مراجعه را نیز در یك دفترچه همراه داشته باشد تا براحتی پزشك فرزندتان بتواند بهترین تصمیم را برای رشد كودك بگیرد.

ورزش و فعالیت‌های فیزیكی

یكی از بحران‌های فرزندان امروزی، درگیری بیش از حد با تكنولوژی‌های روز است و به همین دلیل میزان فعالیت‌های جسمانی نسل فعلی در قیاس با نسل قبلی بسیار كمتر است. در این میان تمام والدین از نیاز بدن به فعالیت‌های مفید آگاه هستند، اما شاید چگونگی آن را ندانند. یك راهكار مفید برای تشویق كودك به فعالیت‌ها و تمرینات فیزیكی این است كه تمرینی سبك و براساس توان كودك را در جمع خانواده و به صورت جمعی انجام دهید. نكته مهم این كه این تمرین شامل حركات كششی و تمرینات عضلانی سبك باشد تا ساختار مناسب برای خواب و سلامت كودك براحتی تامین شود و نكته مهم دیگر نیز تنظیم برنامه براساس اهداف قابل دسترسی توسط كودك است، زیرا در صورت تنظیم اهداف برای والدین، كودك نخواهد توانست به آنها نزدیك شود و بتدریج به دلیل توفیق نیافتن ، از این ورزش كناره‌گیری خواهد كرد.

بحران نمایشگر

یكی از مشكلات خانواده‌های امروزی درگیری بیش از حد كودكان با تلویزیون، رایانه و بازی‌های رایانه‌ای است و به این ترتیب نگرانی بسیار زیادی در باره چشمان كودك در ذهن والدین نقش خواهد بست. بهترین راهكار برای این مورد كنترل زمانی بازی‌هاست، به این ترتیب كه والدین می‌توانند استفاده از این وسیله‌ها را به‌عنوان تشویقی برای كودكان خود در نظر بگیرند و باید توجه داشته باشند كه این استفاده در طول روز به زمانی بیش از دو ساعت و نیم تبدیل نشود. البته این زمان شامل فرصتی كه كودك به كمك ابزار دیجیتال مشغول درس خواندن است، نخواهد بود.

نكته مهمی كه والدین باید به آن توجه كنند، این است كه اگر بازی‌های رایانه‌ای به اندازه و در رده سنی مناسب كودك باشد، نه‌تنها ضرری در پی نخواهد داشت بلكه می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد و پیشرفت ذهنی او داشته باشد.

سلامت غذایی

امروزه اكثر كودكان از وجود مواد غذایی مغذی در میوه‌ها آگاه هستند، ولی موردی كه موجب خواهد شد آنها به خوردنی‌های چرب و پرضرر روی بیاورند، تبلیغات رسانه‌ای است. به طور حتم مبارزه با این تبلیغات تنها نتیجه عكس خواهد داشت و منع كودك از مصرف آنها به نتیجه دلخواه نخواهد رسید، ولی مادر خانواده می‌تواند با ایجاد تنوع در میان وعده‌ها، كودك را به خوردن مواد سالم تشویق كند، برای مثال آماده كردن بستنی‌های یخی با آبمیوه بسیار راحت خواهد بود و خوردنی‌هایی مانند هویج می‌تواند كودك را براحتی به خود جلب كند. به این ترتیب با ایجاد تنوع، مادر تاثیری شگرف در نوع تغذیه كودك خود خواهد داشت. دیگر نكته مهم ایجاد فرهنگ وعده‌های غذایی بدون مواد گوشتی است. مادران می‌توانند با درست كردن غذاهای سنتی و خوش طعم مانند كوكو و...، فرزندان خود را به خوردن وعده‌های بدون فرآورده‌های گوشتی (مرغ، گوشت و ماهی) نیز عادت دهند و در طول هفته از میان 14 وعده اصلی غذایی مقدار معینی را به این غذاها اختصاص دهند.

نكته مهم اینجاست كه والدین باید صبور باشند، زیرا تمام​ تغییرات یاد شده تنها با گذشت زمان قابل انجام خواهد بود و یك فرآیند كوتاه مدت به حساب نخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha