سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات پیش روی اجرای طرح پزشک خانواده، بر لزوم کارشناسی این برنامه خارج از هر گونه تعصب، افراط و تفریط تاکید کرد.

دکتر سید شهاب الدین صدر در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به چالش‌های مطرح شده در رابطه با طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت:‌ هر چند ممکن است در سمینار بررسی چالش‌های طرح پزشک خانواده که از سوی مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برگزار شد، کسانی سخنرانی کرده باشند و اظهارات تندی داشته باشند، اما موضوع مهم‌تر آن است که چنین طرحی نباید به چالش رسانه‌ای تبدیل شود. بهتر است ببینیم مشکلات کارشناسی این کار کجاست.

وی به گزارش نمایندگان پزشکان استان‌های فارس و مازندران در رابطه با اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: این گزارش‌ها برای یک جمع کارشناسی بیان شد و بسیاری از مطالبی که ارائه کردند مستند بود. ضمن احترام به تمام مسئولانی که در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند، به عنوان فردی که میهمان آن جلسه بودم، می‌گویم که بهتر است مسئولان اجرایی طرح پزشک خانواده به مشکلات این طرح که در عمل بروز کرده، واقع‌بینانه بنگرند تا توفیقات اجرای این طرح ملی بیشتر شود.

نمی‌خواهیم یک طرح ملی در حوزه سلامت متوقف شود

صدر با بیان اینکه از سال 89 تاکنون در جلسات کارشناسی و برگزاری سمینارهای مختلف، دغدغه‌هایمان درباره طرح پزشک خانواده را مدام بیان کرده‌ایم، ادامه داد: پیشنهاد آن است که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه رسیدگی‌های دقیق‌تری به این موضوع داشته باشند. همه دلمان می‌خواهد این طرح با موفقیت کامل روبرو شود، نمی‌خواهیم یک طرح ملی در حوزه سلامت متوقف شود.

دلمان می‌خواهد به مشکلات طرح پزشک خانواده کارشناسی‌تر و پخته‌تر رسیدگی شود

وی افزود: از طرف دیگر همه در حافظه داریم که طرح پزشک خانواده در ماه‌های پایانی دولت هشتم و مقداری شتابزده آغاز شد. این طرح در زمان دولت نهم و در زمان وزارت دکتر لنکرانی مقداری اصلاح شد و همین طور طی این چند سال ادامه یافت. دلمان می‌خواهد کارشناسی‌تر و پخته‌تر به مشکلات این طرح رسیدگی کنند تا این مشکلات برطرف شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در این چند ساله و از روی دلسوزی، کارشناسی و بر اساس استانداردهای جهانی اعلام کرده‌ایم آن است که هر 1000 نفر از جمعیت باید تحت پوشش یک پزشک قرار گیرند. این امر سبب می‌شود پزشکان بیشتری وارد طرح شوند و مهم‌تر آن که کیفیت مراقبت‌های لازم از مردم ارتقا می‌یابد. به این ترتیب تعداد بیمارانی که روزانه یک پزشک خانواده باید ویزیت کند به استانداردها نزدیک‌تر می‌شود.

لزوم تامین اعتبارات طرح پزشک خانواده برای پوشش تمام کشور

وی درباره اعتبارات طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: بر اساس اعلام مسئولان اجرایی طرح، این طرح برای اجرا به 1000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، بنابراین بحث اعتبارات اجرای این طرح بسیار تعیین کننده است؛ چرا که اگر اعتبارات لازم برای پوشش تمام کشور فراهم نشود، مشخص است که اختلال ایجاد خواهد شد.

صدر افزود: هرچند ممکن است افرادی که از دو طرف اظهارنظر می کنند مقداری در اظهارات‌شان تندروی داشته باشند، اما آنچه که ما دنبال می‌کنیم آن است که پزشک خانواده و نظام ارجاع طرح بسیار مهمی در حوزه سلامت است و باید تلاش کنیم به بهترین شکل ممکن اجرا شود تا به موفقیت کامل دست یابد و به این ترتیب ارتقای سلامت جامعه را شاهد باشیم.

گزارش اجرای پایلوت پزشک خانواده در5 استان منتشر شود

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در مقطع کنونی بهترین کار آن است که گزارش اجرای پایلوت این طرح در دو استان فارس و مازندران و همچنین سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان که پیش از این اجرا شده بود، منتشر و ارائه شود و یک جمع کارشناسی که در برخورد با موضوع افراط و تفریط و تعصب نداشته باشند، به بررسی مباحث بپردازند و ببینند به چه نحوی باید اشکالات را برطرف کرد تا این طرح ملی متوقف نشود.

وی افزود: بیمه‌ها همواره از نگاه خودشان به مباحث می‌نگرند و محاسبات اقتصادی خود را در نظر می‌گیرند، اما مهم‌تر از محاسبات اقتصادی بیمه‌ها، مصالحی است که در رابطه با اجرای طرح پزشک خانواده باید مطرح شود. تمام جهت گیری‌ها در ساماندهی این طرح باید به نحوی باشد که طرح پزشک خانواده موفق اجرا شود. بنابراین اگر بیمه‌ها در ساز و کارهایشان تغییراتی اعمال کنند یا حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد، این ارزش را دارد که در طرح پزشک خانواده مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد که مبحث سلامت باید حداقل جزو پنج اولویت‌ نخست کشور قرار گیرد تا به این ترتیب اعتبارات لازم برای این حوزه به صورتی صحیح و در زمانی مناسب تخصیص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha