سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 63551

سلامت نیوز :یک روان‌پزشک گفت: برای افسردگی‌های پس از زایمان دلایل مختلفی عنوان شده که یکی از این دلایل، تغییرات هورمونی و کاهش سریع میزان ترشح هورمون‌ها پس از زایمان است.

دکتر عارفه مبشر در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود:دلیل دیگر نیز استرس پس از زایمان با افزوده شدن مسئولیت مادر شدن است. افسردگی پس از زایمان ممکن است به چند شکل ایجاد شود؛ یکی از انواع آن، افسردگی‌های خفیف است که به نام اندوه کودک معروف است. این نوع افسردگی در 50 درصد از زنان مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: این افسردگی در روزهای نخست پس از زایمان ایجاد شده و به دلیل تغییرات هورمونی، مسئولیت‌ مادر شدن، استرس به وجود می‌آید و به درمان طبی نیاز ندارد و پس از مدتی بهبود می‌یابد. تنها درمان افسردگی خفیف پس از زایمان یا اندوه کودک، حمایت از مادر است.

این روان‌پزشک تصریح کرد: ‌نوع دیگر افسردگی، پس از زایمان اتفاق می‌افتد که 10 درصد خانم‌ها را درگیر می‌کند. این افسردگی چند ماه پس از زایمان ایجاد شده و گاه تا یک سال بعد از زایمان هم ادامه دارد. در این افسردگی علایم نسبت به حالت قبل شدیدتر است، ‌فرد دچار زودرنجی، افکار منفی، کناره‌گیری از جمع، نداشتن انرژی، احساس یاس، بی‌کفایتی و عدم لذت می‌شود. گاهی فکر خودکشی نیز در مادر به وجود می‌آید که ممکن است در پی آن به خود یا کودک آسیب بزند.

مبشر گفت: این اختلال به درمان دارویی نیاز دارد و فرد باید تحت مشاوره قرار گیرد. در صورتی که شدت بیماری بالا باشد حتی باید مادر را بستری کرد. حالت دیگر، جنون پس از زایمان است که علایم بسیار زیادی دارد. ممکن است فرد هذیان ‌بگوید و به خود و کودک آسیب بزند.

این روان‌پزشک تاکید کرد: این افراد نباید به کودک شیر دهند و حتما نیاز به بستری دارند. جنون پس از زایمان، اختلالی نادر است و تنها یک درصد افراد را درگیر می‌کند؛ 50 درصد این مادران نیز پیش از بارداری، سابقه بیماری روانی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha