سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در چهارم اسفند ماه سال جاری از آغاز ثبت نام برای شرکت در این انتخابات خبر داد و گفت: سلامتی انتخابات نظام پزشکی از امروز آغاز شده و تا 11 ماه جاری ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدحسن امامی رضوی در نشست خبری گفت: برای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی مجموعا 192 شهرستان واجد شرایط برگزاری این انتخابات هستند که نسبتا به دوره گذشته هفت شهرستان اضافه شده‌اند.

وی با بیان اینکه مقدمات کار برای انجام انتخابات نظام پزشکی از حدود شش ماه گذشته در وزارت بهداشت آغاز شده است، افزود: اعضای هیات نظارت بر انتخابات مشخص شده‌اند و تشکیل جلسه داده‌اند. برنامه زمان بندی که به هیئت نظارت پیشنهاد شده بود، تصویب شد و از امروز ثبت نام کاندیداها در حوزه‌های انتخابیه انجام خواهد شد.

امامی رضوی پیش بینی کرد که انتخابات این دوره نظام پزشکی با حضور حداکثری باشد و نسبت به سال گذشته حضور جدی تر پزشکان و دیگر گروه‌های پزشکی را شاهد خواهیم بود.

در مجموع با توجه به انتخابات انجمن‌های علمی که پیش از این برگزار شده، شواهد نشان می‌دهد که حضور در انتخابات این دوره نظام پزشکی 20 تا 30 درصد افزایش خواهد داشت.

وی افزود: بررسی و تایید صلاحیت‌ها و همچنین رسیدگی به اعتراضات احتمالی در فاصله دو ماهه تا برگزاری انتخابات نظام پزشکی انجام خواهد شد.

به گفته امامی رضوی پس از آنکه هیات مدیره‌های شهرستان‌ها انتخاب شدند، نماینده‌هایی برای مجمع عمومی سازمان انتخاب می‌شوند و این مجمع شکل می‌گیرد. مجمع نیز اعضای شورای عالی و همچنین رییس کل سازمان نظام پزشکی را تعیین می‌کند.

وی برگزاری انتخابات نظام پزشکی در شهر تهران را بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و گفت: در سایر شهرستان‌ها نیز دانشگاه علوم پزشکی مربوطه، هیئت اجرایی انتخابات را تعیین می‌کند. اگر جمعیت پزشکان در یک شهر به 100 نفر برسد آن شهر واجد شرایط برگزاری انتخابات نظام پزشکی است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:طبق قانون برگزاری انتخابات نظام پزشکی که سال 83 از سوی مجلس مصوب شد، انتخابات نظام پزشکی با اعلام وزیر بهداشت و تشکیل هیات نظارت مرکزی انجام می‌شود. مسئولیت انتخابات نیز با حوزه درمان وزارت بهداشت و همچنین هماهنگی سازمان نظام پزشکی است. در مورد برگزاری انتخابات نظام پزشکی در تهران در آیین نامه آمده است که اگر رییس نظام پزشکی کاندیدای انتخابات نباشد سازمان نظام پزشکی می‌تواند برگزار کننده انتخابات تهران باشد در غیر این صورت برای عدم بروز شبهات احتمالی، دانشگاه مربوطه باید انتخابات را بر عهده گیرد.

امامی رضوی ضمن تشریح شرایط شرکت کنندگان در انتخابات نظام پزشکی گفت: پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، علوم آزمایشگاهی و کارشناسان پروانه دار بسته به جمعیت گروه‌های پزشکی شهرستان مربوطه، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما در تهران ترکیب آرا متفاوت است. عمدتا در شهر تهران هیات مدیره شامل 17 نفر است که 10 نفر آن را پزشکان، دو نفر را دندانپزشکان، یک نفر را علوم آزمایشگاهی، یک نفر لیسانسیه مامایی، یک نفر را کارشناسان پروانه دار و دو نفر را گروه داروسازی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بر اساس تعداد گروه‌های پزشکی موجود در کشور برگه آراء، چاپ و در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفته است.

وی همچنین ضمن بر شمردن شرایط کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات نظام پزشکی گفت: طبق قانون افرادی که در هیات اجرایی و هیات نظارت بر انتخابات شرکت دارند، نمی‌توانند کاندیدای انتخابات باشند. اما ما به عنوان رای دهنده حتما در این انتخابات شرکت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاسی خواندن انتخابات نظام پزشکی گفت: انتخابات نظام پزشکی صنفی است نه سیاسی. عموم شرکت کنندگان در این انتخابات با دیدگاه صنفی رای می‌دهند و شواهد حاکی از آن است که مسائل سیاسی جامعه تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است. معمولا جامعه پزشکی به افراد وابسته به نظام و همچنین افراد برجسته حوزه پزشکی رای می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه به عملکرد این دوره سازمان نظام پزشکی چه نمره‌ای می دهید گفت: این دوره سازمان نظام پزشکی نسبت به دوره‌های قبل فعالتر و هماهنگی بهتری وجود داشت اما نمی‌توان نمره بسیار بالایی داد چرا که در برخی مسائل نتوانستیم با یکدیگر به نتیجه برسیم. حداکثر نمره‌ای که به عملکرد این دوره نظام پزشکی می‌دهم 15 یا 16 است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استفاده برخی‌ها از «پزشک خانواده» برای مطرح کردن خود در بحث انتخابات نظام پزشکی گفت: استفاده از پزشک خانواده برای مطرح کردن خود در انتخابات استفاده درستی نیست. عده‌ای با این دیدگاه بحث پزشک خانواده را مطرح می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سمینار اخیر بررسی مشکلات پزشکان خانواده در سازمان نظام پزشکی گفت: برگزاری چنین سمیناری در نزدیک انتخابات چنین شبهه‌ای را ایجاد می‌کند که برخی بخواهند با استفاده از نام پزشک خانواده خود را در انتخابات مطرح کنند.

وی افزود: در مجموع طی پنج سال گذشته ارتباط خوبی با سازمان نظام پزشکی داشته‌ایم و همکاری‌ها در وضعیت خوبی بوده‌ است. جلسات متعددی را نیز در زمینه پزشک خانواده با اعضای سازمان نظام پزشکی و همچنین اعضای شورای عالی نظام پزشکی داشتیم اما در مورد جلسه اخیر نظام پزشکی اطلاع رسانی صحیحی نشده بود. البته این جلسه هم با هدف بحث کارشناسی نبود که ما بخواهیم به آن ورود کنیم.

امامی رضوی در این باره ادامه داد: در این جلسه به عنوان مدعو برای من دعوت نامه آمده بود نه به عنوان شرکت کننده در پانل کارشناسی. اینکه وزارت بهداشت به عنوان مجری اصلی طرح پزشک خانواده تنها برای شرکت در جلسه دعوت شود صحیح نیست از طرف دیگر در بحث پزشک خانواده وزارت رفاه هم دخیل است که باید از آنها هم دعوت می‌شد. قبل از این جلسه نیز باید برنامه ریزی می‌شد. این در حالی است که برنامه ریزی خوبی برای این همایش‌ نشده بود. اما در مجموع ما همیشه از برگزاری جلسات و شرکت در محافل کارشناسی استقبال کرده بودیم. نوع هماهنگی در جلسه اخیر نظام پزشکی مناسب نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha