شركت نكردن در انتخابات نظام پزشكی با این استدلال كه رای من بی‌تاثیر است، قابل قبول نیست.

نظام پزشكی حیاط خلوت سازمان‌های دولتی شده
سلامت نیوز : قطعا نمایندگان با قدرت، قوت و اطمینان‌خاطر بیشتری به امور حرفه‌ای خود خواهند پرداخت. موضوع مهم دیگر نقطه قوتی به نام قانون نظام پزشكی است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر عباس کبریایی‌زاده مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو، دانشگاه علوم پزشکی تهران طی یادداشتی در هفته نامه سپید نوشت: زمانی كه در كشور سازمان حرفه‌ای قانون مستقل دارد در این قانون قابلیت‌های مختلفی پیش‌بینی شده كه براساس آن می‌تواند هم از حقوق صنف خود و هم حقوق مردم دفاع كند. به عبارت دیگر ابزارها و زیرساخت‌های حرفه‌ای‌گرایی براساس قانون در سازمان پیش‌بینی شده و زمانی كه جامعه پزشكی به عنوان حرفه شناخته می‌شود، سازمان‌ آن باید ابزارهای لازم حرفه‌ای‌گرایی را داشته باشد كه با برخورداری از قانون مترقی بتواند سازمان موفقی باشد و برای رسیدن به این هدف اعضای آن باید در انتخابات شركت كنند.

نكته قابل توجه دیگر تاثیر ناكارآمدی سازمان نظام پزشكی در میزان مشاركت پزشكان در انتخابات است. درواقع سازمان نظام پزشكی حیاط خلوت سازمان‌های دولتی است و یكی از ضعف‌های عمده این است كه استقلال خود را از دست داده و ملاحظات حاشیه‌ای در اركان نظام پزشكی كاملا مشهود است.

یكی از مهم‌ترین عواملی كه باعث شده پزشكان كمتر به شركت در انتخابات تمایل داشته باشند و احساس سرخوردگی كنند، ناامیدی در اثر بخشی رایشان است. درحقیقت سازمان در مواقعی كه لازم بوده به طور مستقل از حقوق حرفه‌ای آنها دفاع كند، كارآمدی لازم را نداشته است. سازمان نظام پزشكی براساس قانون باید حافظ منافع آحاد جامعه اعم از مردم و پزشكان باشد، اما زمانی كه حق سرانه روزبه‌روز رقیق‌تر و پوشش بیمه‌ای از خدمات سلامت كمتر می‌شود، نشان‌دهنده این واقعیت است كه سازمان كارآمدی لازم را برای دفاع از حقوق مردم و جامعه پزشكی بروز نداده است. در مجموع هم حضور كمرنگ پزشكان در انتخابات آسیب‌زا خواهد بود و هم ساختارهای مدیریتی كه طی سال‌های گذشته در نظام پزشكی بوده به جای آنكه سازمان را در مسیر حرفه‌ای بودن هدایت كند آن را در جهت اهداف ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی پیش برده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha