شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6357

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص كشورهای همسایه و آمارهای ارایه شده از سوی آنان گفت: آمار مبتلایان به ایدز شناسایی شده در كشور پاكستان با 150 میلیون جمعیت (2 برابر جمعیت ایران)، وضعیت اقتصادی ضعیف و نظام سلامت از هم گسیخته و فراوانی رفتارهای پرخطر فقط سه هزار و 800 نفر گزارش شده كه آماری واقعی نیست.

عباس صداقت در گفت وگو با سلامت نیوز به نقل ازایسنا، به فقدان تصویر روشنی از بیماری ایدز در كشورهای تازه استقلال یافته و وجود رفتارهای پرخطر جنسی در كشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره كرد و یادآور شد: هم اكنون كشورهای شمالی تفرجگاه افرادی با رفتارهای پرخطر جنسی شده است.

وی با بیان این كه هیچ یك از كشورهای همسایه اطلاعات شفافی در خصوص وضعیت ایدز ارایه نكرده‌اند، افزود: ارایه روشن اطلاعات آماری ایدز در ایران نشان از صداقت و شفافیت سیاست‌های كلان كشوری دارد.

به گفته وی، به اذعان كارشناسان بین المللی، ایران از نظام مراقبتی فعالی برخوردار است.

صداقت با تاكید بر این كه كشور هم اكنون در شیب صعود موج دوم ایدز به سر می‌برد به آغاز این موج از سال 78 اشاره كرد و گفت: موج دوم ایدز از میان گروه‌هایی با رفتارهای پرخطر در بین مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر متمركز شد كه به نظر می‌رسد با اجرای برنامه‌های كاهش آسیب از یك سو و اشباع شدن جمعیت 200 هزار نفری معتادان تزریقی موج دوم ایدز رو به كاهش گذارد.

وی با بیان این كه جمعیت‌های كوچكتری از طریق تماس جنسی با جمعیت اعتیاد تزریقی در ارتباطند، گفت: شواهد نشان می‌دهد فردی كه به نوعی وارد عرصه رفتار پرخطری نظیر اعتیاد تزریقی می‌شود به لحاظ وجود مشكلات اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی حاصل از معضل اعتیاد به انجام سایر رفتارهای پرخطر هم تمایل نشان می‌دهد.


رفتار جنسی معتادان تزریقی دریچه ورود به موج سوم


 غفلت، سرعت اپیدمی ایدز را افزایش می‌دهد 

صداقت، رفتار جنسی معتادان تزریقی را دریچه ورود به موج سوم برشمرد و افزود: اگر با اعمال حمایت‌های اجتماعی در این مساله ورود نكنیم، همسر آلوده فرد معتاد تزریقی برای تامین نیازهای زندگی خود مرتكب رفتارهای پرخطر می‌شود كه نتیجه‌ای جز گسترش اپیدمی ایدز و آغاز موج سوم را به همراه ندارد.

وی ادامه داد: اگر امروز می‌گوییم یك زن در 25 سالگی ناخودآگاه از همسر معتاد تزریقی‌اش ویروس ایدز را گرفته است فردا خواهیم گفت یك كودك در صفر سالگی بدون هیچ تقصیری از والدینش بیماری را دریافت كرده است.

صداقت با بیان این كه بسیاری از دولت‌ها با بستن چشمان خود بر روی این واقعیت از به رسمیت شناختن آن امتناع می ورزند، گفت: این در حالی است كه غفلت، سرعت اپیدمی ایدز را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به وجود دو سناریو برای اپیدمی ایدز در كشور به ایسنا گفت: می‌توان با به رسمیت نشناختن و عدم مداخله در رفتارهای پرخطر شاهد آغاز موج دیگری از ایدز در كشور بود و یا با بهره گیری از فرصت‌های موجود و ارایه آموزش‌های مناسب بهداشت جنسی نمودار را به حالت ثابتی درآورد.

صداقت در ادامه به ضرورت رعایت سه اصل ABC(خویشتن‌داری، وفاداری و استفاده از كاندوم) در آموزش جوانان اشاره كرد و یادآور شد: بر مبنای این سه اصل، جوان باید نخستین تجربه جنسی خود را به تاخیر بیندازد و یا با فراهم آوری تسهیلات، شرایط ازدواج زود هنگام ایجاد شود. همچنین در صورت همسرداری در چارچوب خانواده به همسر وفادار بوده و در صورت عدم خودداری از كاندوم استفاده شود.


ایدز بیماری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی


دانشجویان، دانش‌آموزان، سربازان، ملوانان و رانندگان ترانزیت گروههای در معرض خطرایدز 

وی، ایدز را بیماری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی برشمرد و افزود: شاید كشورها به مرحله‌ای برسند كه به لحاظ فراوانی بروز ایدز از ارایه ویزا و یا معامله اقتصادی امتناع ورزند و میزان رفتارهایی نظیر دزدی، سرقت و بزهكاری در جامعه متعاقب ابتلا به ایدز رو به افزایش گذارد.

صداقت با بیان این كه در سیاست سال‌ جاری بر آموزش خانواده‌ها تمركز شده است از خانواده به عنوان ركن اصلی آموزش جوانان و نوجوانان یاد كرد و افزود: سطح بندی هرم مدیریتی در خانواده الزامی است.

وی در پایان از دانشجویان، دانش آموزان، سربازان، مسافران دور از خانه،‌ ملوانان و رانندگان ترانزیت به عنوان مهمترین گروه‌های در معرض خطر یاد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha