سلامت نیوز :رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: گفت: 800 هزار کودک زیر 5 سال کشور، 17 دی ماه سال جاری قطره فلج اطفال دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر گویا که به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای واکسیناسیون به زاهدان سفر کرده بود در این باره گفت: فلج اطفال یک بیماری ویروسی است که دامنه آن می‌تواند از عفونت بدون علامت تا فلج و مرگ متغیر باشد.

وی ادامه داد: این بیماری توسط ویروس‌های وحشی پولیو که در سه تیپ 1 و 2 و 3 وجود دارد ایجاد می‌شود.

دکتر گویا افزود: در استان سیستان و بلوچستان با توجه به همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان احتمال ورود مجدد ویروس فلج اطفال وجود دارد. هدف بر این است تا بتوانیم سطح ایمنی کودکان زیر 5 سال را بالا ببریم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تعداد کودکان زیر 5 سال کشور را که باید امسال قطره فلج اطفال دریافت کنند، حدود 800 هزار نفر عنوان کرد که از این تعداد 360 هزار کودک زیر 5 سال در استان سیستان و بلوچستان هستند.

وی با اشاره به این مطلب که در کشور از 12 سال گذشته اثری از این بیماری مشاهده نشده است، تاکید کرد که اگر لحظه‌ای در امر پیشگیری از این ویروس غافل شویم ممکن است شاهد ابتلا این بیماری در کشور باشیم و این امر خسارت‌های سنگین اقتصادی و بهداشتی را به مردم و نظام سلامت تحمیل خواهد کرد.

وی اظهار داشت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 91 کمتر از 100 مورد فلج اطفال در دنیا گزارش شده است.

وی به همه مدیران بهداشتی توصیه کرد: برای انجام عملیات موفق واکسیناسیون از افراد کارآزموده و جدی در تیم سلامت استفاده کنند.

دکتر طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز عنوان کرد: در عملیات واکسیناسیون سال 90، 9 هزار و 852 کودک زیر 5 سال که دارای کارت واکسینسایون ناقص بوده‌اند با همکاری داوطلبین سلامت و کارکنان بهداشتی شناسایی و نسبت به تکمیل واکسیناسیون آنان اقدام شده است.

وی از همکاری 250 دانش آموز مقطع سوم راهنمایی استان با دانشگاه علوم پزشکی، بعنوان همیار واکسن خبر داد که در حال حاضر در 25 مدرسه استان مشغول به تحصیل هستند.

نشست منطقه‌ای واکسیناسیون به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به منظور بررسی وضعیت مناطق شرق کشور و با حضور رییس مرکز مدیریت بیماریهای کشور، رییس اداره پیشگیری وزارت بهداشت، مدیران و کارشناسان دانشگاههای بیرجند، زابل، هرمزگان کرمان، بم و جیرفت در مرکز بهداشت استان برگزار شد.

گفتنی است، مرحله اول واکسیناسیون فلج اطفال از 17 دی ماه شروع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha