سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 63556

سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر از کنترل کامل بیماری سالک در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمود نبوی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از بیشترین فعالیت‌های بهداشتی و پیشگیرانه چه از نظر حجم کار و چه از نظر هزینه، کنترل سالک در اکثر استان‌های کشور به استثنای گوشه شمال غربی کشور که جونده‌های ناقل، پشه خاکی منتقل کننده بیماری وجود ندارند انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت، توسعه شهر سازی، ساخت شهرک های جدید و عملیات عمرانی که مسکن‌های انسانی را در کنار این جونده‌ها و در مناطق بایر می‌سازد، ابتلای ساکنین اولیه و کارگران به این بیماری گریز ناپذیر است.

دکتر نبوی تصریح کرد: البته مرتبا در اطراف این مناطق اقدامات کنترل بیماری شامل لانه کوبی جوندگان، طعمه گذاری مسموم برای آنها و سم پاشی نخاله های ساختمانی از نظر از بین بردن پشه‌های خاکی در اطراف مناطق انجام می شود که کار پر هزینه و وقت گیری است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: برای کنترل این بیماری نه تنها وزارت بهداشت بلکه وزارت کشور، استانداری و محیط زیست نیز دخیل هستند و علاوه بر ایجاد مراکز متعدد درمان سالک در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیماران به منظور بهبودی سریع ضایعه و عدم انتقال بیماری از طریق پشه ها به روش کرایو (فریز کردن ضایعه با نیتروژن مایع) درمان می شوند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه این اقدامات انجام نمی شد میزان بیماری ده‌ها برابر میزان فعلی بود و با ادامه این برنامه به طور مستمر بیماری به تدریج و به طور آهسته کم خواهد شد بنابراین این برداشت که بیماری قابل کنترل نیست یا اقدامی انجام نمی شود درست نیست زیرا ماهیت بیماری به گونه‌ای است که به کندی کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha